Trend Autonóm félpótkocsin dolgozik a BPW

Autonóm félpótkocsin dolgozik a BPW

autopro.hu/V.M. | 2020.10.10 12:23

Autonóm félpótkocsin dolgozik a BPW

Fotó: BPW News & Media

A BPW szerint az autonóm félpótkocsik megkerülhetetlen részei lesznek a jövő autonóm közlekedési rendszerének. A német vállalat éppen ezért vezet egy, a Német Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium által támogatott projektet, aminek célja az autonóm félpótkocsik használatához szükséges körülmények meghatározása.

Hirdetés

A BPW vezette konzorciumnak tagjai között kutatóközpontok, szenzorokra specializálódott és informatikai vállalatok, járműgyártók, illetve egy logisztikai cég egyaránt megtalálható. A három év hosszúságúra tervezett projekt neve IdenT, vagyis „Identification of dynamic and safety-relevant trailer conditions for automated trucks”, amit leginkább úgy lehetne lefordítani, hogy „A pótkocsi-használat dinamikus és biztonsági feltételeinek meghatározása önvezető teherautókhoz.”

Digitális ikertestvér segíti a követelményeknek megfelelést

Egy teljesen autonóm kamionnak nem csupán arra kell képesnek lennie, hogy elvezesse magát, hanem a vezető más feladatait is el kell tudnia látni – így folyamatosan figyelnie kell például, hogy a különböző funkciók rendeltetésszerűen működnek-e, vagy hogy a rakomány biztonságosan rögzített-e. Az adatközlésre képes félpótkocsi éppen ezért játszik kulcsszerepet. Az érzékelők által gyűjtött olyan adatokat – mint az útfelület milyensége vagy a biztonság szempontjából kritikus alkatrészek állapota – összeveti egy digitális ikertestvérrel.

Magáról a fejlesztés alatt álló rendszerről Jan-Philipp Kobler, a BPW projektmenedzsere beszélt bővebben. Mint fogalmazott egy „intelligens idegrendszert” építenek a jövő pótkocsija számára, ami szenzorok hálózatából, egy felhőalapú platformból, valamint innovatív online és offline adatfeldolgozási módszerekből áll. Az érzékelők szolgáltatta adatokat valós időben fogja kielemezni a pótkocsi matematikai modellje – egy digitális ikertestvér. A gyűjtött információk a felhőn keresztül egy offline ikertestvérhez is el fognak jutni, ami részletesebb járműmodellt használva fogja kiszámolni például az alkatrészek kopását, az eredményeket pedig megosztja majd az online ikertestvérrel.

Nem fog megragadni az elméleti síkon

A BPW integrációs szerepet játszik, részt vesz a koncepció tervezésében, továbbá egy mérésekre és fejlesztésekre alkalmas platformmal szolgál partnereinek. A rendszert végül egy valódi járművön is tesztelni fogják.

Az IdenT projekt teljes költségvetése 4,7 millió euró. Részt vesz benne többek között a Hannoveri Egyetem Mechatronikai Rendszerek Intézete, a pótkocsik és felépítmények gyártásával is foglalkozó Weka Fahrzeugbau, valamint az Ansorge Logistik szállítmányozó vállalat. Az utóbbi kettő partner közreműködésével biztosított, hogy a kifejlesztett megoldás a gyakorlatban is használható legyen.

Már valóság a digitálisan összekapcsolt pótkocsi

A BPW már ma is kínál olyan megoldásokat, amik pontos adatokkal szolgálnak a pótkocsi állapotáról. Ilyen például az iGurt is, mely a rakomány rögzítésének állapotát monitorozza, és lehetővé teszi annak távolból történő nyomon követését. A vállalat egy másik ilyen terméke a BrakePadMonitor, vagyis a fékbetétek állapotát figyelő rendszer, aminek segítségével még azelőtt el lehet végeztetni a pótkocsi fékbetétjeinek cseréjét, hogy azok túlzottan elkopnának. Egy harmadik, AirSave nevű rendszer pedig méri és automatikusan korrigálja a keréknyomást, emellett pedig digitálisan összekapcsolható a kamion fülkéjével, illetve a vállalat irodájával is.

Kiemelt Partnereink