Trend Innovatív jövőkép előtt áll a légi közlekedés

Innovatív jövőkép előtt áll a légi közlekedés

autopro.hu/H.J. | 2020.08.27 13:47

Innovatív jövőkép előtt áll a légi közlekedés

Fotó: Pexels

Ugyan személyesen nem lehetett meglátogatni a kiállítást, a virtuális térben mégis megtartották a Farnborough Nemzetközi Airshow néhány héttel ezelőtt. Az online rendezvény középpontjában a légi közlekedés jövője állt. A vállalatok a válság okozta új kihívásokról, az innovatív stratégiákról és a várható jövőképről beszéltek, az Egyesült Királyság helyzetét kiemelve.

Hirdetés

Az Airbus vezérigazgatója, Guillaume Faury a koronavírust a legsúlyosabb válságként emlegeti a polgári légi közlekedés történetében. A szakember szerint a kockázati forgatókönyvek egyikében sem szerepelt egy ilyen, vagy ehhez hasonló krízishelyzet. A légi társaságoknak egy olyan bizonytalan helyzethez kellett és továbbra is kell alkalmazkodniuk, mely akár évekig is eltarthat. Faury elmondta, hogy a vírus hatása valószínűleg még 3-5 évig is érezhető lesz a szektorban.

Kicsivel optimistábban nyilatkozott a jövővel kapcsolatban a legtöbb kis- és középvállalkozás, melyek szerint a következő évben még ugyan érezhető lesz a válság, de 2022-től enyhe növekedésre számítanak a vállalatok. Andrew Mair, a Midlands Aerospace Alliance vezérigazgatója szerint 2020-ban még egészen biztosan küzdeni fognak a szektorban, 2021-től azonban a vállalatok újult erővel foghatnak neki a járatok elindításának és a fejlesztéseknek.

Milyen intézkedések kellenek a továbblépéshez?

A vállalatok által választott legnépszerűbb stratégiák a diverzifikáció és a beruházás.

A birminghami székhelyű AE Aerospace például kiváló minőségű, precíziósan megmunkált alkatrészeket szállít a kutatás és a fejlett mérnöki piacok számára. Mivel néhány évvel ezelőtt a vállalat belevágott üzletének növelésébe, a vírus okozta helyzet nem érinti annyira súlyosan, mint más vállalatokat. Peter Bruch ügyvezető igazgató elmondta, hogy a vállalat igyekszik kihasználni minden rendelkezésre álló lehetőséget annak érdekében, hogy megerősödve kerüljön ki a válságból.

Idén folytatták az új berendezésekbe, szoftverekbe, képzésekbe és hálózatba történő befektetéseket és fejlesztéseket. Emellett ügyfélközpontú szolgáltatásokat teremtettek meg és hatalmas energiát fektettek a projektmenedzsment fejlesztésébe. A vállalat belefogott egy új, ötéves terv kidolgozásába is, amely magában foglalja az új piacokra való diverzifikációt és az export növelését egyaránt.

A Produmax vállalata a válság idején orvosi eszközök gyártásába kezdett. Mandy Ridyard pénzügyi igazgató elmondta, hogy a professzionális mérnöki megoldásokkal foglalkozó cég a válság kitörését követően úgy döntött, hogy diverzifikálja termékportfólióját és ezáltal nagyobb hangsúlyt fektet az energia és a vírus elleni védekezést támogató szektorra.

Az Aero Services Global beszállítói vállalat pedig új technológiákba fektet be, ezáltal felgyorsítja az innovatív fejlesztéseket a már meglévő piacain, egyúttal pedig új piacokra is könnyebben be tud lépni. Így például orvosi eszközök és más alkatrészek termelésébe is befektet a cég.

A Tiszta Ég környezetbarát programról

A vállalatok beruházásai mellett a kormány is támogatja a légi közlekedést, különösen a környezetbarát megoldásokat támogatva. Alok Sharma vállalkozásügyi miniszter bejelentette, hogy a kormány 400 millió font összegű támogatást biztosít a csúcstechnológiás beruházások számára.

A beruházásban részesülő projektek között szerepel például a Rolls-Royce, mely nagy teljesítményű motorokat; az Airbus, mely új szárnyakat; a Williams Advanced Engineering, mely rendkívül könnyű súlyú anyagokat; valamint a Safran Electrical & Power, mely energiahatékony elektromos alkatrészeket fejleszt.

Emellett nemrégiben bejelentették a „FlyZero” kezdeményezést is, amelynek célja a zéró szén-dioxid-kibocsátású repülőgépek fejlesztése. Az eddigi fejlesztések nagy része a hibrid-elektromos repülőgépek gyártására koncentrált.

Mire lehet még számítani?

Minden vállalkozásnak nagyfokú bizonytalansággal és a kiszámíthatatlan jövőképpel kell számolnia jelenleg – ez pedig különös kihívást jelent a légi közlekedés szereplői számára, hiszen a szektor hosszú életciklusú termékekkel foglalkozik, melyek maguk is hosszú átfutási idővel rendelkeznek.

Tony Wood, a Meggitt vezérigazgatója szerint szükség van egy globális, fenntartható repülési hálózatra, amely összeköti az embereket, a vállalkozásokat és a gazdaságokat, emellett biztos hátteret nyújt a globális kereskedelem számára is. Mindennek pedig fenntartható módon kell történnie. A szakértő elmondta, hogy a belföldi járatok és egyes közepes távú útvonalak Európában, az Egyesült Államokban és Ázsia egyes részein már pozitív jeleket mutatnak. A távolsági járatok azonban továbbra is gyengén teljesítenek.

A környezetbarát technológia mellett a repülés jövője az utasok hajlandóságán és bizalmán is múlik. A felmérések kimutatták, hogy az emberek nemcsak a fedélzeten, de a reptereken is ugyanolyan nagyfokú egészségügyi biztonsági intézkedéseket várnak el a kialakult helyzetben. Ez önmagában számos új lehetőséget kínál a gyártók számára innovatív, „érintés nélküli” megoldások és antimikrobiális anyagok fejlesztésére – olvasható a The Manufacturer oldalán.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink