Trend Az AGV-knek is van helye a modern raktárakban

Az AGV-knek is van helye a modern raktárakban

autopro.hu/V.M. | 2021.12.14 10:22

Az AGV-knek is van helye a modern raktárakban

Fotó: Nissan Stories

Mára az automata vezérlésű járművek (AGV-k) helyét egyes alkalmazásokban elkezdték átvenni az autonóm mobil robotok (AMR-ek). Utóbbiak azonban hiába fejlettebbek és rugalmasabbak, az őseiknek tekinthető AGV-knek még ma is helye van a logisztikai folyamatokban, és ez a jövőben is alighanem így lesz.

Hirdetés

Az AGV-k működését jellemző kötöttség nem feltétlenül hátrány, ugyanis az AMR-ek autonómiáját nélkülözve is kiváló megoldást jelentenek a repetitív feladatok elvégzésére, valamint az alacsony termékválasztékkal működő vállalkozások számára. A legtöbbször gyártósorokat szolgálnak ki, illetve az elkészült termékeket szállítják a késztermékraktárba.

Az AGV-ket gyakran kapacitási hiányosságok áthidalására használják, kihasználva modularitásukat, ami által jól beilleszthetőek a már meglévő infrastruktúrába. Erre remek példa, amikor egy új szállítószalag nagyobb átalakítást megkövetelő építését váltják ki velük.

Az első lépés az automatizálásban

A raktári megoldásokat gyártó angliai Bito vezetője, Edward Hutchison úgy látja, hogy az AGV-kkel végzett részleges automatizálás „egy cég első lépése lehet az automatizálás útján, méghozzá egy olyan, ami sokak számára ez élő munkaerő egy életképesebb alternatíváját jelenti egy komplex, teljesen automatizált raktárrendszer azonnali bevezetésével szemben.”

Az AGV-k iráni kereslet növekedésének okai közül több is az élő munkaerővel kapcsolatos. Az egyik ezek közül a képzett targoncavezetők hiánya – mutatott rá Paul Freeman, a Toyota Material Handling munkatársa. A keresletnövekedést magyarázó egyéb tényezőkként nevezte meg, hogy az automata rendszerek üzemeltetési költségei jellemzően alacsonyabbak, mint a munkabér, illetve azt, hogy az e-kereskedelem terjedésével fokozódik a logisztikai folyamatok optimalizálására irányuló nyomás.

Az AGV-k az egyik legolcsóbb automatizálási megoldást jelentik, amik csak magukat a robotokat tekintve olcsóbbak az AMR-eknél, ugyanakkor a működésükhöz szükséges infrastruktúrát is fel kell állítani, ami plusz költség. Az AGV számára a padlón mágnesszalagokat vagy padlófelszín alatti vezetékeket kell elhelyezni, mivel azokat követve tudnak tájékozódni. Ezeket még padló alá épített szenzorok is kiegészíthetik. Jó hír azonban, hogy vannak már az installációt leegyszerűsítő megoldások, a Bito Leo Locative rendszere például egyszerű, látható vonalakra épül, melyek könnyen el is távolíthatóak szükség esetén.

A raktári dolgozók is profitálhatnak

Az AGV-k előnyei nem elhanyagolgatóak. Egyes feladatok átvételével javíthatják a munkahelyi biztonsági szintet és a munkavégzés ergonómiai jellemzőit, azáltal vonzóbbá téve az adott munkahelyet. Emellett csökkenthető velük a ciklusidő, illetve a termelékenység kettő-háromszorosára növelhető, miközben a targoncákhoz képest alacsonyabb energia-felhasználással és hosszabb élettartammal működhetnek.

A biztonságos működés külön figyelmet érdemel. Az AGV-k szigorúan a számukra kijelölt útvonalat követik, az emberekkel ellentétben nem keresik a gyorsabb, de sokszor veszélyes rövidebb útvonalakat. Ennek és érzékkelőiknek köszönhetően az AGV-k emberekkel vagy objektumokkal ütközésének esélyes minimális.

A nagyobb rugalmasság a kulcs

Az drágább AMR-ek fő előnye az AGV-kkel szemben a rugalmasságukban rejlik. Telepítésük nem követel meg átalakítást, környezetüket képesek megismerni és abban autonóm módon navigálni. Ez akkor is igaz, ha a szokott útvonal blokkolt, ugyanis külső asszisztencia nélkül képesek alternatív útvonalat tervezni.

Mivel navigációjukhoz nincs szükség a padlón előre kijelölt útvonalakra, minimális költséggel telepíthetőek át más útvonalakon való üzemelésre. A könnyű áttelepíthetőség azt is jelenti, hogy a nap első felében a létesítmény egyik területén, míg a nap második felében egy másik területén működhetnek.

Rose Power, a Scurri logisztikai szolgáltató operatív vezetője úgy látja, az AMR-ek nem csak rugalmasabbak az AGV-knél, de magasabb költséghatékonysággal és megtérüléssel rendelkeznek, továbbá jobbak a termelékenység optimalizálásában. Ezért idővel minden vállalat fel fogja tenni a kérdést: „Megengedhetjük, hogy ne használjunk AMR-eket?”

A Logistics Manager szakportál szerint bár a kérdés jogos, kétségtelenül sok cég lesz, akik igennel válaszolnak, mert vannak olyan alkalmazások, ahol az olcsóbb AGV-k épp ugyanolyan jól megfelelnek.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink