Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Új gyártócsarnokot építtet a Szabó Fogaskerékgyártó
2024.04.24 17:18Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
2024.04.24 16:25Baleset történt az SK On komáromi akkugyárában
2024.04.24 15:22Akkumulátorgyárat épít a Honda
2024.04.24 13:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Így tesztelik az autonóm autókat Magyarországon
Az autonóm járműveket már számos helyen tesztelik, hamarosan a mindennapjaink részévé válhatnak az önvezető autók. Hol és hogyan zajlanak ezek a tesztek? Íme egy példa rá hazánkból, a ZalaZone tesztpályájáról.
Egy német szaklap, az Automobilwoche helyszíni bejáráson vett részt az osztrák-magyar vegyesvállalat, az AVL ZalaZone által üzemeltetett, Zalaegerszeg szomszédságában található tesztpályán. Ez egyike azon európai helyszíneknek, ahol az új autók autonóm funkcióit tesztelik és hitelesítik a hatóságok – a legtöbb tesztet ugyanis nem lehet biztonságosan elvégezni a közutakon.
A tesztek nem közvetlenül az autók fejlesztését szolgálják, az ilyen jellegű teszteket az autógyártók maguk végzik, sokszor szimulációkkal. A ZalaZone-hoz hasonló pályákon a hatóságok – például a Tüv – azt ellenőrzik, hogy ezek a funkciók megfelelően működnek-e. A teszteket sokszor végzik el egymás után, hiszen egyszer sem hibázhat a rendszer.
Megbízni a gépben
Egy Mercedes nyugodt tempóban követi a Kiát autópályás sebességgel, megfelelő követési távolságban. A sofőr és az utasok beszélgetnek, zenét hallgatnak, nem foglalkoznak az úttal. Hirtelen egy Ford Fiesta benyomul a két autó közé, és fékez.
A Mercedes sípolni kezd, és röviddel ezután automatikusan fékez – anélkül, hogy a sofőr megérintené a fékpedált. Az utasok előrerándulnak, de az öv megfogja őket. A Mercedes alig néhány centiméterrel a Fiesta előtt áll meg. Ez egy kellemetlen helyzet, amely naponta előfordulhat – a ZalaZone-on viszont csak egy próbatétel, amin sikeresen vizsgázott a Mercedes.
A hatósági ellenőrök a Mercedes-ben ülnek, és az aktív asszisztens rendszereket ellenőrzik. A lábtérben található további monitorokkal, kapcsolókkal és kábelekkel együtt az autó egy valóságos mozgó tesztlabor.
A két centiméteres pontosságú digitális térképeknek köszönhetően a Kia tesztautóként, azaz TSV-ként (Traffic Simulation Vehicle) halad végig az útvonalon, szorosan mögötte a Mercedes. Amikor a Kia elhúzódik, a Fiesta jobbról vág be, és fékezi le a Mercedes-t, az utasoknak pedig bízniuk kell az autóban, hogy az időben fékezni fog, magától.
Bővülő tesztkörnyezet
Az AVL ZalaZone pályája egy 265 hektáros területen található, jelenleg egy autópálya-szakaszt, egy nagysebességű tesztekre alkalmas ovális pályát és egy olyan szakaszt tartalmaz, ahol ellenőrizhetők a vezetőtámogató és autonóm rendszerek.
A területen már épül egy 15 hektáros intelligens városi zóna, ahol a jövőben városi környezetben tesztelhetik az autókat.
„Az ilyen teszteket nem lehet biztonságosan és reprodukálhatóan végezni közutakon, ehhez elkerített útvonalra van szükség” – mondja Robert Matawa, a Tüv Süd automatizált vezetési tesztekért felelős vezetője.
„Ezek a tesztek ártalmatlanok, újra és újra elvégezhetjük őket, pontosan ugyanolyan sebességgel” - mondja Alexander Kraus, a Tüv Süd technológiai osztályának vezetője, aki csapatával fejleszti a 3-as és 4-es szintű rendszerek tesztelési módszereit, valamint a korábbi, 2-es szintű rendszereket is ellenőrzik.
„Meg kell győződnünk arról, hogy a rendszerek megfelelően és megbízhatóan működnek, ezért többször is ellenőrizzük őket” – mondja Kraus, hozzátéve, hogy a vészfék-asszisztensnek soha nem szabad meghibásodnia. A független tesztekhez a tesztelő cég egy autókölcsönző cégtől bérli a járműveket.
Sok-sok tesztre lesz szükség
Az autonóm vezetés jövőbeli fejlődésével a tesztelési erőfeszítések jelentősen megnőnek. Az ellenőröknek gondoskodniuk kell arról is, hogy a jármű mindig az előírt irányelvek szerint, megfelelően működjön.
Ennek érdekében a Tüv Süd végigkíséri az üzembe helyezést végző gyártók fejlesztését – a korai szakaszban ellenőrzi a szoftvert, szimulálja és felhasználja saját tesztjeit, forgatókönyveit minden elképzelhető közlekedési és mindennapi helyzetben a gyakorlati felhasználás érdekében. Az autó funkciója csak akkor kerül a tesztpályára, ha a szimulációs tesztek sikeresek.
A jövő okosvárosában az autók a mindennapi forgalmat szimulálják, bármilyen időjárás is legyen - mindegy, hogy esik-e az eső vagy a hó, esetleg köd van - a biztonsági rendszereknek vagy megbízhatóan kell működniük, vagy át kell adniuk az irányítást a sofőrnek. Ellenkező esetben az autók egyszerűen mozdulatlanul állnak az esőben vagy hóban.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!