Trend Nem jöttek össze az autógyártók önvezetési tervei

Nem jöttek össze az autógyártók önvezetési tervei

autopro.hu/V.M. | 2021.03.06 04:19

Nem jöttek össze az autógyártók önvezetési tervei

Fotó: Pexels

Mára autógyártók és kisebb cégek tömkelege dolgozik különböző önvezetési képességgel rendelkező rendszereken és járműveken. Sokuk ígéretet is tett arra vonatkozóan, hogy mikortól fognak hármas vagy magasabb szintű autonómiával rendelkező járművei megjelenni az utakon, azonban az elmúlt években ezekből az ígéretekből csak kevés valósult meg.

Hirdetés

A valamilyen önvezetési funkcióval rendelkező gépkocsikat a nemzetközi gyakorlat szerint öt osztályba szokás sorolni. A jelenleg kapható autók legfeljebb második szintű önvezetési képességgel rendelkeznek, bizonyos körülmények között a sebességük önálló szabályozására, valamint önkormányzásra is képesek, a sofőrnek azonban folyamatosan az úton kell tartania a szemét, és felügyelnie kell járműve működését. Kivétel a Honda Legend, ami március 5-től már egy harmadik szintű önvezetést is magába foglaló csomaggal választható Japánban.

A hármas szinten a jármű még felügyeletre szorul, ám a legtöbb vezetési feladatot már önállóan elvégzi. A negyedik szinten a jármű, megszabott körülmények között alapvetően automata módon működik, de bizonyos helyzetekben szükség lehet beavatkozásra, míg a legmagasabb, ötös szinten az autó nem igényel semmilyen felügyeletet.

Az amerikai Center for Automotive Research (Autóipari Kutatási Központ) szervezete összegyűjtötte, hogy az autógyártók és más cégek mikorra ígérték a hármas vagy magasabb önvezetési képességgel rendelkező – utóbbiak esetében vezetői felügyelet nélküli – járművek utakra helyezését a 2017-től kezdődő időszakban.

Szeret nagyot mondani a Tesla

2020-ig csak az ígéretek kis részét váltották be a vállalatok. A legtöbbször a Tesla mondott nagyot, 2017 és 2020 között összesen négyszer lépte túl a saját maga által szabott határidőt. Elon Musk cége 2017-re harmadik-negyedik szintű önvezetést, 2018-ra „teljes mértékben önvezető” rendszert, a következő két évben pedig ötös szintű autonómiát ígért.

De nem sikerült elérnie a célját az Audinak sem, ami 2018-tól hármas szintű Traffic Jam Pilot, vagyis Forgalmi torlódási asszisztens, 2020-tól pedig Highway Pilot (Autópálya-asszisztens) rendszert akart kínálni. A Mercedes-Benz 2020-ra ígérte meg nem valósult harmadik szintű önvezetését, míg a Nissan eredetileg ugyanettől az évtől tette volna elérhetővé hármas vagy négyes szintű fejlesztését.

Sikerrel járt azonban például az amerikai Waymo, ami 2019-től vezetői felügyelet nélkül teszteli négyes szintű önvezető funkcióval rendelkező autóit. Ugyancsak sikerrel járt a 2019-es „nagyszámban gyártást” végül be nem indító kínai Baidu, ami 2020-ban szintén sofőr nélküli tesztekbe kezdett Kínában.

A szervezet felmérése szerint 2017-2020 időszakában a fejlesztési célok kerek ötödét teljesítették a vállalatok. A 2021-es célok közül, fentebb írt rendszerével a Honda már teljesítette a sajátját, továbbá idén várható az ötös szintű önvezetés megjelenése a Teslákban és a négyes szint a Volvo XC90 SUV-ban.

Nem csak a járvány a hibás

Az önvezetési fejlesztések elhalasztása részben a koronavírus-járványnak tudható be. Ám mivel a meg nem valósult fejlesztések mintegy fele 2020 előttre esik, a pandémia semmiképpen nem jelölhető meg egyedüli okként.

A halasztásokhoz vezethettek a források átcsoportosítása más, fontosabb területekre – mint például az elektrifikáció –, a nem várt fejlesztési nehézségek, illetve az is, hogy a technológia újdonsága miatt a vállalatok kezdetben kevésbé pontosan tudták felmérni az időszükségletet.

Kiemelt Partnereink