Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Még lehet jövője a platooningnak
Régebben az önvezetés egyik első alkalmazási lehetőségeként tekintettek platooningra, vagyis a járművek szakaszba kapcsolására. Ennek ellenére a mai napig csak a technológia kutatásáról érkeznek hírek, nem pedig annak élesben alkalmazásáról. A múltban már voltak, akik temették a megoldást, ám mások a mai napig hiszek benne.
A szakaszba kapcsolás, mikor egy ember vezette járművet kis távolságban követ egy vagy több önvezető, elsődlegesen a fuvarozás fejlesztésére kínálja magát, például az elérhető üzemanyag-megtakarítás miatt.
Mégis, a Daimler Truck 2019-ben felhagyott a megoldás fejlesztésével, azzal indokolva döntését, hogy nem tartja üzletileg megalapozottnak azt. A vállalat korábban úgy találta, hogy az amerikai nagy távolságú fuvarozásban – ahol ideálisak a viszonyok a technológia alkalmazásához – a fogyasztáscsökkenés minimális volt, és az még tovább mérséklődött, mikor a szakasz szétesett, és a járműveknek gyorsítaniuk kellett, hogy utolérjék egymást.
A megoldás jövőjét kérdőjelezte meg aztán a Peloton Technology, egy kifejezetten a platooningra szakosodott vállalat 2021-es csődbe menetele is.
Mások kitartanak
Ugyanakkor mások a mai napig hisznek a plattoningban, ilyen például az amerikai Locomation, ami a technológiát az üvegházhatásúgáz-kibocsátás csökkentésének egyik fontos eszközének tekinti. „Ez egy azonnali lehetőség az ellátási lánc szén-dioxid-lábnyomának csökkentésére” – idézi a SAE International Çetin Meriçli vezérigazgatót.
A Research and Markets piackutató továbbá azt jósolja, hogy a teherfuvarozásban a platooning globális piaca a 2021-es 1,86 milliárd dollárról 2027-re 9,66 milliárd dollárra fog bővülni. A cég jelentése szerint a legnagyobb piac Észak-Amerika, a leggyorsabban növekvő azonban az európai.
Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, az Európai Űrügynökség támogatásával szintén tesztelik a technológiát, Kanadában pedig tavaly indult egy több évig futó projekt, aminek keretében földutakon közlekedő teherautókat fognak szakaszban irányítani.
Már ma adottak a feltételek
A platooning terjedését mindazonáltal nehezíteni fogják a technológiai akadályok, a másik oldalon viszont a kormányzati kibocsátáscsökkentési törekvések és a sofőrhiány ösztönözni fogják a fejlesztéseket. Ez, Sridhar Lakshmanan, a University of Michigan Dearborn professzora szerint már ma megteremti az igényt a szakaszban közlekedésre.
Az intézmény és az Auburn Egyetem egy hároméves projekttel vizsgálta a platooningot, és 450 óra teherautókkal végzett teszt után úgy találták, hogy a szakaszba kapcsolás 12 százalékkal csökkentette az üzemanyag-fogyasztást. Az eredményeket kommentálva Lakshmanan rámutatott, hogy egy több ezer járműből álló flotta esetében ez jelentős megtakarítást jelentene.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!