Trend Pár éven belül luxuscikk válhat a belső égésű motorból

Pár éven belül luxuscikk válhat a belső égésű motorból

autopro.hu/D.Á. | 2021.05.23 04:20

Pár éven belül luxuscikk válhat a belső égésű motorból

Fotó: Daimler Global Media Site

A töltőhálózatok fejletlensége mellett az egyik legfőbb ok, amiért az emberek nem vesznek tömegével elektromos autót, az a magas vételár: egy elektromos autó ma átlagosan 2-4 millió forinttal drágább egy azonos kategóriájú, belső égésű motorral szerelt modellhez képest. Elemzők most megmutatják, szerintük miért fordul meg hamarosan ez a trend.

Hirdetés

Egyes számítások szerint pár év használat alatt visszanyerhető az elektromos autók felára az alacsonyabb fenntartási költségek miatt, az emberek mégis meghátrálnak a magasabb bekerülési költség láttán. Főleg igaz ez például az Egyesült Államokban, ahol jelentősen alacsonyabbak az üzemanyagárak, mint Európában. Az elektromos és a belső égésű motorral hajtott autók vételárainak jelenlegi aránya azonban a közeljövőben várhatóan erősen meg fog változni.

Guruló elektronikai eszközök

Érzékelve, hogy az autóárak hol lassabban, hol gyorsabban, de folyamatosan emelkednek, nehéz belátni, hogy az elektromos járművek idővel egyre olcsóbbak lesznek. A helyzet márpedig ez, hiszen az elektromos autók az elektronikai cikkekhez hasonlóan viselkednek. A számítástechnika világában miközben az eszközök paraméterei rohamosan javulnak évről évre, vagy olcsóbbak lesznek, vagy a drágulásuk messze nem éri el a technikai fejlődésük mértékét. Visszamenőleg kijelenthető tehát, hogy a vásárlók sokkal többet kapnak a pénzükért. Erre a jelenségre jó példa a televízióké: egy 55 collos 4K TV ára jelenleg nagyjából 200 ezer forint, míg 2015-ben egy 48 collos modell ennek több, mint a háromszorosába került. A számítástechnikai háttértárak fele annyi pénzért dupla akkora kapacitást kínálnak, mint pár évvel ezelőtt.

Az elektromos autók drága vezérlőegységei, képernyői, elektronikája és főleg akkumulátorai is ezt a logikát követve lesznek egyre olcsóbbak és olcsóbbak. Az ipar régi célja, hogy egy kilowattórás kapacitású akkumulátorcellákat 100 dolláros előállítási költség mellett biztosítsanak. Ez a BloombergNEF óvatos becslése alapján ez 2027 környékén valósulhat meg. A gyártók nem fogják azonnal tükrözni csökkenő költségeiket a termékeik árában, hiszen egyrészt nagyon nagy előzetes befektetést igényel az olyan, elektromos platformok kifejlesztése, mint például a Volkswagen MEB, másrészt pedig a vásárlási kedv fenntartására is kényesen ügyelnek. Ha az árak tartós esése várható, a leendő vevők hajlamosak elhalasztani a vásárlást a jobb ajánlat reményében, a gyártók viszont ma is a lehető legtöbb autót szeretnék eladni, így a drasztikus árcsökkentéssel nem kecsegtetnek. Az infláció vásárlói kedvre gyakorolt serkentő hatására jó példa a kriptovaluták körüli jelenlegi helyzet.

Megforduló tendenciák, növekvő nyomás

Idővel olcsóbb előállítás tükröződni fog az árakban is, és előbb-utóbb eljön a fordulópont, ahol a belsőégésű motorral hajtott és az elektromos járművek árai kiegyenlítődnek. Ezt a pontot a BloombergNEF szerint először a kisteherautók fogják elérni 2025-re, majd a kompakt autók (C szegmens) egy évvel később, majd 2027-ben a kisautók (B szegmens) is, majd további 3-5 évre lesz szükség, hogy ez a trend látható legyen a használtpiacon is. Az olcsóbb fenntartást ígérő elektromos autó így már igazi kihívója lesz hagyományos társainak.

Világszerte állnak elő kormányok a belsőégésű motoros autók forgalmazásának későbbi tiltásával, a határidők pedig egyre szigorodnak – az Egyesült Királyságban 2030-tól lép érvénybe a tervezet. A várható tiltásokat széleskörű bírálat övezi, az európai Transport & Environment civil szervezet szerint viszont szükség van rájuk a klímavédelmi célok mihamarabbi elérése érdekében. Az elektromos mobilitásra való átállás azonban törvényi szabályozások nélkül is elkerülhetetlen lesz, ezért a töltési infrastruktúra nagy mértékű fejlesztése is indokolt az addig hátralévő pár évben — írta meg a Forbes.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink