Trend A fékrendszerek károsanyag-kibocsátásának csökkentése az új cél

A fékrendszerek károsanyag-kibocsátásának csökkentése az új cél

autopro.hu/H.J. | 2021.02.06 04:21

A fékrendszerek károsanyag-kibocsátásának csökkentése az új cél

Fotó: Pexels

A hagyományos, belső égésű modellek gyártásának korlátozásával, és az elektromos járművek terjedésével elkerülhetetlenül új célok válnak prioritássá a levegő minőségének javítása érdekében. Ezen tényezők egyike a fékek által generált részecskék koncentrációja a levegőben, amely rendkívül káros lehet a környezet számára.

Hirdetés

A járművek mai fékrendszerével kapcsolatban aggodalomra ad okot az ultra-finom, legfeljebb 2,5 mikrométer átmérőjű részecskék képződése (körülbelül kétszázszor kisebb, mint egy homokszem), amelyek különösen károsak az egészségre. A probléma kijavításával azonban mind az autó, mind a kerekei sokkal szebbek és tisztábbak lehetnek.

Az alapanyagokban keresendő a hiba

A fékbetétek és a tárcsák az úgynevezett kölcsönös megsemmisítés alapján működnek – azaz a szerszámok miközben kopnak és ezáltal por keletkezik, elegendő súrlódást generálnak az autó lassításához. Ez egy elég brutális folyamat, amire éppúgy támaszkodnak, mint az autó mozgási energiájának hővé alakítására – másképpen fogalmazva, a fékezéskor keletkező hőmennyiség közvetlenül összefügg az autóban tárolt energiával.

Emiatt a fékanyagoknak hatalmas mennyiségű hőt kell kibírniuk és elvezetniük. Eredetileg a fékdörzsölő elemek azbesztet tartalmaztak – amit meglepő módon csak 2005-ben tiltottak be teljesen az Egyesült Királyságban. Manapság a súrlódó anyagok többsége két fő kategóriába – a nem-azbesztes szerves (NAO), és a fémes vagy félig fémes – osztályba sorolható.

A NAO betétek népszerűek, mivel csendesek, hideg időben jól működnek és a tárcsaforgatókon könnyen kezelhetők – emiatt azonban gyorsabban is kopnak. A NAO eszközöket általában gyantából, üvegszálból, kevlárból és gumiból készítik. Ezzel szemben a fémes vagy félig fémes betétek zajosabbak, de szélesebb hőtartományban működnek és ellenállóbbak. Ezek az eszközök rezet, acélt, vasat és más fémeket tartalmaznak.

A Bosch és a Brembo is kísérletezik

Az eszközök összetételét tekintve nem nehéz megállapítani, hogy a levegőbe jutó nagy mennyiségű káros részecske honnan is származik. Éppen ezért már számos gyártó dolgozik a fékrendszerek fejlesztésén.

A Bosch iDisc a 2019-es Porsche Cayenne-en debütált. Az iDisc a szokásos módon öntöttvasból készül, de ezt követően hőkezelésen és galvanikus kezelésen esik át, mielőtt volfrám-karbiddal bevonják. A Bosch szerint az iDisc kétszer olyan tartós és 90 százalékkal csökkenti a keletkező fékpor-mennyiséget. Nemrégiben pedig a Brembo jelentette be, hogy piacra dobja Greentive féktárcsáját – a szerszám nagyjából megegyezik a Bosch által fejlesztett iDisc-kel, a különbség csupán annyi, hogy a volfrám-karbid bevonatot a nagy sebességű oxyfuel (HVOF) eljárással viszik fel.

Mindkét megoldás többe kerül, mint egy hagyományos tárcsa, viszont jobb fékteljesítményt nyújt, emellett a bevonat megakadályozza, hogy a kerekeket fekete fékpor lepje el. A költségeket ellensúlyozza a meghosszabbított élettartam – a Brembo szerint például a Greentive több mint 140 ezer kilométer megtételére képes. A szakértők abban bíznak, hogy idővel a költségek is csökkennek majd, ezzel pedig elérhetővé válna a technológia az alacsonyabb kategóriás járművek számára is.

Csúcstechnológia az akksik számára is

Az elektromos modellek akkumulátoraiban képződő hő megfelelő kezelése elengedhetetlen a gyorsabb töltés és a nagy teljesítmény eléréséhez. Egy új szimulációs technika – amelyet a brit DH2 Advanced Technology fejlesztett ki a Croda vegyipari céggel együttműködve – megkönnyíti a leghatékonyabb dielektromos hűtőfolyadék azonosítását, amely már közvetlen érintkezésben használható az elektromos alkatrészekkel anélkül, hogy rövidzárlatot okozna – olvasható az Autocar oldalán.

Kiemelt Partnereink