Trend Automatizáció és CNG-hajtás: együtt halad az úton a Plus és az Iveco

Automatizáció és CNG-hajtás: együtt halad az úton a Plus és az Iveco

autopro.hu/H.M. | 2021.05.08 08:23

Automatizáció és CNG-hajtás: együtt halad az úton a Plus és az Iveco

Fotó: Plus

A Plus állítása szerint, automatikus vezető rendszerük üzemanyagtakarékosabb, az MI-vezérelt üzemanyag optimalizáló algoritmusaiknak köszönhetően, amiket a dízelen túl, most már kibővítettek sűrített földgázos, azaz CNG-motorokra is. A Cummins mérnöki tapasztalatával és egy sor fejlett hajtáslánc-megoldással járul hozzá a projekthez.

Hirdetés

Az önvezető kamionokat fejlesztő Plus egy, a globális motorgyártó Cummins vállalattal közös új kezdeményezésről adott számot, melynek célja, hogy kifejlesszék „az iparág első, vezető által felügyelt autonóm, gázüzemű kamionját.” A közleményből kiderül, hogy a Cummins CNG motorjai igazoltan, közel nulla százalék károsanyagot bocsátanak ki, 90 százalékkal csökkentve a szmogképződést a nitrogén-oxid légszennyező anyagok jelenlegi EPA-normáihoz képest. Partnereik számára ez egy olyan előrelépést jelent teherautó-flottájuknál, ami segíti őket a károsanyagkibocsátás csökkentési és a vállalat fenntarthatósági céljainak gyorsabb teljesítésében.

Április elején a Plus egy, az Ivecoval közös együttműködésről számolt be, melynek célja, hogy „a CNG-hajtású járművek legátfogóbb palettáját kínálják a piacon.”

A fejlettebb teherautó ADS-fejlesztők ugyanolyan egyszerűen kapcsolódhatnak majd a CNG-kamionokhoz, mint a dízelhajtásúakhoz, legalábbis alapszinten mindenképp. Előfordulhat azonban, hogy az összehangolás és az optimalizálás már szorosabb együttműködést igényel a motorgyártóval. „A PlusDrive bármilyen hajtásláncba integrálható, legyen az dízel, CNG vagy elektromos, de azon még dolgozunk, hogy miképp optimalizálhatja a jármű üzemanyagfogyasztását a hajtásláncok különböző jellemzői alapján. Emiatt a Cummins-szal való együttműködés kiemelt szereppel bír számunkra” - mondta Shawn Kerrigan, a Plus társalapító vezérigazgatója. Ennek eredménye egy közös interfész lesz, ami a Cummins dízel- és CNG motorjaihoz egyaránt használható az automatizált teherautókban.

Fenntartható, automatizált szállítmányozás

A 2016-ban alapított szilícium-völgyi Plus, teljeskörű önvezető technológián alapuló szolgáltatást nyújt, célja lehetővé tenni a nagyfokú autonóm kereskedelmi szállítmányozást. A vállalat elmondása szerint vezető kamiongyártókkal, a legnagyobb beszállítókkal és flotta-operátorokkal dolgoznak együtt az automatizált vezetési rendszerük tömeggyártásának elindításán. Az új partneri kapcsolatot illetően Kerrigan közölte: „a fenntartható szállítmányozás egyaránt előnyös a vállalatoknak és az emberiségnek. Ez egy különleges együttműködés, ami közelebb hoz két kiváló mérnökcsapatot, hogy egy olyan innovatív, gyártásra kész megoldást teremtsenek, mely óriási üzleti és környezeti hatással bír. A Cummins-szal, ezen az igazán jelentőségteljes terméken való kooperáció, a hosszú távú partnerségünk természetes folytatása.”

A vezető által felügyelt PlusDrive

A Plus a nyár folyamán kezdi meg a PlusDrive rendszer tömeggyártását, terveik szerint globálisan telepítve a rendszert az USA, Kína, Európa és Ázsia további részein. A Plus beszámolója szerint a PlusDrive-ot a világ legnagyobb teherautó flottáival tesztelik, ami jól mutatja a javuló biztonság, csökkenő üzemanyagköltség, a vezetői kényelem és alacsony szén-dioxid-kibocsátás előnyeit. „A Cummins-szal való együttműködésünk azt jelenti, hogy most a flottáknak az áruszállítás terén még fenntarthatóbb lehetőségei nyílnak” – folytatta Kerrigan.

Mit is ért a Plus a vezető által felügyelt autonóm teherautó alatt? A weblapjukon fellelhető információ alapján a PlusDrive rendszerüket vezető nélküli műveletekre tervezték. Annak érdekében, hogy a rendszert autonóm módon biztonságosnak és alkalmasnak nyilváníthassanak, bevetnek egy tesztmodellt, amit a felhasználó flotta sofőrjeinek felügyelete mellett próbálhatnak ki autópályán, így a vezető szükség esetén bármikor közbeléphet. Vagyis a jármű nem automata üzemben fut, de a benne lévő rendszer úgy van tervezve, hogy a jövőben vezető nélkül működhessen. A Plus szerint ez a megközelítés lehetővé teszi több ezer teherautó telepítését a közeljövőben, ami viszont több százmillió mérföldnyi valós vezetési adat összegyűjtését eredményezi. Az ezekből az adatokból származó eredmények beépülnek a szimulációikba, hogy egy validálási folyamatot tápláljanak, amely szerintük egy alapos és hatékony megközelítés a vezető nélküli teherautók időszerű forgalomba állításához.

A Cummins-nak is előnyös együttműködés

Az Indiana állambeli, Columbus központú, több mint százéves Cummins Inc. dízel, földgáz, elektromos és hibrid hajtásláncok, valamint ezekhez kapcsolódó alkatrészek széles választékát gyártja.

„A Cummins legkorszerűbb gázhajtású motorjainak integrálása a Plus piacvezető, sofőr által felügyelt autonóm teherautóiba, egy újfajta szállítási megoldást tesz lehetővé, valamint még nagyobb lehetőséget kínál az ügyfelek ökológiai lábnyomának csökkentéséhez. A Cummins motorok világszerte szinte minden típusú járművet és alkalmazást képesek működtetni, tehát a földgáz mint erőforrás integrálása az autonóm vezetési alkalmazásokba egy logikus lépés volt, hogy a megrendelőink számára olyan specifikus üzleti megoldásokat kínáljunk, amelyek megfelelnek egyedi üzleti követelményeiknek” - mondta J. Michael Taylor, a Cummins globális hajtáslánc integrációért felelős vezetője.

Beletaposnak a gázba

Az iparági szereplőkkel való partnerség és integráció meglehetősen fontos az önvezetés világában. Az elmúlt évben a Plus és az Iveco együttműködésén túl a Daimler Trucks összeállt a Waymoval, a Traton a TuSimple vállalattal, a Volvo Csoport és a Paccar pedig partnerségre lépett az Aurorával. Az Embark áprilisban jelentette be, hogy nagyobb flottákkal áll partnerségben, ahogyan ez a TuSimple esetében is történt. A Plus-nak is jelentős flottapartnerei vannak, melyeket még nem nevezett meg.

Míg a Plus elsőként jelentette be a kooperációt egy önálló motorgyártóval, a teherautógyártók közül többen saját motorokat is előállítanak. A teherautóflották, melyek a járművek végfelhasználói, választási lehetőséget szeretnének vásárláskor. A Cummins motorok pedig a legtöbb, ha nem az összes fő teherautó márkával kaphatóak.

A Plus és a Cummins közötti együttműködés célja, hogy kifejlesszenek, teszteljenek, és bevezessenek egy olyan közös interfészt, ami a Cummins dízel és CNG motorjaival egyaránt működik. A bejelentés szerint az iparág többi szereplője is használhatja ugyanezt az interfészt, hogy támogassák a a Cummins CNG motorjainak adaptálását.

A közlemény szerint a Plus és a Cummins azonnal hozzálátnak az új kezdeményezés munkálataihoz, megjegyezve, hogy ez a projekt az üzemanyaghatékony automatizált teherautók fejlesztése érdekében folytatott együttműködés kiterjesztése. Kerrigan szerint mindez összhangban van a piaci igényekkel. „A CNG egyre inkább bekerül a köztudatba, ahogy a flották csökkentik a szén-dioxid-kibocsátásukat. Az autonóm vezetői technológia egyre közelebb kerül a kereskedelemhez. A bejelentésünk e két trend közötti konvergenciát jelzi, amik átalakítják a teherautózást – az alternatív üzemanyagrendszerek és az autonóm technológiák együttes piaci forgalomba hozását.” A partnerek szerint 2022-ben piacra dobják a Plus rendszert alkalmazó CNG-hajtású teherautókat, számolt be a Forbes.

Dízel, gáz, áram: bármi is szükséges az önvezető járművek meghajtásához, amik maguk is hatalmas lökést adnak a szállítmányozás átalakulásához.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink