Trend Autonóm vasúti e-járművekkel robban be egy startup

Autonóm vasúti e-járművekkel robban be egy startup

autopro.hu/P.B. | 2022.01.26 10:20

Autonóm vasúti e-járművekkel robban be egy startup

Fotó: Parallel Systems

Eddig úgynevezett rejtőzködő módban létezett az amerikai Parallel Systems, most azonban a nyilvánosság elé tárta a terveit. A vállalat eddig 53 millió dollárnál is több támogatást gyűjtött be ötletére, ami a vasúti szállítmányozást reformálná meg.

Hirdetés

Az Elon Musk által alapított SpaceX űrkutatási vállalat három korábbi mérnöke által megálmodott Parallel Systems nevű startup célja autonóm, tisztán elektromos (akkumulátoros) vasúti járművek megalkotása. Ezek a hajtányra emlékeztető járművek a vasúti szállítmányozást reformálnák meg, és egyben jelentősen csökkentenék a vasúti közlekedés károsanyag-kibocsátását.

Az eddig rejtőzködő módban létező cég most lépett a nyilvánosság elé. Eddig már 53,15 millió dollárnyi támogatást gyűjtöttek be különböző befektetőktől, és már fejlesztettek is vasúti járműveket – ezeket viszont csak tesztek során használták. A következő cél a további fejlesztésekkel a mindennapi használatba való integrálása lesz a járműveknek.

Kamionokat váltanának

Az Egyesült Államokban a teherszállítás 28 százaléka zajlik vasúton, ám ezek jellemzően hatalmas szerelvények, amik főleg szenet és fát szállítanak. A kisebb szállításokat általában teherautókkal végzik.

A Parallel Systems inkább az intermodális szállításokra összpontosít megoldásával, és kisebb szállítmányokat váltana ki. Matt Soule vezérigazgató és társalapító szerint ebben rejlik potenciál, valamint ezen a területen van nyitottság az innovációra.

A Parallel szabadalmaztatás alatt álló járműarchitektúrája egyedi meghajtású motorkocsikból áll, amelyek képesek a szabványos szállítókonténerek berakodására és szállítására egy vagy két, egymásra rakott rakományként. Útközben egyesülhetnek, így hosszabb szerelvényeket alakíthatnak ki, aztán több célállomásra is szétválhatnak útközben, ami azt jelenti, hogy nem kell nagy rakományt tartaniuk ahhoz, hogy a szolgáltatás gazdaságos legyen. Soule szerint így sokkal nagyobb súlyt tudnak szállítani, mint a teherautók.

Kis szerelvényekkel is gazdaságosan

A Parallel megoldásának a kulcsa tehát, hogy anélkül is versenyképes lehet a közúti szállítmányozással, hogy hatalmas szerelvényeket kellene vontatnia. Kisebb súly esetén ugyanis a teherautók olcsóbbak a vasútnál.

A startup által kínált eszközökkel rugalmasabb és gazdaságosabb szállítások valósíthatók meg. Ráadásul a vasút zárt hálózatában az autonóm járművek is sokkal biztonságosabban üzemeltethetők. Fontos azonban megjegyezni, hogy bár a Parallel hosszú távú elképzelése ígéretesnek tűnik, a vállalat eddig csak egy Los Angeles-i szigetüzemben tesztelte autonóm járműveit, elzárva az országos vasúti hálózattól – írja az Autoblog.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink