Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Ezért van mindig dugó az M0-áson
2024.04.23 08:18Autonóm teherautót tesztel valódi forgalomban az MAN
2024.04.23 07:17Összefog a Volvo és a CATL
2024.04.23 06:19Mindentudó a mesterséges intelligencia?
2024.04.23 04:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Önvezető autóból távirányítható óriásmatchbox?
Fogyasztói felmérések szerint a közelmúltban hibái miatt az emberek aggódnak az önvezető autók biztonsága miatt, ennek ellenére a Waymo robottaxi szolgáltatása például már idén elindul Phoenixben. A Szilícium-völgyben található Phantom Auto startup a szorongást a jármű távirányítás alá vonásával csökkentené.
– Nem szeretnénk önvezető autót készíteni, helyette biztonsági megoldást nyújtunk – hangsúlyozta Shai Magzimof, a Phantom nevű startup 27 éves vezérigazgató-alapítója, egyben a technológia feltalálója. A Phantom Auto távvezérlésű teleoperációs rendszere 4. szintű önvezető autókkal működik: ha az autó út közben elakad építkezés vagy baleset miatt megváltozó útviszonyok miatt, akkor a Phantom-dolgozó monitor elé ül, majd a kamerákon megnézi, hogyan oldható meg a helyzet. Az addig önvezető jármű lényegében távirányítós autóvá alakul, hiszen a startup szakemberei távoli vezérléssel navigálhatják a problémás szituációból.
A közelmúltban bekövetkezett Uber baleset, valamint a Tesla Autopilot rendszeresen előforduló ütközései negatív érzelmeket keltenek az emberekben az önvezető technológiákkal szemben. Erre nyújthat megoldást a Phantom. Pozitívum, hogy míg a konkurensek az internet lassúsága miatt szkeptikusak a teleoperációval szemben, a Phantom már a mai infrastruktúrával is működik, nem kell megvárni, míg elterjed az 5G.
A startup partnerei között tudja a francia Transdev autonóm mobilitási és szállítmányozási vállalatot, de a kiberbiztonság fontossága miatt a Karamba Security és az Argus Cyber Security is együttműködik vele. A Phantom közösen fejleszt a svéd Einride vállalattal is, távoli irányítást biztosít a cég elektromos T-pod teherautójának, melyen már egyáltalán nincs sofőrfülke. A teherautók év végén kerülnek az utakra, a német Lidl áruházlánc és a DB Schenker logisztikai vállalat számára fognak szállítani.
Maarten Sierhuis, a NASA kutatója szükséges jónak tartja a Phantom fejlesztését, mivel szerinte mindig is szükség lesz emberre a közlekedésben.
– A Phantom különbözik konkurenseitől, melyek útvonaltervezéssel foglalkoznak, tehát egy távoli működtető rajzol egy útvonalat, amit a jármű követ – magyarázta el Elliot Katz, technológiai igazgató. – Mi olyan távfelügyeletre koncentrálunk, amely során felvesszük a járművel a kapcsolatot. Ezt követően munkatársaink a kamerák segítségével pontosan azt látja, mintha a sofőrülésben lenne, és ugyanúgy manőverezik onnan, mintha fizikálisan ott lenne.
– Az önvezető járműveket érintő legnagyobb akadály nem más, minthogy a nyilvánosság nem fogadja el azokat – mondta Katz. – Egy évszázada él a köztudatban, hogy a járműveket az emberek irányítják. Az iparág azonban 180 fokos fordulatot tett, így el kell fogadnunk, hogy biztonságunkért egyre inkább gépek felelnek.
Így működik a távirányított önvezető autó |