Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Végrehajtja első légi hidrogénkísérletét az EasyJet
2024.04.19 17:17A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Már az is lemodellezhető, hogy mit csinál egy repülő a légörvényben
Repüléskor minden repülő generál maga körül légörvényeket, ezek viszont hatással lehetne a gép mögött elhaladó másik repülőgépekre is. Egy-egy erősebb légörvény annyira megdobhatja a gépeket, hogy az utasok akár meg is sérülhetnek, néha pedig megjósolhatatlan, hogyan fog reagálni a repülő egy ilyen turbulenciára.
Aki már utazott hosszabb távolságot repülőgéppel, az tudja, hogy kellemetlen élmény lehet légörvénybe kerülni. Önmagában azonban nem mindig maradandó emlék egy ilyen eset, viszont kiszámíthatatlan, pontosan mi történik, amikor egy légörvénybe kell belerepülnie a gépnek. Szélsőséges esetben akár több másodpercig tartó zuhanás vagy durvább kilengések, dobálások is előfordulhatnak, amik már sérüléseket okozhatnak az utasoknak.
A Purdue Egyetem olyan szimulációt dolgozott ki, ami előrejelzik, hogy a repülők hogyan reagálnak egy légörvényre, ezzel a szélsőségesebb esetek megelőzhetők. A reálisabb, pontosabb és komplexebb szimulációknak köszönhetően a mérnökök olyan repülőket tervezhetnek, amik a durvább légörvényekre is jól reagálnak.
Nem egyszerű feladat
Carlo Scalo, a Purdue egyik professzora a szimulációval kapcsolatban elmondta, hogy nem egyszerű feladat a repülést modellezni, hiszen annyira sok tényezőt kell figyelembe venni, hogy egy-egy hiba kijavítása hónapokba telhet, ez viszont nem fér bele a repülőgép-tervezőknek.
A szuperszámítógépet igénylő program során egy úgynevezett CvP-LES modellt futtatnak le a repülő szárnyain, ezzel meg tudják állapítani, hogyan fog reagálni a gép akkor, amikor belerepül egy légörvénybe.
Scalo szerint azért nehéz maga a szimuláció, mert két magában ártalmatlan légörvény (a már kialakult légörvényt, és azt, amit az adott gép generál) találkozását kell megjósolni, ami viszont a lokális körülményektől függ. A CvP-LES szimuláció viszont lehetőséget ad arra, hogy tetszőleges ideig teszteljék az ilyen találkozásokat.
A módszert a polgári repülés mellett a katonai légierő is jó eséllyel használhatja a jövőben – írja a Machine Design.