Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Etikus mesterséges intelligencia-használatot honosít meg a BMW Csoport
A mesterséges intelligencia (MI) szerves része a digitális átalakulásnak. Nincs ez másként a BMW Csoportnál sem, mely már az értékláncnak gyakorlatilag minden pontján, így a járművekben és azok gyártásában is használja a technológiát, most pedig az alkalmazás további kiterjesztésének jegyében lefektette azt a hét alapelvet, amik mentén az etikusan valósítható meg.
Michael Würtenberger, aki a bajor székhelyű vállalatcsoport MI projektjeiért felel, elmondta, hogy a mesterséges intelligencia a digitális átalakulás kulcsfontosságú eleme, ugyanakkor ők az emberi aspektusra fókuszálnak. „Az MI támogatja a dolgozóinkat, és javítja a vásárlói élményt.”
Az Európai Unió által meghatározott, megbízható mesterséges intelligenciára vonatkozó alapvető feltételekre építve most a BMW Csoport is kidolgozta saját alapelveit, amik a jövőben meg fogják határozni a technológia használatát a vállalaton belül.
1. Emberi felügyelet:
A hét alapelv közül az első az MI által hozott döntések ember általi ellenőrzését, illetve az algoritmikus döntések felülírásának lehetőségét takarja.
2. Biztonság:
A BMW Csoport arra törekszik, hogy MI-alapú megoldásai biztonságosak legyenek, és alkalmazni fogja a biztonsági sztenderdeket.
3. Adatkezelés:
Kiterjesztik az adatkezelés és az adatbiztonsági szabályokat a mesterséges intelligenciás applikációk adatgyűjtésére és –feldolgozására is.
4. Átláthatóság:
A vállalatcsoport átláthatóságra és nyílt kommunikációra törekszik a mesterséges intelligencia alkalmazásával kapcsolatban.
5. Diverzitás és egyenlő bánásmód:
A BMW Csoport olyan MI-applikációkat fog alkalmazni, amik használata nem sérti az emberi méltóságot.
6. Környezeti és társadalmi jóllét:
Oly módon kívánják használni a mesterséges intelligenciát, hogy az hozzájáruljon a vásárlók, a dolgozók, valamint a partnerek jóllétéhez, megfelelve a vállalatcsoport emberi jogokkal és fenntarthatósággal kapcsolatos célkitűzéseinek, melyek között szerepel a klímaváltozás elleni küzdelem is.
7. Elszámolhatóság:
A BMW Csoport olyan módon fogja implementálni a mesterséges intelligenciát, hogy biztosított legyen azok felelősségteljes működése. Ennek érdekében a kockázati tényezők felderítésén és kiküszöbölésén fognak dolgozni.
Az MI az autók fogyasztását is csökkentheti
A BMW Csoport már jelenleg is négyszáz eltérő alkalmazási formában használ mesterséges intelligenciát, és további fejlesztések vannak folyamatban. Az egyik a járművek MI-alapú energiamenedzsmentjét szolgálja majd. Az MI a felhasználói szokások, illetve az útvonal-információk segítségével optimalizálhatja a különböző fogyasztók, mint a légkondicionáló vagy az infotainment működését, mérsékelve a fogyasztást.
A BMW modelljeihez már most is elérhető mesterséges intelligenciát használó felszereltség. A mesterséges intelligenciával támogatott BMW Intelligens Személyi Asszisztens 2019 óta teszi lehetővé a jármű funkcióinak szavakkal vezérlését.
Végtelennek tűnő alkalmazási lehetőségek
Az MI nem csak a járművekben tesz jó szolgálatot, hanem azok készítése során is. A BMW például a logisztikában és a gyártásban is számtalan különböző módon alkalmazza a technológiát. Utóbbiban a kamerás minőségellenőrzést vagy a rendelési adatok és az elkészült járművek összevetését is segíti, az olyan típusjelzések, mint az „xDrive” beazonosítása által. De ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, az MI a fényezést is tökéletesebbé teheti.
2006 óta a BMW Csoport folyamatosan javítja telephelyei energiahatékonyságát, és mostanra nehézzé vált új energia-megtakarítási lehetőségeket találni. A tovább lépésre az MI ad lehetőséget, ami például az időjárási adatokat is számításba tudja venni a fűtés optimalizálására.
Az MI az adminisztratív funkciókat is támogatja. A BMW ügyfelei, dolgozói és partnerei számtalan eltérő nyelven beszélnek, az emberi fordítás azonban nem megvalósítható megfelelő léptékben, míg a fordítóprogramok alkalmazása adatvédelmi, valamint pontossági problémákat vet fel. A BMW ezért egy saját, mesterséges intelligenciával támogatott fordítóprogramot fejlesztett ki, a vállalatnál használt szakzsargonra specializálva.
Az MI az ügyfelek kiszolgálásában is jelen van. Kínában például a BMW pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozó üzletága alkalmaz egy MI-alapú chatbotot. De a mesterséges intelligencia a kereskedésekben dolgozók munkáját is megkönnyíti. Az ügyfelek által körülírt meghibásodások pontos meghatározását egy folyamatosan bővülő adatbázis teszi gyorsabbá, amiben a keresést mesterséges intelligencia teszi még hatékonyabbá.