Trend Az aktív szén teheti kényelmesebbé és csendesebbé az autókat

Az aktív szén teheti kényelmesebbé és csendesebbé az autókat

autopro.hu/V.M. | 2021.03.07 08:20

Az aktív szén teheti kényelmesebbé és csendesebbé az autókat

Audi RS7 (légrugós) adaptív lengéscsillapítással. | Fotó: Audi MediaCenter

Aktív szenet már régóta használnak az autókban, például azok bizonyos típusú pollenszűrőiben. A brit Carbon Air szerint azonban az aktív szén sok más módon is felhasználható, például az autók kényelmi szintjének vagy akusztikai jellemzőinek javítására. A technológia már ma is kényelmesebbé teszi az egyes Audi A6 és A7 típusokban utazást.

Hirdetés

Az angliai Salfordi Egyetemből kivált Carbon Air aktív szenes megoldásokat fejleszt személyautókhoz, kistehergépjárművekhez, nehéz tehergépkocsikhoz, buszokhoz, motorkerékpárokhoz és biciklikhez. Az aktivált faszénen alapuló technológiát már régóta használják az egészségügyben, a mezőgazdaságban, vízkezelésben, az élelmiszeriparban, illetve az autóiparban is.

A Carbon Air segített az Audinak, hogy kényelmesebbé tegye egyes A6 és A7 modelljeit, most pedig új fejlesztési lehetőségek is partneri kapcsolatok után kutat.

A pórusokban rejlik a titok nyitja

Az aktív szenet organikus szén – úgymint szénpor vagy kókuszdió héj – vegyi anyagokkal és forró gőzzel kezelésével állítják elő. Az eljárás során olyan anyag keletkezik, mely gazdag mikroszkopikus pórusokban, amik képessé teszik gázok adszorpciójára.

Adszorpciós képességének köszönhetően az aktív szénnel növelhető az adott térfogatban tárolható levegőmolekulák mennyisége. John Coakley, a Carbon Air technológiai vezetője a SAE International szervezetének nyilatkozva elmondta, ez azt is jelenti, hogy egy zárt térben a légnyomás lineárisabb, tehát kevésbé exponenciális módon növelhető, ami ideálissá teszi a járművek légrugóiban való alkalmazásra.

A Carbon Airt 2011-ben alapították, miután a Salfordi Egyetem 2010-ben szabadalmaztatni kívánta egyik aktív szenes fejlesztését. Ma a cég nevéhez több szabadalom is fűződik, továbbá a vállalattól licenszeli annak aktív szenes légrugós technológiáját az Audi, ami 2018 óta bizonyos A6 és A7 modelljeiben használja azt. A Carbon Air fejlesztését azóta más gyártók is tesztelték, Coakley pedig továbbiakra számít.

Jobban „elnyeli” a kátyúkat

A technológia előnye a magasabb kényelem. Normál légrugóknál a rugók belső térfogatát megszabja a hordozandó teher, valamint a futómű geometriája, a brit cég megoldása azonban nagyobb tervezői szabadságot nyújt, miközben a csillapítást is javítja.

A szokványos légrugók dinamikus igénybevétel során, mint például kátyúba hajtás hatására felkeményednek, holott a cél a lágy tompítás lenne. A Carbon Air légrugói azonban kevésbé progresszív módon keményednek, ami finomabb csillapítást eredményez adott terhelésen.

Coakley úgy véli, fejlesztésük kisebb térfogatú légrugók tervezését fogja lehetővé tenni, az így nyert költségcsökkentéssel pedig kompenzálható lesz a technológiájuk árprémiuma.

Az ülések alatt és a hangszigetelésben is jó szolgálatot tehet

Coakley arról is beszélt, hogy technológiájukat hol lehetne még alkalmazni. Az egyik terület a járművek üléseinek rugózása. Légrugókat ma is használnak buszokban és teherautókban, ám ott rendszerint csak kis hely áll rendelkezésre az ülőlap és a padló között, aktív szénnel azonban növelhető lenne a levegő mennyisége, általa pedig javítható a rugózás. Autonóm járművek ülései alá ugyancsak érdemes lehet aktív szenet helyezni. Az autonóm járművekben azért is érhető el magas komfortszint-növekedés légrugókkal, mert a jármű előre tudja, hogy mikor fog fékezni, gyorsítani vagy kanyarodni, így a rugókat annak megfelelően állíthatja.

Az aktív szénnek továbbá két felhasználási lehetősége is van az akusztika terén – folytatta Coakley. Az egyik a hangszigetelés, a legalacsonyabb frekvenciákon ugyanis az aktív szén a hozzá képest kétszer olyan vastag rétegben felvitt, legjobb hangszigetelő habok teljesítményét is felülmúlja, hely- és költségmegtakarítást téve lehetővé. A másik lehetőség a mélynyomókba építés. A magas kategóriájú mélynyomók a csomagtér egy igen nagy részét foglalhatják el, az aktív szénnel azonban csökkenthető azok mérete, méghozzá teljesítményvesztés nélkül.

Kiemelt Partnereink