Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Sikeresebb lenne függetlenként a Porsche?
2024.04.25 09:24„A Magyar Suzuki elkötelezett a munkavállalói iránt”
2024.04.25 08:21Látogasson el díjmentesen az Ipar Napjai kiállítására!
2024.04.25 07:22Akkumulátorgyár készül a VW számára
2024.04.25 06:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A plug-in hibridek segíthetnek a közlekedés elektrifikálásában
Érdekes eredményre jutott a svédországi Chalmers University of Technology a plug-in hibridek használatával kapcsolatban, azt azonban a kutatók sem győzik hangsúlyozni, mennyire fontos a plug-in hibridek megfelelő használata ahhoz, hogy az ilyen autók alacsony károsanyag-kibocsátással rendelkezzenek.
Ahogyan arról az autopro.hu is többször beszámolt, a plug-in hibridek körül komoly vita folyik. A fő kérdés, hogy mennyire környezetbarát ez a kategória, hiszen számos modell esetében derült ki, hogy a valóságban sokkal nagyobb a károsanyag-kibocsátása, mint amit a gyártó előre megad. Ugyanakkor ez az a hajtásmód, ahol a legtöbbet számít az egyéni viselkedés és a vezetési stílus, itt befolyásolható a legjobban a sofőr által a valós károsanyag-kibocsátás. Okos használat esetén tartható a gyári norma.
A svéd Chalmers University of Technology kutatói azt vizsgálták, hogyan alakul a tisztán elektromos hajtással megtett kilométerek száma az olyan háztartásokban, ahol van hagyományos hajtású autó és tisztán elektromos, illetve hagyományos hajtású és plug-in hibrid jármű. A kutatást 71 kaliforniai háztartás bevonásával végezték.
Meglepő eredmény
A kutatók szerint a tanulmányuk különlegességét az adja, hogy egyes háztartásokat vizsgáltak, így tisztább képet kaphattak arról, melyik hajtás a népszerűbb azok körében, akik választhatnak az üzemanyagok közül.
Azokban a háztartásokban, ahol tisztán elektromos és hagyományos hajtású autó van, az összes megtett távolság 45 százalékát tették meg elektromos járművel, míg ott, ahol a benzines vagy dízel autó mellé egy plug-in hibrid jut, a háztartás összes levezetett távolságának 46 százalékát tették meg tisztán elektromos módban. Mindezt úgy, hogy a vizsgált elektromos autók átlagos hatótávolsága 130 kilométer volt, míg a plug-in hibridek elektromos hatótávolsága ennek kevesebb, mint a fele, 56 kilométer volt.
Az ellentmondást azzal oldották fel a kutatók, hogy a kutatásban résztvevő alanyok szívesebben mentek hosszabb utakra a plug-in hibrid autóikkal, a hosszabb út egy részét pedig elektromos módban tették meg. Ugyanakkor a tisztán elektromos autóval a kis hatótáv miatt a tulajdonosok nem indultak el nagyobb távolságokra.
Rendkívül fontos a megfelelő használat
Ahogyan a cikk elején is kitértünk rá, a plug-in hibridek esetében kulcsfontosságú a kellő odafigyelés az elektromos módra. A kutatás szerint akkor lehet maximalizálni a plug-in hibridek előnyeit (és egyben minimalizálni a károsanyag-kibocsátásukat), ha minden éjszaka, 24 óránkét töltik az autókat, így mindig teljesen feltöltött akkumulátorral indulnak útnak.
Ha valaki tíz esetből csak kilenc alkalommal tölti az autóját használat előtt, akkor a száz kilométerre vonatkozó károsanyag-kibocsátása megtriplázódik a plug-in hibrideknek. Emellett az is fontos tényező, hogy rendszeresen használják-e az elektromos üzemmódot.