Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Új árazási struktúra jön Európában a Supercharger hálózathoz
2024.04.18 17:17A StudentTechLab a jobb stratégiára fókuszál
2024.04.18 16:22Még több kínai OEM épít autógyárat Európában a Bosch szerint
2024.04.18 15:20Megtorpant az európai autópiac
2024.04.18 14:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Néhány év, és érkeznek a vezető nélküli kamionok
A 2009-ben a Google egyik projektjeként indult, és ma a Google-t birtokló Alphabet leányvállalataként működő Waymo a Waymo One alatt önvezető autókat tesztel, 2017 óta pedig, a Waymo Via üzletága létrehozásával már önvezető kamionokat is fejleszt. A Today’s Trucking szakmagazin a Waymo teherszállítási termékmenedzserét, Matt Carollt kérdezte a cég autonóm tehergépjárművek terén végzett munkájáról.
Mint ahogy Caroll elmondta, a Waymo 2018-ban, Atlantában kezdte meg első kamionos tesztprogramját. A logisztikai központnak számító városban a Google adatközpontjaiba és azokból végeztek szállításokat. A program során több száz fuvart bonyolítottak le, ami segítette őket annak megértésében, hogy a cégek mit várnak egy önvezető járműtől, és hogy azokat hogyan lehet a szállítmányozási rendszerbe integrálni.
Jelenleg Arizona, Új-Mexikó, illetve Texas államokban folytatnak teszteket. A napi folytonossággal zajló utak során a saját önvezető rendszerük, a Waymo Driver, tanul a különböző szituációkból. A kamionok tesztszállítmányokkal közlekednek, lehetővé téve a nem ideális, kihívást jelentő útvonalak szabad felkeresését.
Sok a hasonlóság, de azért az autó és a kamion nem ugyanaz
Caroll elárulta, hogy munkájuk célja egy olyan önvezető rendszer fejlesztése, ami a személyautóktól egészen a kamionokig ugyanúgy használható, legyen szó fuvarközvetítési szolgáltatásról vagy áruszállításról. A 2009-es kezdés óta a személyautókra koncentrálnak, ám a teherautók tesztelésével már látják, hogy hol van átfedés a kettő terület között, ennek köszönhetően pedig egyedülálló pozícióban vannak, mivel ugyanazt a fejlesztést hasznosítani tudják mindkettő járműkategória esetében.
A legtöbb tapasztalatukat az autók és a kamionok esetében is hasznosítani tudják, ugyanakkor vannak külön, csak az utóbbiakra jellemző tényezők, amiket figyelembe kell venniük. Ilyen az autópályán töltött sok idő, a lassabb gyorsulás, a nagyobb tömeg, a szállítmányok változó tömege, a nagyobb ívű kanyarvételek vagy a nagyobb holttér. Ennek megfelelően a Driver hardveres és szoftveres részét is módosítják. Például a hardver tekintetében a szenzorokat másképpen helyezik el, a szoftver olyan alapalgoritmusait pedig, amik például a tárgyak azonosítását vagy a sávváltást határozzák meg, némileg szintúgy a kamionok sajátos igényeihez igazítják.
A kamionok még beelőzhetik a személyautókat
A Waymónál egyre több befektetést végeznek a teherautókkal kapcsolatban. Az autonóm személyautók és az autonóm tehergépjárművek szegmense is nagy lehetőségeket tartogat, azt azonban nehéz megmondani, hogy melyik járműtípus éri el előbb a piacérettséget. Mindazonáltal Caroll szerint lehet, hogy a szállítmányozás a fuvarközvetítőknél előbb fogja implementálni a technológiát, mivel annak használata ott kifizetődőbb.
Ha azonban megnézzük a mostani helyzetet, akkor azt láthatjuk, hogy az önvezetési fejlesztésekkel az autók esetében előrébb járnak. A Waymo például Phoenixben üzemeltet vezető nélküli taxikat, míg a kamionok volánja mögött még mindig ül valaki. Caroll ugyanakkor bizakodó, és hisz benne, hogy a következő években már az utakra fognak kerülni az első, vezetői felügyelet nélkül tesztelt tehergépkocsik.
Még van leküzdendő akadály
A termékmenedzser az autonóm járművek fejlesztése előtt álló kihívások egyikeként említette a nem autópályának minősülő utakon haladást, ami a sokkal alacsonyabb rendezettségből ered. Ezek az alsóbbrendű utak sokkal jobban eltérnek egymástól, mint az autópályák.
2020-ban a Waymo Via a száz mérföldnél hosszabb autópályás utakra fókuszál. A hosszú, egyenletes sebességgel megtett utak kiváló alkalmazási területei az önvezető rendszereknek, mivel ezek a legfárasztóbbak az emberek számára. Mikor pedig a Waymo az autópályán kívüli közlekedésre fordítja majd figyelmét, hasznosítani tudja a személyautókkal szerzett tapasztalatait.
A hosszú utakban rejlik a legnagyobb potenciál
Caroll kifejtette, hogy a szállítmányozás különböző szegmensei más-más időben fognak automatizálódni. A Waymo Via először a hosszú, nagyrészt autópályán megtett utakra koncentrál. Az infrastruktúra már korábban említett nagyobb rendezettsége mellett ez a szegmens nagyobb a többinél, és a Waymo saját felmérése alapján pedig a kamionüzemeltetők részéről is jelentős igény mutatkozik. Ettől függetlenül a Waymo, bár csak korlátozott mértékben, de az alsóbbrendű utakon végzett szállításokkal is foglalkozni fog – olvasható a Truck News oldalán megjelent cikkben.