Trend Így alakítja át a szerviz-szektort az elektromobilitás

Így alakítja át a szerviz-szektort az elektromobilitás

autopro.hu/H.J. | 2020.03.10 07:21

Így alakítja át a szerviz-szektort az elektromobilitás

Fotó: BMW Group Media Site

Az elektromos autókra történő áttérés alapvetően megváltoztatja a karbantartási és szerviz-szektort. Míg egyes folyamatok akár teljesen eltűnhetnek, addig más szektorok egyre nagyobb figyelmet kapnak.

Hirdetés

A belső égésű motorok számának csökkenésével egy hagyományos autókereskedő karbantartási és szervizbevételei közel 35 százalékkal visszaesnek. Két fő karbantartási folyamat – az olajcsere és a fékszerviz – teljesen visszaszorulnak, vagy akár el is tűnhetnek az elektromos modellek megjelenésével. A hagyományos ágazatok visszaszorulásával azonban új szektorok kerülnek előtérbe a gyártás és kereskedelem terén.

Lassabban kopnak a fékek

Az elektromobilitás térnyerésével egyre kisebb szükség lesz a fékek szervizelésére. Az elektromos járművek regeneratív fékezést alkalmaznak, melynek során energiát nyernek vissza. A féktárcsa és a fékbetét ezáltal sokkal lassabban kopik. A belső égésű modelleknél átlagosan 50 ezer km-t követően szükség van a fékberendezések karbantartására. Ellenben a Toyota Prius elektromos modelleknél 160 ezer km megtételét követően is tökéletesen működnek a gyári fékberendezések.

Miért járnak jól az abroncsgyártók?

Az elektromos autókra történő áttérésből inkább az abroncsgyártók profitálhatnak. Mivel az elektromos autók tulajdonosai átlagosan többet közlekednek, valamint hosszabb ideig tartják meg modelljeiket, a gumik hamarabb kopnak és az ügyfelek több abroncsot vásárolnak a tulajdonviszony alatt. Emellett az elektromos járművek nehezebbek, és nagyobb nyomatékkal bírnak, mint hagyományos társaik – ami a gumik gyorsabb kopását eredményezi.

Az abroncsok hozzájárulhatnak az elektromos flotta üzemidejének meghosszabbításához is. Az Aperia Technologies például képes automatikusan felfújni a gumiabroncsokat a kerék belsejéből. Ezáltal csökkentik az oldalfal felmelegedését és meghajlását, melyek az abroncs megrepedésének fő okozói. A modern megoldásoknak köszönhetően az elektromos járművek gyártói így nagyobb hangsúlyt fektetnek az abroncs-technológiára is.

Az autóüveg gyártóknak is hasznot hoz az elektromobilitás

Az autóüveg-szektor egyre központibb szerepének hátterében hasonló tényezők állnak, mint a gumiabroncs-ágazaténak – a tulajdonosok többet használják autóikat, és később válnak meg azoktól.

A szélvédő üveg, az ablaktörlők, a tisztítófolyadékok, a fényszórók és izzók szektora egyre inkább összekapcsolódik a fedélzeti technológiákkal. Mivel egyre több modellbe telepítenek különböző érzékelőket és kamerákat az asszisztens-rendszerek miatt, fontos, hogy az üvegek megfelelő állapotban legyenek. Nem beszélve arról, hogy a mai modellekbe – így az elektromos autókba is – hatalmas méretű szélvédők és a tetőablakok kerülnek.

Emellett az elektromos modellek fejlesztése során figyelni kell arra, hogy az utastér fűtése és hűtése ne befolyásolja a jármű hatótávolságát. A hőveszteség ellen a modern üveg-szerkezetekkel és anyagokkal védekeznek – olvasható az autoblog.com oldalán.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink