Trend Elszállnak az energiaárak – mennek velük az elektromos autók is?

Elszállnak az energiaárak – mennek velük az elektromos autók is?

autopro.hu | 2022.10.19 07:22

Elszállnak az energiaárak – mennek velük az elektromos autók is?

Fotó: Hankook

„Elektromos autó töltés ára”; „Elektromos autó töltése mennyibe kerül”; „Elektromos autó töltés kwh” – csak néhány javaslat, ami a Google keresőjében felugrik, ha az elektromos autók töltésével kapcsolatban kezdünk begépelni valamit. Noha a villanymeghajtású járművek népszerűsége az elmúlt években exponenciálisan növekedett, a fenntarthatóbb alternatívával járó költségek eddig sem voltak mellékesek a közlekedők számára. Lehetséges, hogy a meredeken és hirtelen megemelkedő energiaárak véget vetnek az elektromos autók diadalmenetének? Vagy továbbra is ezek jelentik a fenntartható közlekedés zálogát?

Hirdetés

A tisztán elektromos autók száma 2021 végén az előző évhez képest 72 százalékkal, 21.544-re emelkedett, a zöld rendszámos autók – ide tartozik a tisztán elektromos autók mellett a konnektorról tölthető plug-in hibridek egy része is – száma pedig egy év alatt 57 százalékkal nőtt, és elérte a 42.633-at Magyarországon – derült ki a Jövő Mobilitása Szövetség kimutatásából.

A villanyautók iránti kereslet évről évre rohamosan növekszik, azonban a K&H felmérése szerint a magyarok 80 százalékát az ár tántorítja el attól, hogy elektromos autót vásároljon – vagyis az anyagiak még mindig komoly szerepet játszhatnak a fenntarthatósági érvekkel szemben. A hirtelen elszálló energiaárak miatt pedig már nemcsak a zöld autók piaci ára, de fenntartási költségük is mélyebb zsebet igényel majd.

Nincs megállás, egyre több villanyautó az utakon

Mindezek ellenére a Levegő Munkacsoport nem számít a villanyautók iránti igény csökkenésére, szerintük az Európai Unióban vagy Magyarországon forgalomba helyezett autók között a villanyautók aránya továbbra is növekedni fog. Úgy vélik, a 2050-re kitűzött cél eléréséhez, a közlekedés dekarbonizációjához át kell strukturálni a mobilitást, változnia kell az emberek közlekedésének és az áruszállításnak is.

Ennek megoldását elsősorban a közösségi igények csökkentésében és a magánautózás visszaszorításában látják. „A megmaradó magánautós közlekedési igényt pedig száz százalékban villanyautókkal kell majd kielégíteni, ezt jelzi az is, hogy az Európai Unióban 2035-től megszűnik az új robbanómotoros személyautók forgalomba helyezése” – mondta el Varga Márton alkalmazott matematikus, az Intelligens Közlekedési rendszerek szakértője, a Levegő Munkacsoport tagja. Hozzátette: a ma a világban felhasznált villamos energia egy részét még erőművekben állítják elő, ezért az áram drágulása a fosszilis energiahordozók (szén, olaj, gáz) áremelkedésének az eredménye. Vagyis a villanyhajtás költségelőnye a robbanómotorral szemben az energiaköltség emelkedésével nem tűnik el a világban, az üzemanyagok átmeneti árstopjának megszűnése után pedig még nőhet is a villanyautó üzemeltetési költségelőnye.

Még napelem nélkül is jobban járnak a villanyautósok

A szakértő úgy véli, a villanyautójukat jelenleg otthon töltők jelentős része a tetőre szerelt napelemekből nyeri hozzá a villamos áramot. Őket nem érinti a villany árának emelkedése, sőt feltehető, hogy a hirtelen megugró napelem-kereslet mögött is sok villanyautó-tulajdonos van, akik rájöttek, hogy érdemes autójuk töltését függetleníteni a hálózattól, és az ott vásárolt áram árától.

Hasonlóan vélekedik Bazsó Gábor autós újságíró is, aki szerint, ha van lehetőség napelemes töltésre, mindenképpen, de még hagyományos otthoni töltés mellett is jobban járhat az, aki villanyautóval közlekedik. „Ha a mostani energiaárakkal számolunk, akkor elektromos autóval járni költségek tekintetében olyan, mint egy 2 liter alatti fogyasztású benzines autót vezetni. Ha a megemelkedő energiaárakkal számolunk, akkor is 4 literes fogyasztással egyenértékű a villanyautó hajtása, ami még mindig nem rossz, ha viszont a benzin ársapkája megszűnik – ami a közeljövőben bizonyosan bekövetkezik – akkor megint jelentős lesz a villanyautó költségelőnye.”

Az elektromos autók költséghatékonysága természetesen nem csupán a megújuló áramforrások használatán vagy az elektromos áram díján múlik. „A villanyautók szervizköltségének, karbantartásának díja is jellemzően sokkal alacsonyabb” – hívja fel rá a figyelmet Bazsó.

Sok múlik az abroncsokon is

Léteznek olyan technikai újítások is, például a kimondottan az elektromos autók igényeire – jobb tapadás, nagyobb teherbírás, kisebb súly és kisebb légellenállás – tervezett abroncsok, amelyekkel az autók ugyanannyi árammennyiséggel nagyobb távolságot tudnak megtenni, ezzel még tovább növelhető a villanyautók költséghatékonysága.

Ilyen például a Hankook iON szériája, melynek tervezésekor és előállításakor a fő szempont az volt, hogy az abroncs minden, az elektromos autók vezetői által támasztott követelménynek meg tudjon felelni: az ellenálló aramidszálaknak és a természetes gyantát magas arányban tartalmazó futókeveréknek köszönhetően ezek a gumik képesek elbírni az elektromos autók akkumulátorából adódó extra súlyát, miközben a jobb tapadáshoz és kopáscsökkenéshez is hozzájárulnak, meghosszabbítva ezzel az abroncsok élettartamát – ami szintén nem utolsó szempont, ha a fenntarthatóságról beszélünk.

Fotó: Hankook

„Aki hosszú távon gondolkodik, és megengedheti magának, hogy elektromos autót vegyen, annak továbbra is ez lehet a legjobb választás. A 100 kilométer megtételéhez szükséges áram díja még mindig kedvezőbb lesz, mint 100 kilométer megtételéhez szükséges benzin ára, a környezeti hatások tekintetében pedig mindenképpen az elektromos autók jönnek ki a győztes oldalon” – mondja Bazsó Gábor, aki emiatt szintén úgy véli, hogy az elektromos autók iránti érdeklődés az emelkedő energiaárak miatt sem fog feltétlenül csökkenni. Ezt mutatja az is, hogy a szakértő szerint jelenleg az elektromos autók elterjedésének útjában leginkább az áll, hogy nincs belőlük annyi, mint amennyire igény lenne. „Ez az egyik oka annak is, hogy körülbelül 30 százalékkal emelkedett a villanyautók ára a két évvel ezelőtti árakhoz képest, és hogy a használt autók ára alig megy újkori áruk alá. Nyilván az egyedi szükségletektől is függ, de aki tudja otthon, pláne napelemről tölteni, annak hosszú távon még mindig az elektromos autó lehet a legjobb választás. A jövőt tekintve pedig nincs is más megoldás: az EU-s szabályozás, az autógyártók törekvései és a közlekedők igényei alapján is a zöld autóké a jövő. Ez pedig azzal az előnnyel egészen bizonyosan jár, hogy sokkal tisztább lesz a városok levegője, amivel mindannyian nyerni fogunk.”

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink