Best Practice Willisits Vilmos: a füstmentes közlekedésért dolgozunk

Willisits Vilmos: a füstmentes közlekedésért dolgozunk

autopro.hu | 2014.04.18 11:06

Willisits Vilmos: a füstmentes közlekedésért dolgozunk

Elektromos gokarttal állt rajthoz, ma már saját versenypályákat üzemeltet a győri fiatalember, aki családtagjaival maga is kipufogó nélküli járműveket fejleszt, gyárt, értékesít.

Hirdetés
Ifj. Willisits Vilmos

– Hogyan kezdett el érdeklődni az elektromos hajtások fejlesztése iránt?
– Édesapám autókereskedő vállalkozása több telephellyel rendelkezett Magyarországon, használt autókat is importált. Üzleti úton járt Amerikában, ahol találkozott a ma már közismert elektromos golfautókkal. Úgy gondolta, maga is készít egy old timer stílusú golfautót. Vásárolt egy szokványos alvázat, hazaszállította, s 1990 környékén megszületett a Mini-T névre keresztelt, a Ford T-modellre hasonlító elektromos golfautó. Gyerekként végignéztem a műhelyünkben a kis autó születését, s később, ifjú korunkban az öcsémmel gyakran vezettünk elektromos járműveket.

– Azóta, a mai napig számos hagyományos járművet átépítettek elektromos hajtásúvá, ezek közül némelyik rendszámot is kapott.
– A hagyományos, fosszilis hajtóanyagú járművek átépítését a '90-es években kezdtük, egy elektromos Trabanttal. Több neves versenyen is részt vettünk, például 1999-ben a Franciaországban a Michelin abroncsgyártó által rendezett Challenge Bibendum-on. Ekkor még alig voltam 17 éves. Később elkalandoztunk az elektromos go-kart sport irányába. 1999-2002 között a csapatunk részt vett az FIA által kiírt elektro-solar kupán – az utolsó idényben összesítésben 3. helyezett lettem a világkupa-sorozatban, az öcsémet megelőzve. Mivel a versenyek helyszíne külföldön, Olaszországban volt, fiatalon belekóstolhattunk, milyen egy nemzetközi versenyszezont végigvinni. Természetesen a go-kartok elektromos motorjait magunk készítettük. Az egyik olasz go-kart futamon azzal kerestek meg minket, hogy adjuk el a versenyjárművünk villanymotorját, mert szeretnék beleépíteni egy hajóba. Édesapám azt mondta, ezt a motort nem adjuk, de készítünk egy hajóba való elektromos erőforrást a következő futamra. Így kezdtünk bele az elektromos hajómotorok gyártásába. Az autóátépítést 2008-ban már a testvéremmel folytattuk, első példánynak egy Smartot választottunk. Egy villamos autónál az aktuális technológiai lehetőségekből kell kiindulni, leginkább az akkumulátor tömeg/kapacitás/ár arányát illetően. Így mi akkor városi autók építését, valamint nagyjából 100 kilométer hatótávot preferáltunk. Új kezdeményezésünkkel, a VoltTimer projekttel azt szeretnénk hangsúlyozni, hogy egy régi autó is újjászülethet más hajtóanyaggal, ahelyett, hogy a roncstelepre vinnénk.

– Talán kevesen gondolnák, hogy az elektromos hajtás versenypályán is megállja a helyét.
– Aki eddig kipróbálta az elektromos go-kartjainkat, azt rendre meggyőzte a menetteljesítmény. 2013-ban, több mint 40 darabos e-kart flottánkkal létjogosultságát éreztük egy e-kart ring létrehozásának. Egy szezonális pályát nyitottunk Balatonalmádiban, miközben előkészítettük a győrújbaráti ring megnyitását. Almádiban nem remélt sikert értünk el, ami megerősítette, hogy jó úton járunk. Nem szabad elfelejteni, a Formula-E révén a Nemzetközi Autómobil Szövetség (FIA) is ebbe az irányba megy. Ahogy az autógyártók és az energiaszolgáltató vállalatok is egyre bátrabban nyitnak az elektromos hajtások irányába.

– Milyen fejlődési pálya áll a vállalkozásuk előtt?
– A kezdetektől a mai napig családi garázsvállalat vagyunk, és azok is szeretnénk maradni, mert nem szeretnénk feladni az elveinket. Az, hogy folyamatosan fejlődni, fejleszteni tudunk, annak köszönhető, hogy mindig volt saját termékünk. Ha csak fejlesztéssel foglalkoznánk, ki lennénk szolgáltatva a megbízóinknak. Ettől még fejlesztéssel is foglalkozunk, de a vállalkozásunkat főként a gyártás, termékeink értékesítése, és szolgáltatás tartja életben. Elektromos hajókölcsönzéssel és elektromos go-kartok bérbeadásával is foglalkozunk. Családi vállalkozásként szinte azonnal tudunk reagálni a megrendelői igényekre – talán ennek a rugalmasságnak köszönhetően vagyunk eredményesek a fejlesztésekben is.

– Milyen személyes jövőbeni tervei vannak az alternatív hajtásokat illetően?
– Szeretnék részt venni az e-mobilitás népszerűsítésében, elterjesztésében. Ehhez igen jó demonstratív eszközök lehet az e-kartok, amelyek különböző méretben és teljesítményben is elérhetőek, így akár 4 éves gyerektől a nyugdíjasig bárki kipróbálhatja a füstmentes száguldást. Egy e-mobility road show megrendezésében gondolkodunk, amihez támogatókat keresünk. Minél több városban szeretnék megjelenni az általunk készített, szériagyártású elektromos autókkal. A továbbiakban is azért dolgozom, hogy megőrizzük a függetlenségünket, magyar családi vállalkozásként talpon maradjunk az európai piacon, ezáltal hazánknak is exportbevételt generáljunk.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink