Trend Ismét divatba jöhet a dobfék az elektromobilitásnak hála

Ismét divatba jöhet a dobfék az elektromobilitásnak hála

autopro.hu/P.B. | 2021.06.19 16:23

Ismét divatba jöhet a dobfék az elektromobilitásnak hála

Fotó: Wikipedia

A dobfék több szempontból is jobb megoldás lehet az elektromos autók számára, mint a tárcsafék. Költséghatékonyabb, jobb a korrózióállósága, de ami talán a legfontosabb az elektromos autók szempontjából, a regeneratív fékezéshez ez a legjobb alkalmazás.

Hirdetés

A dobfék működésének lényege, hogy lelassítja, vagy leállítja a mozgó járművet úgy, hogy hővé alakítja át a mozgási energiát, méghozzá súrlódás segítségével. A dob belsejében találhatóak a fékpofák, amiket súrlódó betétekkel látnak el. A dobfék előnye a tárcsával szemben, hogy nem annyira kitett a szennyeződésnek. Mechanikusan lehet rásegíteni a fékerőre belülről, valamint jóval kedvezőbb élettartama van a fékbetétnek, a javítása viszont sokkal összetettebb és költségesebb.

Az autógyártás hajnalától kezdve egészen az 1960-as évekig a dobfék volt a legelterjedtebb megoldás az autókban, azóta viszont a tárcsafék a sztenderd, dobfékkel a teherautókban és a buszokban találkozhatunk.

A tárcsafék mechanikusan működő berendezés, ami nemcsak a kereket, hanem a forgó tárcsát is lassítja, miközben az autó mozgásban van. A fékpofákat az alvázhoz rögzítik. A tárcsafék előnyei közé tartozik, hogy ebben az esetben a féktárcsa szabadon mozog, így jelentősebb mennyiségű energiát tud felemészteni még a kisebb tömeg esetében is. Szellőzése és hűtése is hatékonyabb, mint más fékrendszereké. Sok előnye mellett több hátránya is van. Ilyen például, hogy a tárcsa igencsak ki van téve az időjárási körülményeknek, jóval inkább hajlamos arra, hogy rozsdásodjon, ez egy idő után tönkre teheti a fékezést, kiszámíthatatlanná válik a megállás

Eljött a dobfék reneszánsza

A Volkswagen ID.4, és az ID.3 legújabb kiadása is hátul dobfékkel van szerelve, amit a Continental gyárt. Nagy előnye ennek a kialakításnak, hogy nem marad felesleges fékellenállás, ami pedig növeli az autó hatótávolságát – írja az Autoblog.

Az elektromos autók esetében gyakori megoldás a hátsó tengelyre szerelt villanymotor, ami fékezéskor is szerepet kap, ellentétes irányba forgatja a kerekeket – ez a regeneratív fékezés, ami során energiát nyer vissza a rendszer a lassításból. Ilyenkor a hátsó fékek szerepe sokkal kisebb, kevesebbet kell őket használni. Ezért jobb a dobfék, hiszen a tárcsafék esetében jóval nagyobb veszélyt jelent korrózió, különösen akkor, ha nem használják eleget.

Sokkal tovább használható

A Volkswagen szakemberei szerint az ID.4-esben a dobfék élettartama meghaladhatja akár a 150 ezer kilométert is, ami tovább csökkenti az elektromos autó egyébként is alacsonyabb karbantartási költségeit.

Másik előnye még a dobféknek a súlya: a tárcsafékek rendszere nehezebb, ez pedig az elektromos autóknál nagy hátrány, hiszen ezeknél a járműveknél egyébként is minden gramm számít az akkumulátorok súlya miatt.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink