Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
2024.04.24 16:25Baleset történt az SK On komáromi akkugyárában
2024.04.24 15:22Akkumulátorgyárat épít a Honda
2024.04.24 13:20Így térülhetnek meg az elektromos targoncák
2024.04.24 12:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A hidrogén a belső égésű motorok megmentője
A környezetvédelem jegyében egyre több országban számolnak le a dízelhajtású autókkal, és ugyanez a sors vár a benzinesekre is. Bár a folyamat általában a személyautókkal kezdődik, a teherautók, buszok és a munkagépek is sorra kerülnek, belátható időn belül teljesen kiszorulhatnak a szén-dioxid-kibocsátással járó üzemanyagok. Ez viszont nem azt jelenti, hogy a belső égésű motorok is eltűnnek.
A munkagépeket gyártó brit vállalat, a JCB úgy számol, hogy rövidesen a munkagépekre is vonatkozni fognak a környezetvédelmi szigorítások, emiatt pedig érdemes keresni a dízelhajtás utódját. A vállalatnál a hidrogénben gondolkodnak, de nem az üzemanyagcellás változatban.
A hidrogén, mint üzemanyag kétféleképpen is létezik. Az egyik az üzemanyagcellás verzió, a másik pedig a hidrogén elégetése, lényegében tehát belső égésű motorokról van szó, amiket hidrogén hajt – hiszen nem a technológiát tiltják be, hanem a szennyező üzemanyagokat. A hidrogén pedig nem az.
A kisebb munkagépek esetében persze a JCB is az elektromos hajtást alkalmazza, de a nagyobb gépeknél már érdemesebb a hidrogén felé fordulni, egész egyszerűen nem alkalmas az üzemanyagcellás hajtás a húsztonnás (vagy még nehezebb) markolók, daruk, munkagépek hajtására.
Új technológia
A legújabb turbófeltöltéses, közvetlen befecskendezéses és szikragyújtású technológiák azt mutatják, hogy a hidrogén manapság olyan hatékony a belső égésű motorokban, hogy jelentéktelen mennyiségű nitrogén-oxid szabadul fel az égéskor. A hidrogénmotorok prototípusa a JCB 448-on alapul, amely egy 4,8 literes négyhengeres egység.
A hidrogén sokkal kisebb nyomáson is működtethető, mint a benzin vagy a dízel, és megbízhatóan ég 100:1 levegő/üzemanyag arány mellett. Ezzel szemben a benzinmotorok küzdenek azzal, hogy az égéskor melléktermékek keletkeznek.
A nitrogén-oxidok magas hőmérsékleten keletkeznek, így a kevésbé sűrű hidrogén elégetése közben hűvösebb az égés és kevesebb nitrogén-oxid keletkezik. A JCB az Aacheni Műszaki Egyetem szakértőivel együttműködve tökéletesíti a hidrogén és a levegő keverését – írja az Autocar.
Nem túl drága megoldás
A benzinnel ellentétben a hidrogént könnyen meggyújtják a nem kívánt szikrák, amelyeket néha a szabványos gyújtórendszerek generálnak, így a 448-as hidrogénmotor minden gyújtógyertyáján egyedi gyújtótekercs található, ami a csúcskategóriás motorsportból származik.
A motorok prototípusai a jövő év végére várhatók, később pedig ezek cserélik le a dízelmotort a világhírű 3CX kotró-rakodógépben. A hidrogénmotorok nagyjából ugyanannyiba kerülnek, mint a dízel változat, a hidrogént az építkezéseken mobil tartálykocsikból szállítják, ahogyan a dízelt is ma.