Trend Már az utcai lámpákat is bevonják az automatizált rendszerekbe

Már az utcai lámpákat is bevonják az automatizált rendszerekbe

autopro.hu/H.J. | 2020.07.26 08:23

Már az utcai lámpákat is bevonják az automatizált rendszerekbe

Fotó: Bosch Media Service

Az automatizált rendszerek számára hatalmas kihívást jelenthetnek a kiszámíthatatlanul közlekedő gyalogosok, kerékpárosok vagy buszok egyaránt. A MEC-View kutatási projektjének középpontjában az utcai lámpák álltak, a mérnökök szerint ugyanis jelentősen biztonságosabbá tehetik a városi közlekedést a lámpák segítségével.

Hirdetés

A projektet három évvel ezelőtt indították el, a résztvevők pedig közel 5,5 millió euró támogatást kaptak a német szövetségi gazdasági és energiaügyi minisztériumtól. A projektet vezető Bosch mellett a Mercedes-Benz, a Nokia, az Osram, a TomTom, az IT Designers, valamint a Duisburg-Essen-i és Ulm-i Egyetem vettek részt az együttműködésben. Ulm városa az utcai lámpák érzékelőinek és a csatlakoztatási technológia tesztelésének színhelyéül szolgált.

Az érzékelőrendszerek működéséről

A projekt keretein belül videó- és lidar érzékelőkkel szerelték fel az utcai lámpákat, melyek cellás technológia alkalmazásával valós idejű információt biztosítottak a járművek számára a közlekedési viszonyokról – ezáltal lehetővé tették az autonóm rendszerek számára az akadályok gyors és megbízható felismerését, valamint kezelését.

Az utcai lámpákra 6 méteres magasságban szerelték fel a kamerákat és érzékelőket, melyek a forgalmas utcákon zajló eseményeket rögzítették. Hiába rögzítenek 360 fokos képet a járművek kamera, radar és lidar érzékelői, nem mindig nyújtanak teljesen biztonságos képet a jármű számára a hirtelen bekövetkező események miatt. Ezért bővítik utcai fényérzékelőkkel a járművekbe szerelt érzékelők látóterét.

Egyszerre több kamera biztosítja a valós idejű információt a rendszer számára.

Egyszerre több kamera biztosítja a valós idejű információt a rendszer számára. | Fotó: Bosch Media Service

A rendszer az érzékelőkből szármató képeket és jeleket kombinálja a nagy felbontású digitális térképekkel, majd pedig továbbítja az adatokat a jármű számára. Ezt követően a lámpákra szerelt érzékelők és a járműbe épített érzékelők adatai összeolvadnak, így pontos képet adnak az érintett útszakaszokról és körülményekről.

Vezeték nélküli adatátvitel

A fejlett celluláris technológia lehetővé teszi, hogy az érzékelőkből származó információk rendkívül gyorsan, minimális késleltetéssel érkezzenek meg a járművek rendszereibe. Az 5G kommunikációs szabványban a valós idejű adatátvitel alapvető funkció, melynek feladata nem csupán az adatok pillanatnyi vezeték nélküli továbbítása, hanem ezen adatoknak a forráshoz való legközelebbi feldolgozása is. Ezt a feladatot speciális számítógépek hajtják végre, amelyeket közvetlenül a mobilhálózatba integrálnak.

Az ulmi tesztrendszert a projekt befejezését követően nem távolítják el, hanem későbbi kutatási projektek során továbbra is használható lesz.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink