Trend Sikeresen zárult a Nissan kísérleti projektje Németországban

Sikeresen zárult a Nissan kísérleti projektje Németországban

autopro.hu/V.M. | 2020.03.29 04:23

Sikeresen zárult a Nissan kísérleti projektje Németországban

Fotó: europe.nissannews.com

Sikeresen befejeződött az a németországi kísérleti projekt, amit még 2018-ban indított útjára a Nissan, az elektromoshálózat-üzemeltető TenneT, valamint a töltőoszlopokat gyártó The Mobility House. A projekt célja annak tesztelése volt, hogy a „járműből a hálózatba” technológia képese-e támogatni a villamos hálózatok egyre nehezedő stabilizálását.

Hirdetés

Németországban ma már a megtermelt villamos energia mintegy 46 százaléka megújuló forrásokból származik. Ez egyben azt is jelenti, hogy az áramtermelés időbeli eloszlása egyre kevésbé tud a pillanatnyi igényhez igazodni. A TenneT és más német elosztóhálózat-üzemeltetők is azzal szembesülnek, hogy az ország északi részén rendszeresen túl sok energia keletkezik a megújuló forrásokból, ami miatt, csökkenteni kell a termelést a konvencionális erőművekben. Mikor azonban a nap- és szélerőművek nem képesek kielégíteni a keresletet, a hőerőműveket vissza kell kapcsolni. A hálózatszabályzás komoly költségekkel jár. 2017-ben például, csak a TenneT-nek közel egymilliárd euróba került. Ezek a költségek természetesen a lakossági áramdíjakon is lecsapódnak.

A probléma megoldásában az elektromos autók is segíthetnek

A vehicle-to-grid (V2G), azaz „járműből a hálózatba” technológia lehetővé teszi, hogy a villanyhajtású járművek akkumulátoraiban tárolt energiát szükség esetén visszatáplálják az elektromos hálózatba. A német állam által is támogatott projektben Nissan Leafek segítették a TenneT hálózatának stabilizálását. A szélerőművek által előállított felesleges energiát az autók akkumulátorának töltésére használták. Ezt az energiát később, mikor a szélenergia nem tudta fedezni az igényeket, visszatáplálhatták a hálózatba. A módszerrel visszaszorítható a szélturbinák nagy költséggel járó leállítása, valamint a fosszilis energiaforrások használata is.

Az együttműködésben részt vevő vállalatok arra a következtetésre jutottak, hogy a V2G technológia a jövőben komoly szerephez juthat a megújulóenergia-termelés szabályzásában, illetve az áramdíjak csökkentéséhez is hozzájárulhat majd.

Valós idejű nyomon követés

A projekt során a The Mobility House által fejlesztett ChargePilot energiamenedzsment rendszert használták, mellyel valós időben követhették nyomon az áram visszatáplálását. Az electrive.com cikke megjegyzi, hogy a Nissan elektromos autóinak csatlakozói a CHAdeMO szabvány szerint készülnek, aminek köszönhetően módosítások nélkül képesek a kétirányú energiacserére.

A TenneT jelenleg más hálózatfenntartókkal közösen egy európai platformon dolgozik, ami lehetővé tenné a V2G technológia használatának kiszélesedését. A The Mobility House több vezető autógyártóval is kooperációra lépett, illetve flottaüzemeltetőket lát el ChargePilot rendszerével. Utóbbiak, amint a törvényi szabályozás lehetővé teszi számukra, elkezdhetik csökkenteni költségeiket, azáltal, hogy túlkínálatkor olcsóbban töltik járműveiket, csúcsidőszakban pedig drágábban táplálják vissza az áramot a hálózatba.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink