Trend Közúton tesztelik a menet közbeni töltést

Közúton tesztelik a menet közbeni töltést

autopro.hu/V.M. | 2022.06.13 04:22

Közúton tesztelik a menet közbeni töltést

Az Electreon dinamikus töltőjének telepítése Tel Avivban. | Fotó: Electreon

Az Egyesült Államokban az országban eddig először fognak a járművek dinamikus, vagyis menet közbeni töltésére alkalmas útfelületet közúton kialakítani, majd tesztelni. A dinamikus töltést biztosító útfelületet Detroitban, egy belvárosi útszakaszon építik ki. Az ütemterv szerint a tesztek már 2023-ban el fognak kezdődni rajta.

Hirdetés

A projekthez az izraeli Electreon szabadalmaztatott, érintkezés nélküli útfelületi töltési technológiáját fogják használni. „Az elektromos járművekhez tervezett áramszedőink modulárisak, és kompatibilisek személyautókkal, valamint kis közepes és nagy teherbírású haszongépjárművekkel egyaránt” – mondta el Oren Ezer, a cég vezérigazgatója. Az Electreon technológiáját már használják Európában, többek között a Stellantis egyik olaszországi tesztpályáján, valamint Svédországban egy 1,6 kilométeres útszakaszon.

Töltés akár több ponton keresztül

A körülbelül 1,9 millió dolláros projekt keretében egy legalább 1,6 kilométeres szakaszt fognak „elektrifikálni.” Ezen a szakaszon 8 centiméterrel a felszín alá gumiba ágyazott réztekercseket fognak elhelyezni, amikből elektromágneses indukció útján a fölöttük elhaladó vagy álló járművek az aljukon elhelyezett áramszedőkkel vehetnek fel energiát. Az útba épített töltő vezérléséről egy felszín alatti vagy feletti energiamenedzsment modul gondoskodik, ami felhőalapú szoftverjén keresztül valós idejű adatokkal szolgál a rendszer működéséről.

A töltési időt természetesen az akkumulátor mérete és az áramszedők száma is befolyásolja. „A sebességnek elhanyagolható hatása van a töltési teljesítményre” – osztotta meg Ezer a SAE Internationalnek nyilatkozva. Kifejtette, hogy a technológia eddigi tesztjei alapján egy 60 kilométer/órával haladó, öt áramszedős teherautó akkuját 60 kilométer alatt lehetne feltölteni, míg 20 kilométer/órás tempónál ehhez elég lenne 20 kilométer.

A járművekre több áramszedőt is fel lehet szerelni. Kamionok hét, buszok három, míg kisbuszok kettő darabbal is rendelkezhetnek. Nehéz tehergépjárművekhez 25 kilowattos, míg egyéb gépkocsikhoz 7 és 11 kilowattos áramszedőket kínál az Electreon.

Nem számít az időjárás

Az európai tesztek szerint az időjárás nem befolyásolja az Electreon technológiájának működőképességét. Ez abból adódik, hogy a réztekercsek a felszín alatt vannak, így a hó, a jég és a sózás sincs hatással rá. Ez lehetővé teszi, hogy Detroitban mind a négy évszakon átnyúlóan teszteljék a dinamikus töltőt.

A pilot projekt alatt az útfenntartónak fogják küldeni az áramszámlát. A fenntartó ezután a díjat a vezérlő modul mérései alapján tudja beszedni az egyes felhasználóktól.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink