Trend Nem lesz sofőrhiány, ha nem kell sofőr

Nem lesz sofőrhiány, ha nem kell sofőr

autopro.hu/P.B. | 2022.08.17 04:23

Nem lesz sofőrhiány, ha nem kell sofőr

Fotó: TuSimple

Globális szinten egyre nagyobb probléma a sofőrhiány: legyen szó akár buszokról, akár teherautókról vagy kamionokról, egyre kevesebb az ember, aki vezesse ezeket a járműveket. Ez így van Magyarországon, de az Egyesült Államokban vagy Németországban is. A külföldi sofőrök alkalmazása csak ideig-óráig jelenthet megoldást.

Hirdetés

A sofőrhiányra az egyik válasz az autonóm járművek fejlesztése lehet. Számos cég van versenyben azért, hogy elsőként dobjon piacra önvezető teherautót – különösen az Egyesült Államokban, ott a nyugati parton sorjáznak az ilyen vállalatok. Köztük van a San Diego-i székhelyű TuSimple is.

A 2015-ben alapított TuSimple mintegy 3,2 millió kilométernyi közúti tesztet hajtott végre 70 teherautójának prototípusával az Egyesült Államokban, Kínában és Európában. Ezek kereskedelmi forgalomban kapható teherautók utólagosan beépített autonóm technológiájával. Mindazonáltal a vállalat már megállapodásokat kötött a világ két legnagyobb teherautó-gyártójával – az amerikai Navistarral és Európában a Tratonnal – teljesen autonóm modellek tervezésére és gyártására. A gyártás a tervek szerint 2024-ben indul.

Alvási idő nélkül rövidebb az út

A TuSimple legfrissebb közúti tesztjén 1521 kilométeres távon szállítottak friss élelmiszereket az arizonai Nogalestől Oklahoma Cityig. A ki- és berakodást egy emberi sofőr intézte, de a Tucsonból Dallasba vezető út nagy részében a teherautó maga vezetett, azaz autonóm üzemmódban közlekedett.

„Mivel a rendszer még nincs teljesen készen, a tesztelés során mindig van a fedélzeten egy biztonsági sofőr és egy biztonsági mérnök, de teljesen autonóm módon vezettünk: a vezető nem érintette meg a kormányt" - mondta Cheng Lu, a TuSimple elnök-vezérigazgatója.

Az utat 14 óra alatt teljesítették, szemben a szokásos 24 órával, amennyibe emberi sofőrrel zajlik ez az utazás. Az Egyesült Államokban egy sofőr csak napi 11 órát dolgozhat, az autonóm rendszernek viszont nem kell aludnia, így jóval rövidebb volt az út. Igaz, 11 óra után így is meg kellett állni, hogy a mérnök és a sofőr helyet cseréljenek.

„Ez természetesen csökkenti az autonóm rendszer előnyeit, így az ötlet az, hogy amint a TuSimple teherautói piacra kerülnek, nem lesz szükség senkire a fedélzeten” – mondta el Lu.

Nagy előny az önvezető autókkal szemben

Ellentétben az önvezető autókkal, a teherautóknak nem kell majd nyüzsgő városi forgalomban közlekedniük, csak országúton és autópályán. A TuSimple csak olyan autópálya-szakaszokon vetné be járműveit, amelyeket a cég saját szoftverével alaposan feltérképeztek.

„Adatokat gyűjtünk az utakról, és elkészítünk egy nagyon részletes, nagy felbontású térképet az egyes útvonalakról. Ez tovább növeli a biztonsági szintet a járműveinkben” - mutatott rá Lu.

A vállalat szerint az Egyesült Államokban az áruk 80 százaléka az ország útvonalainak mindössze 10 százalékán halad át, így még a szelektív feltérképezés is lehetővé teszi az üzletet. A TuSimple jelenleg az Arizona és Texas közötti útvonalakat térképezi fel, és 2024-re terjesztené ki térképét az USA egész területére. Tervei azonban az állami jogszabályoktól függenek, mivel jelenleg egyes államok nem teszik lehetővé az autonóm teherautók közutakon történő tesztelését – írja a CNN.

Drágább teherautók, kisebb összköltség

A startup technológiai megoldása körülbelül 50 ezer dollárral (mintegy 20 millió forint) növeli egy teherautó árát, így a végső ár nagyjából 200 ezer dollár lesz. Lu szerint ez még mindig olcsóbb, mint emberi sofőrért fizetni.

„Ha 50 ezer dollárt elosztunk 1 millió mérfölddel (1,6 millió kilométerrel) - egy teherautó átlagos élettartamával -, az azt jelenti, hogy mérföldenként öt centtel lesz drágább a jármű. Ugyanakkor megspórolja az emberi sofőr költségeit, ami az amerikai átlagbérek alapján évi 80 és 120 ezer dollár között – vagyis mérföldenként 80 cent és 1,20 dollár között - mozog. Ma a közvetlen munkaerőköltség a teherautó üzemeltetési költségének körülbelül 50 százaléka – mondja.

Itt kell megjegyezni, hogy Magyarországon alacsonyabbak a bérek ebben a szektorban is, ugyanakkor Lu számításai szerint hazánkban is egyértelműen olcsóbb lenne egy autonóm teherautó használata.

Lu szerint ez nem jelenti azt, hogy a vezető nélküli teherautók elveszik a munkahelyeket. Azáltal, hogy kizárólag a hosszú távú szállításra koncentrál, nem pedig az áruk felvételére és utolsó kilométereken történő szállítására, a TuSimple úgy véli, hogy új teherszállítási kapacitást tud létrehozni anélkül, hogy új keresletet generálna a sofőrök iránt.

„Egy UPS-sofőr naponta 200 csomagot ad fel – nem az ő munkájának kiváltására való az autonóm technológia. Hiszünk abban, hogy minden sofőr nyugdíjba vonulhat sofőrként, még akkor is, ha ma lép a munkaerőpiacra” – magyarázza Lu.

Bár Lu szerint mind a szoftver, mind a hardver megbízhatóságát még növelni kell, a TuSimple még az év vége előtt tervezi az első teljesen autonóm teszteket, emberi biztonsági vezető nélkül. Az ilyen tesztek eredményei azt mutatják majd, hogy a vállalat teljesíteni tudja-e azt a célját, hogy 2024-re saját teherautókat dobjon piacra. Lu szerint csak az Egyesült Államokban eddig 7000 darabot rendeltek elő azokból.

Komoly verseny a piacon

A TuSimple-nek kiemelkedő versenytársai vannak, mint például a Google alá tartozó Waymo és az Uber által támogatott Aurora, de ezek az önvezető járművek szélesebb skálájával foglalkoznak, beleértve a személygépkocsikat is. A TuSimple kizárólag vezető nélküli teherautókra összpontosít, mint például az amerikai Plus és az Embark cégek.

Grayson Brulte, a Brulte & Co. tanácsadó cég autonóm technológiák szakértője úgy véli, hogy a TuSimple jó úton halad.

„A TuSimple legnagyobb versenyelőnye, hogy a technológiájukat kifejezetten a teherszállításra szabták. A városi közlekedés és a közúti fuvarozás két külön világ az autonóm technológiák terén” – fogalmazott.

A biztonság sem utolsó szempont Lu szerint. Mint mondja, az Egyesült Államokban évente körülbelül 5000 olyan halálos baleset történik, amiben teherautók is érintettek, és a legtöbbjük emberi mulasztás eredménye. „A teherautó viszont nem fárad el, nem néz filmet és nem néz telefont. Nem tereli el a figyelmét semmi” – teszi hozzá.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink