Trend Tényleg megéri szoftveralapú autókat gyártani?

Tényleg megéri szoftveralapú autókat gyártani?

autopro.hu/P.B. | 2022.01.23 16:21

Tényleg megéri szoftveralapú autókat gyártani?

Fotó: ZF Press

Az nem kérdés, hogy az okostelefonok esetében mennyire bevált a folyamatos szoftverfrissítésekre épülő üzleti modell. Az Apple egyébként is hatalmas profitjának ez teszi ki a nagyobb részét, magán a hardvereken – például az iPhone-on – kisebb a haszonkulcs. Látható, hogy az autógyártók is szeretnének ebbe az irányba elmozdulni, de vajon működőképes lehet ez a modell?

Hirdetés

A technológiai cégek jóval magasabb haszonkulccsal dolgoznak, mint az autógyártók – nem csoda, hogy egyre több OEM szeretne techcég is lenni egyben, igaz ugyanakkor, hogy többek között az Apple is belépne a járműgyártás piacára. Egyértelmű, hogy óriási potenciál rejlik a járműszoftverek piacában, de kérdés, ki élvezheti igazán ennek gyümölcsét.

Az időszakos szoftverfrissítések a telefonok esetében tehát kiválóan működnek, az autók viszont még csak most mennének el ebbe az irányba. Nem véletlenül: legutóbb a Stellantis nyilatkozott arról, hogy mekkora profitot lát a szoftverekben – ez húszmilliárd euró lenne 2030-ig, ehhez 34 millió szoftveres autóra lenne szükség a mostani tizenkét millió helyett - emlékeztet az Autocar, közben guruló okostelefonnak nevezve az autókat a hasonlat kedvéért.

Bár már most is komoly bevételt jelent a Stellantis számára a 400 ezer feliratkozója a szoftverfrissítésekre, az igazi áttörést 2024 után várják az STLA platform megjelenésével. Természetesen más OEM-ek is komoly profitot látnak a területen, szinten minden nagyobb gyártó foglalkozik a szoftverekkel.

Előfizetésen alapuló szolgáltatások

Richard Palmer, a Stellantis pénzügyi vezetője egy kerekasztalbeszélgetésen elmondta, hogy a jövőben jelentős növekedés várható az autók előfizetésen alapuló szolgáltatásaiban. Palmer konkrétumokat nem nevezett meg, de a biztonságot, a szórakozást és a navigációt említette, mint olyan területeket, ahol a leginkább terjedhetnek ezek a megoldások.

Ugyanakkor várhatóak olyan szolgáltatások is, amikért majd nem kell fizetni – ezek jellemzően a nagyobb flottákat üzemeltető cégek életét könnyítik meg.

Kérdéses, hogy az OEM-ek profitálnak-e a szoftverekből

Az olyan cégek, mint az Apple, egyedi digitális ökoszisztémákkal rendelkeznek, ezek használatáért az ügyfelek szívesen fizetnek. Az autógyártóknak nincs ilyen felületük. Az olyan alacsony haszonkulcsú, költségközpontú üzletben, mint az autóipar, mindenki ugyanazokon a beszállítókon osztozik, így az alapok hasonlóak, a kérdés az, ebből ki tud többet kihozni.

Emiatt nehezen képzelhető el, hogy a gyártók egyenként fejlesztenek ki szoftveres platformokat a minél nagyobb haszon reményében. Bár a nagy konszernek – mint a Stellantis, vagy éppen a Volkswagen – a különbözők brandek miatt még talán megugorhatják ezt az akadályt, de csak akkor tudják fizetőssé tenni a szoftvereiket, ha mások nem kínálják azt ingyen.

Az Autocar cikke felhívja a figyelmet rá, hogy jelenleg elvétve léteznek fizetős, szoftveralapú szolgáltatások az autóiparban – a BMW és a Volkswagen is kínál ilyet, de ezek egyelőre inkább egyedi érdekességek.

Változhat a fogyasztói magatartás

Lehetséges, hogy az ügyfelek nem fizetnek majd olyan dolgokért, amelyekről úgy látják, hogy már felszerelték vele az autót – ez viszont változhat, hiszen az éteren keresztül történő szoftverfrissítések radikálisan javíthatják az autókba szerelt hardverek, például a kamerarendszerek vagy az elektromos autó akkumulátorának funkcionalitását. Azaz hiába van meg vásárláskor egy funkció, ha az később sokkal jobb lehet – pénzért.

A jelenlegi autókban a különböző funkciókat biztosító vezérlők sokaságát felcserélik intelligensebb központi agyakra, amelyek gyorsabban tudnak szolgáltatásokat nyújtani. Például a Renault 2026-tól egy kétchipes rendszerre vált, amely olyan technológiák előtt nyitja meg a teret, mint a digitális pilótafülke, az 5G kapcsolat, a gyakori szoftverfrissítések és a 2+ szintű önvezetés.

Miért kell majd fizetni?

Egyelőre még kérdéses, milyen funkciókért kell majd fizetni egy már megvásárolt autóban. Az Autocar gyűjtése szerint a Ford inkább a biztonsági szolgáltatásokért szedne pénzt, míg a Tesla és a Nio az önvezetés magasabb szintjét kötné fizetős frissítésekhez.

Ám, ha már nem kell a kormányt sem fogni egy autóban útközben, akkor a legtöbben valószínűleg egyből a telefonjuk után nyúlnak – abból pedig már nem OEM-eknek lesz haszna. Egyelőre tehát nyitott kérdés, hogy ki és mennyit tud profitálni a járműszoftverekből, de a jövő egyértelműen a szoftveres megoldások felé visz.

Tetszett ez a cikk? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink