Trend Átalakulóban az autós hangélmény

Átalakulóban az autós hangélmény

autopro.hu/V.M. | 2022.05.22 04:22

Átalakulóban az autós hangélmény

Fotó: Audi Mediacenter

Az aktív zajkioltás és a kapcsolódó technológiai újdonságok alapjaiban formálják át a jövő autói által nyújtott hangélményt. Az utastérben nem csupán minden eddiginél kevesebb zavaró hang lehet majd jelen, de arra is lehetőségünk lesz, hogy személyes hangbuborékot alakítsunk ki, ahol csak azt halljuk, amit akarunk.

Hirdetés

Az egyik cég, ami aktív zajkioltást fejleszt, az izraeli Silentium, ami már több autóipari vállalat, köztük a Jaguar Land Rover megrendelésére is dolgozott. Anthony Manias, a cég autóipari üzletrészének vezetője a SAE Internationalnek adott interjúban elmondta, hogy a technológiával prémium érzetet teremtenek, különösen olyan körülmények mellett, amik esetén az utastérben onnan teljesen kizárni kívánt zajok keletkeznek.

Aprólékos tervezés

A tradicionális passzív hangszigetelő anyagok alkalmazásával szemben a Silentium aktív zajkioltó technológiája nagyobb tervezési szabadságot, és néha költségmegtakarítást tesz lehetővé. A megoldás a jármű hangszóróit használja a nem kívánt utastéri zajok elnyomására.

A rendszer tervezéséhez a cég mérnökei megmérik, hogy a vezetési körülmények, az utazási sebesség, az útfelület, és az utasok számának függvényében, illetve le- és felhúzott ablakok mellett az utasok fülénél milyen zajok hallhatóak. Az így nyert adatok segítségével megbecsülik a zajkioltó rendszer teljesítményét különböző körülmények között.

Az eredmények alapján különböző megoldásokat kínálhatnak az autógyártóknak. Szóba jön a már meglévő hangszórók használata, újak beépítése, vagy a már meglévők teljesítményének javítása.

A mérnökök egyúttal a járművek úgynevezett hanglenyomatát is leképezik. A folyamat során feltérképezik, hogy a hangok pontosan hol és hogyan jutnak be az utastérbe. Ez segít nekik meghatározni, hogy a zajérzékelőket milyen számban és hova érdemes elhelyezni ahhoz, hogy biztosított legyen a zajok észlelése és a kioltás helyes időzítése. Manias a kioltó hangokról elmondta: „ideális esetben egyszerre érkeznek a dobhártyára a zajjal, ezáltal kioltva azt.”

Új lehetőségek

A Silentium egyebek mellett fejtámlába épített hangszórókat használ, mivel ezek a leghatékonyabb eszközei a magas frekvenciájú, alacsony hullámhosszú zajok elnyomásának. Az alacsony hullámhosszból következik, hogy a kioltást szolgáló hangjeleket nagyon pontosan időzítve kell generálni, ennek elérésében pedig segít a fül és a hangszórók egymáshoz közeli elhelyezkedése. Ez a megoldás az elektromos autókban jelenlévő 1000 vagy akár 1500 hertz-nél is magasabb frekvenciájú hangok ellen is hatékonyan működik Manias szerint.

Az üzletiterület-vezető ugyancsak előrelépési lehetőséget lát az utasokat figyelő kamerákban, azokkal ugyanis pontosabban meghatározható lenne az utasok fejének és füleinek pozíciója. Ez lehetővé tenné, hogy a zajkioltás nagyobb hangtartományt fedjen le, egyúttal kevesebb hangszórót igényeljen.

Személyes hangbuborék

Manias továbbá rámutatott, hogy a fejhez közeli, különösen a fejtámlába szerelt hangszórókkal megnyílik a lehetőség arra, hogy az utasok csak azokat a hangokat hallják, amiket ők akarnak. „Hallgathatod a rádiódat vagy a kedvenc zenédet, míg én hallgathatom a sajátomat. Te nem fogod hallani az enyémet, én nem fogom hallani a tiédet” – magyarázta. „Mindketten halljuk a hátul ülő utast, a kint lévő mentőautót és más hangokat, tehát a rendszer gyakorlatilag az egyéni igényekhez igazodik.”

A Silentium „Személyes hangbuborék”-nak nevezi a technológiát, aminek fejlesztése már előrehaladott állapotban van Manias elmondása szerint.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink