Trend Drága mulatság az elektromos buszozás

Drága mulatság az elektromos buszozás

autopro.hu/P.B. | 2023.03.27 08:18

Drága mulatság az elektromos buszozás

Elektromos BYD a Nobina színeiben. | Fotó: BYD Europe

Skandinávia legnagyobb autóbusz-üzemeltetője a Nobina, a cég a dán, a svéd, a norvég és a finn piacon is jelen van, ezekben az országokban számos gyártó elektromos modelljét üzemelteti már hosszú évek óta. A kommunikációs vezető szerint az iparág igencsak alábecsülte a villamosítással járó költségeket.

Hirdetés

A Nobina kommunikációs vezetője, David Erixon a svéd Bussmagasinet című lapnak adott interjút, amit magyarul a Magyarbusz Info szemlézett. Erixon elmondta, hogy jelenleg összesen 750 darab, 11 különféle gyártótól származó elektromos autóbuszt üzemeltet a vállalat négy országban – az első e-buszokat pedig már 2016-ban forgalomba állították.

A Nobina tehát elegendő tapasztalatra tett szert ahhoz, hogy kijelenthessék: „az általános kép egyértelmű, az iparág igencsak alábecsülte a villamosítással járó költségeket” – mondta Erixon, aki ugyanakkor leszögezte, hogy természetesen pozitívan állnak az elektromos átállásához, viszont alábecsülték az ezzel járó egyéb költségeket – szerinte vélhetően az egész szegmens így van ezzel.

Erixon az interjúban arról is beszél, hogy a vállalatnál tisztában voltak azzal, hogy az elektromos buszok üzemeltetési költsége magasabb. A villanyhajtású buszok üzemeltetése kapcsán megjelenő legmegterhelőbb tétel az akkumulátorok cseréje, amivel ugyan számoltak a Nobinánál, azonban arra számítottak, hogy ezek a költségek az akkutechnológia gyors fejlődésének köszönhetően évről-évre csökkenni fognak – ez egy darabig így is volt, de az elmúlt években elszabadult a nyersanyagok ára, amit megéreznek a cégnél is.

Egyelőre jobb, ha maradnak a városban

A Nobina a helyközi szegmensben is vizsgálja az elektromos autóbuszok alkalmazhatóságát, de a cég tanulmányai szerint a hajtásmód ilyen jellegű felhasználása egyértelműen jóval drágább, mint a környezetbarát hidrogénezett növényi olajjal (HVO) és biodízellel (B100) üzemelő autóbuszok használata – írja a Magyarbusz Info.

Nehezíti a helyzetet, hogy a helyközi közlekedésben még Skandináviában sem épült ki kellő töltési infrastruktúra, ráadásul a gyártók is kevés elektromos helyközi buszt kínálnak.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink