Trend Együtt segíti a vezetőt az AR és a HUD

Együtt segíti a vezetőt az AR és a HUD

autopro.hu/V.M. | 2022.01.16 12:17

Együtt segíti a vezetőt az AR és a HUD

Fotó: Youtube/Panasonic North America

A 2022-es CES-en a Panasonic Automotive Systems bemutatta az AR HUD 2.0 nevet viselő fejlesztését. Ahogy neve is sejteti, a kiterjesztett valóság (AR) és a mai autókban is megtalálható head-up-display kombinációján alapuló termék segíti a vezetőt, hogy jobban átlássa a jármű előtti környezetet, illetve jobb döntéseket hozzon navigáláskor.

Hirdetés

A teljes nevén Augmented Reality Head-Up Display 2.0-ként futó rendszer egyik különlegessége, hogy esetében a Panasonic a világon elsőként alkalmazott egy új, szabadalmaztatott tekintetkövető rendszert.

Az AR HUD 2.0 nevében olvasható AR nem összekeverendő a VR-ral, vagyis virtuális valósággal, ahol egy headset által annak viselője egy virtuális 3D-s világban találhatja magát, és amit egyre elterjedtebben alkalmaznak az autótervezésben. A Panasonic fejlesztése gyakorlatilag a szélvédő alján található head-up dsiplay kiterjesztéseként fogható fel, tehát a vezető továbbra is közvetlenül a valós világot látja maga előtt, kiegészítve projektált információkkal.

Például, ha esik, emiatt nem látni a közlekedési lámpát, az AR képes megjeleníteni azt – magyarázta el a SAE Internationalnek Andrew Poliak, a Panasonic Automotive Systems Company of America technológiai vezetője. Hozzátette, hogy a 2.0 jelöli a szabadalmaztatott tekintetkövető technológiát, ami érzékeli a vezető fejének pozícióját, a megjelenített képeket pedig annak megfelelően igazítja. Ez a technológia teszi lehetővé, hogy a sofőr kizárólag pontosan pozicionált, magas felbontású és éles ikonokat lásson.

Itt is szerepet kap a mesterséges intelligencia

A megfelelő ikonok megjelenítéséről a kiterjesztett intelligencia, a mesterséges intelligencia egy alfaja gondoskodik. Ez a 3D-s ikonokat intelligens módon a változó külső környezethez igazítja.

Az ikonok 3D-s hatását egy döntött képsíkra vetített kettő külön kép hozza létre, a Panasonic szerint 2D-s áron. Még azonban a legfrissebb iterációjában is, az AR HUD 2.0 egy fejlődése korai szakaszában lévő technológia, ugyanis nincs hozzákapcsolva a jármű ADAS rendszeréhez, A Panasonic szerint viszont alkalmas arra, hogy segítse a vezetőt jobb navigációval kapcsolatos és biztonságot érintő döntések hozatalában.

Ugyanakkor az önvezetés fejlődésével a Panasonic, ígérete szerint a technológiáját integrálni fogja a járművek vezetéstámogató rendszereivel.

Nem lesz felesleges információ-dömping

A technológiával kapcsolatban egy alapvető kérdés, hogy a vezető egyáltalán milyen információkat akar a látóterében látni. Ennek kiderítésére a Panasonic kérdőíves felméréseket végez.

„A visszajelzések alapján, elkezdtünk gépi tanulási funkciókat elérhetővé tenni a járművekben, hogy a rendszer megtanulja, a vezető milyen információkat akar látni és mikor” – mondta el Hans Troemel Jr., a Panasonic Automotive képalkotási és érzékelési csoportjának menedzsere a felmérések eddigi eredményeiről. „Személyre szabhatjuk az élményt minden vezető számára.”

A menedzser szerint a felhasználók elégedettek a Panasonic rendszerével: „Sok jó visszajelzést kaptunk a tesztelő csoportjainktól, azt állítva, hogy ha egyszer megtapasztalta valaki ezt a technológiát, akkor többé nem mondana le róla.”

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink