Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Számos újítással készül az idei szezonra a BME Formula Racing Team
2024.04.25 16:20Ellentmondásosak a számok az abroncs-értékesítésben Európában
2024.04.25 15:23Rekordot döntött a Toyota
2024.04.25 13:23Hússzorosára nő a hazai ipar energiatárolói kapacitása
2024.04.25 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Műanyagból készítik autók fogaskerekeit
A német Evonik vegyipari vállalat Vestakeep poli(éter-éter-keton) (PEEK) műanyagából most először kiegyenlítőtengelyek fogaskerekeit készítették el, kiváltva a szokványos fém alkatrészeket.
A fogaskerekek készítéséhez a vállalat egy külön PEEK vegyületet fejlesztett ki, amely megfelelő ellenállósággal rendelkezik ahhoz, hogy elviselje a kiegyenlítőtengelynél jelentkező terheléseket. A fogaskerekeket az IMS Gear gyártja a Mercedes-Benz részére, ami több modelljébe is beépíti azokat.
A belső égésű motorokban kiegyenlítőtengelyekkel csökkenthetik a dugattyúk és más alkatrészek mozgása keltette vibrációt. A tengelyek végén lévő fogaskerekek motorolajjal is érintkeznek, ezért 130 Celsius foknak is ki lehetnek téve. Ezért eddig kizárólag fém fogaskerekeket építettek a kiegyenlítőtengelyekre.
Kevés veszteség, csöndes működés
Az Evonik új, Vestakeep PEEK 5000 G nevet viselő vegyülete magas mechanikai és tribológiai ellenálló-képességgel rendelkezik. A belőle készült fogaskerekek a konvencionális fémből készülteknél kisebb súrlódási veszteséggel és csöndesebben működnek, ami mellett a kisebb tömegből adódóan a meghajtásukhoz szükséges energia mennyisége is kisebb.
A műanyag fogaskerekeket költséghatékonyan, fröccsöntéssel lehet előállítani, anélkül, hogy szükség lenne a felület utólagos megmunkálására úgy, mint a fémek esetében – írja cikkében a Plastics Today
Steffen Kanzler, aki a Vestakeep közlekedési felhasználási területéért felelős, úgy látja, hogy a műanyag használata a kiegyenlítőtengelyhez egy újabb lépést jelent annak sikertörténetében. „Ezzel demonstráljuk a Vestakeep különleges tulajdonságait. Ezek (a jellemzők) relevánsak más kihívást jelentő applikációk esetében is.”
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!