Trend A teljes önvezetés egyelőre nem reális cél

A teljes önvezetés egyelőre nem reális cél

autopro.hu/P.B. | 2022.02.09 07:23

A teljes önvezetés egyelőre nem reális cél

Fotó: instagram/inside_ericsson

Uta Klawitter, az Audi jogi szolgálatának vezetője fejtette ki véleményét a német OEM honlapján az autonóm járművek jogi szabályozásáról, technológiai hátteréről, és arról, mi a reális cél ezen a területen 2030-ig.

Hirdetés

Mint ismert, Németországban 2021 júliusának végén lépett hatályba egy új törvény, amely lehetővé teszi a négyes szintű autonóm járművek számára, hogy a jövőben rendszeresen közlekedjenek közforgalomban a kijelölt területeken. Ezek után a Mercedes-Benz S-osztály volt az első olyan modell, ami hivatalosan hármas szintű autonóm funkcióval kerülhetett piacra, általános felhasználásra.

Uta Klawitter szerint azt bátran kijelenthetjük, hogy 2030-ra Európában olyan funkciókat látunk majd, mint például az autópályás önvezetés. Ugyanakkor a szakember abban nem hisz, hogy autózás közben tudunk majd aludni – vagyis a sofőrre biztosan szükség lesz valamilyen szinten.

Kihívások

Két komolyabb kihívás áll az önvezető autók terjedése előtt Klawitter szerint: egyrészt Európában a jogharmonizáció is gondot okoz, hiszen jelenleg az EU tagállamai maguk dönthetik el, milyen szabályokat hoznak az autonóm járművekkel kapcsolatban. Másrészt egyelőre a technológia sem tartott ott, hogy emberek nélküli autók róják az utakat.

Ugyanakkor a városokban valószínűleg néhány éven belül természetessé válik majd az autonóm közlekedési eszközök jelenléte – rövidtávú utak során. Emellett Klawitter felhívta a figyelmet arra is, hogy a városi közlekedést holisztikusan kell felfogni: a nagyvárosokban Európán belül biztosan nem csak autókkal fogjuk megoldani az egyéni közlekedést a szakember szerint.

Amerikában máshogy állnak hozzá

Az talán laikus szemmel is feltűnő, hogy az Egyesült Államokban sokkal bátrabban kísérleteznek az autonóm járművekkel. Klawitter szerint ez felfogásbeli kérdés: az Egyesült Államokban az emberek jobban kíváncsiak a technikai újításokra, ezért több kockázatot is tolerálnak. Ezzel szemben a német jogalkotók kisebb lépésekben nyitottak csak a technikai változásokra, a lehetséges kockázatok minimalizálása érdekében.

Éppen ezért a négyes szintű autonóm közlekedésre képes autókra vonatkozó német szabványok csak a korábban jóváhagyott működési területeken teszik lehetővé ennek a funkciónak a használatát. A funkcióba vetett bizalom növelése érdekében a törvény különböző szintű biztosítékokról is rendelkezik – emelte ki Klawitter.

Hol tartunk most?

A negyedik szintű önvezetés lehetővé teszi a járművek automatizált vezetési funkcióval történő működtetését emberi vezető nélkül, szigorú feltételek mellett. Ez Németországban jelenleg csak közforgalomban, korábban engedélyezett működési területeken lehetséges, inkább csak a logisztikában.

Klawitter szerint az önvezetéshez tartó utat a jogi oldalon óvatosan és fokozatosan járják be Németországban. Így ott – és ezzel együtt egész Európában – az önvezetés egy evolúciós folyamat lesz, nem forradalmi, mint az Egyesült Államokban vagy Kínában. Ez akár előny is lehet a szakember szerint.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink