Trend Akár még a személyautókban is lehet jövője az ellendugattyús motornak

Akár még a személyautókban is lehet jövője az ellendugattyús motornak

autopro.hu/V.M. | 2021.05.16 16:21

Akár még a személyautókban is lehet jövője az ellendugattyús motornak

Az Achates 2,7 literes ellendugattyús motorja | Fotó: Youtube

Ma viszonylag kevéssé ismert, ám a tradicionális, soros elrendezésűeknél nagyobb teljesítményt, alacsonyabb károsanyag-kibocsátását és olcsóbb előállítást ígérő konstrukció az ellendugattyús motor. Ilyen erőforrásokat fejleszt az amerikai Achates Power, aminek többek között már az autógyártók között is akad megrendelője.

Hirdetés

Ellentétben a megszokott elrendezéssel, ahol egy főtengelyt hajtanak a saját hengerükben alternáló mozgást végző dugattyúk, az ellendugattyús motorban kettő főtengelyt találunk, amik fogaskerekekkel vannak összekötve, továbbá a hengerekben kettő dugattyú mozog egymással szemben. A tüzelőanyagot az egymás felé közeledő dugattyúk közé injektálják, az égéskor keletkező nyomás pedig ellentétes irányokba mozdítja a dugattyúkat, amik mozgásukkal hajtják a főtengelyeket.

Honlapja szerint a 2004-ben alapított Achates a személyautógyártás, a teherautógyártás, a hadiipar és az energiagenerálás területein is rendelkezik megrendelőkkel. A cég benzines és dízelmotorokat egyaránt fejleszt.

A benzines változat egy 2,7 literes, háromhengeres, 274 lóerő teljesítményű erőforrás, melyet jelenleg egy Ford F-150 pickupban tesztelnek. Annak ellenére, hogy benzint használ, a motor öngyulladásos, tehát a levegő és az üzemanyag keverékét a dugattyúk eléggé összesűrítik ahhoz, hogy az égési folyamat beindulásához megfelelő hőmérséklet keletkezzen az égéstérben. Ahogy a dízelmotoroknál, úgy itt sincs szükség gyújtógyertyákra. A benzint nem közvetlenül a dugattyútetőre fecskendezik, hanem a kettő dugattyú közti térbe.

Hatékonyabb működés, olcsóbb gyártás

A motor kétütemű elven működik. A benzin-levegő keverék a beömlőcsatornákon keresztül áramlik be, míg az égéstermék a kiömlőcsatornán át távozik, a tipikus kétütemű erőforrásoknál megszokott módon. A kétütemű kialakítás jóvoltából a gázok ki-be áramoltatását nem egy pumpa módjára végzi egy motor, ami energiamegtakarítást eredményez.

Fotó: Youtube

A benzin öngyulladásos elégetésével alacsonyabb károsanyag-kibocsátás érhető el, a hengerfej és a szelepek elhagyásával pedig az ellendugattyús motor könnyebben és olcsóbban gyártható a konvencionális társainál.

A hengerfej hiányában egyúttal a motor felszíne is kisebb. Ezáltal kevesebb hulladékhő keletkezik, ami pedig azt jelenti, hogy az égés során felszabaduló energia nagyobb része alakul mechanikai energiává, tehát magasabb a motor hőenergia-hatásfoka.

A kétütemű működésből következik, hogy azonos idő alatt kétszer annyiszor kerül sor egy égési ütemre, mint egy négyütemű motornál, mivel az égés minden második ütemben történik, nem csak minden negyedikben. Ennek köszönhetően jelentős teljesítménynövekedés realizálható.

Nincs szükség keverékolajozásra

A kétütemű motorok kenését keverékolajozással, vagyis az üzemanyag és az olaj vegyítésével szokás megoldani, ami erős károsanyag-képződést eredményez. Az Autocar cikke szerint az Achates-nek azonban sikerült megoldania, hogy motorjai kenése ugyanúgy történjen, mint egy hétköznapi négyütemű erőforrásé.

Az ellendugattyús motorokat 1900 tájékától kezdve használják hajók, harckocsik és vasúti járművek hajtására. Az Achates szerint ezek a motorok 30-50 százalékkal nagyobb energiahatékonysággal rendelkeznek, mint a hasonló benzin- és dízelmotorok, emellett, összevetve egy V6-os erőforrással, az ellendugattyús elrendezéssel tíz százalékkal olcsóbban lehet elkészíteni egy azonos teljesítményű motort.

Kiemelt Partnereink