Trend Ugron Gáspár: Két éven belül virágzásnak indul az e-autózás Magyarországon

Ugron Gáspár: Két éven belül virágzásnak indul az e-autózás Magyarországon

Uzoni Ábel | 2018.01.25 09:30

Ugron Gáspár: Két éven belül virágzásnak indul az e-autózás Magyarországon

Folyamatos az érdeklődés az NGM e-autó-pályázatára, de sietni kell a döntéssel, a jelenlegi szabályok alapján május 1-jéig lehet indulni a másfél milliós támogatásért. Egész vállalati flották cseréjét is meg lehet oldani ilyen módon, de Magyarország még így se válik az e-autózás fellegvárává. Ugron Gáspár, az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója a 2020-as évek közepére várja az e-autózás igazi felfutását.

Hirdetés

– Milyen részt vállal az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. az elektromos autók elterjedésében?
– Az e-Mobit az elektromobilitás elterjesztésével kapcsolatos – többek között népszerűsítő – feladatok nagyobb hatékonyságú megvalósítására alapította az IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft., amely a Nemzetgazdasági Minisztérium 100 százalékos vállalata. Így mi közvetetten az NGM irányítása alá tartozunk. Elektromobilitási stratégiánk négy fő pilléren nyugszik: országosan átjárható töltőhálózat, kormányzati e-autóflotta kialakítása, az átjárhatóságot biztosító szoftveres fejlesztések, azaz piacintegrátori elszámolóház megalkotása, valamint társadalmasítás, népszerűsítés. Ehhez kapcsolódóan az önkormányzati töltőpályázatok és a 1,5 millió forintos támogatást adó e-gépjárműpályázat lebonyolítását is mi végezzük, valamint a piacmodell és jogszabályi környezet kialakítását is segítjük.

– Hogy áll a töltőinfrastruktúra telepítése az országban?
– A 15 ezer fő feletti önkormányzatok 2 millió forintot kaphatnak pályázat formájában töltőpont kialakítására. Eddig 75 önkormányzati pályázat volt sikeres. De az e-Mobi összesen 329 töltőállomást hoz létre autópályák mentén, megyei jogú városokban, turisztikai desztinációk vonzáskörzetében, kormányhivatalok előtt és Budapesten. A telepítés folyamatosan zajlik, májusig megtörténik az üzembe helyezés.

– Lehet látni MOL és Innogy töltőállomásokat is, az állam tehát versenypiacra lép be…
– Egy jövőbeni versenypiacra lép be. A töltőpontokat elsősorban az átjárhatóság miatt létesíti az állam, mert az e-autó esetében a legfontosabb kérdés, hogy akkor veszik, ha az országban vannak töltők. Az elmúlt években piaci szereplők nem ruháztak be töltőpontokba megfelelő létszámban. De a töltési szolgáltatás piaci tevékenységére az e-Mobi nem vállalkozik, hanem koncesszió keretében fogja meghirdetni az ezeken a pontokon való szolgáltatás lehetőségét.

Támogatás a 15 millió forint bruttó vételárat meg nem haladó autókra igényelhető, a támogatás mértéke legfeljebb 1,5 millió forint.

– Van valami célszám, amit a kormány alapul vesz az elektromos autók elterjesztésében?
– A Jedlik Ányos cselekvési terv azt mondja ki, hogy 2030-ra az állami tulajdonú járműflotta 30 százalékának elektromos meghajtásúnak kell lennie. Ehhez mi azt vállaljuk, hogy évente 100 elektromos autót szerzünk be és helyezünk ki kormányzati háttérintézményeknek. Míg ma jellemzően vállalati flottákba vásárolnak e-autót, 10-15 év múlva az elektromos autózás már a társadalom sokkal szélesebb köreiben is általános lehet, ennek előmozdítása az e-Mobi egyik kiemelt célkitűzése, így társaságunk a lebonyolítója az NGM elektromos autó vásárlást támogató, 1,5 milliós pályázatának is.

– Hány pályázat érkezett a másfél millió forintos támogatásra?
– Több mint 1000 regisztrált autóvásárlónk van, 600 felett jár a beadott pályázatok száma, ezen belül 500 körüli a kiállított támogatói okiratok száma, a törzskönyvvel rendelkező, forgalomba állított gépjárművek száma pedig 300 feletti. Támogatás továbbra is a 15 millió forint bruttó vételárat meg nem haladó gépjárművekre igényelhető, illetve a támogatás mértéke a beszerzés időpontjában érvényes bruttó eladási ár 21 százaléka, de legfeljebb 1,5 millió forint. A jelenleg rendelkezésünkre álló statisztikai adatokat figyelembe véve a jelentkezők zöme gazdasági társaság, az arányuk hozzávetőlegesen 60 százalék. A pályázatot benyújtók között a magánszemélyek aránya 30-35 százalék között mozog. A fennmaradó 5-10 százalékot egyéni vállalkozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok és költségvetési szervek teszik ki.

– Van valami lejárati dátuma a programnak?
– A hatályos pályázati kiírás alapján a pályázatok benyújtására 2018. május 1-jéig van lehetőség. Hosszú távon a kormány és az NGM dönt arról, hogy meddig tartja szükségesnek a pályázat meghosszabbítását.

– Norvégiában már minden harmadik autó elektromos. Itthon is szükséges ilyen magas arányszám elérése?
– Ezt a piac fogja kialakítani. De a hazai piacot nem érdemes a norvéggal összehasonlítani. Itthon 14 év az autók átlagéletkora. Idehaza az elektromos autózás a 2020-as évek közepén fog virágzásnak indulni. De úgy gondoljuk, Magyarországon ennél messze korlátozottabb elterjedése várható az elektromos mobilitásnak, teljesen más arányokról kell beszélnünk, nem is szívesen hasonlítom össze a piacot és az adottságokat Norvégiával vagy Németországgal.

– Hogy áll a töltési szolgáltatás piaci elszámolásának szoftveres fejlesztése?
– Ez egy integrátor-kezdeményezés, de messze nem jelenti azt, hogy egy elszámolóház állna majd mögötte, bár hasonló funkciókkal bír. A piaci szereplőknek ingyenes szolgáltatást szeretnénk létrehozni, amely a komfortérzetet, a biztonságot növeli a felhasználók számára. Vagyis nem kell majd újabb és újabb regisztrálás a különböző töltőpontokon. Az autós a saját regisztrált töltőszolgáltatóján keresztül egyenlíti ki a töltés egyenértékét, és a pénz az elszámolóházi rendszerben eljut a töltőoszlop tényleges üzemeltetőjéhez, a felvett áram szolgáltatójához. Ez a szervezet nem is biztos, hogy pénzt kell kezeljen, mert csak adatokkal köti össze a szolgáltatókat a fogyasztókkal. A piac jelenlegi fejlettségét tekintetbe véve ennél bonyolultabb megoldásra nincs szükség. Tényleges elszámolóház-funkció csak a 2021-23 éveket követő időszakban válik aktuálissá. Itt valósulna meg az, hogy a felhasználók minden egyes töltőponton az egymással versenyző minden szolgáltató piaci ajánlataiból választva tudnák igénybe venni a szolgáltatást.

– Az elektromos buszok beszerzése is az e-Mobihoz tartozik?
– Nem. Mi csak elektromos személygépkocsikkal foglalkozunk. De fontos, hogy a flottakezelő cégeket is érdekeltté tesszük. Tekintve, hogy a másfél millió forintos támogatás 35 gépkocsiig igénybe vehető, ami meg tudja nyitni az e-autólízing, e-autóbérlés, flottabérlés lehetőségét is.

– És van érdeklődés?
– Igen, a GZR-D-Ö konstrukció – az elektromosgépkocsi-vásárlás támogatására kiírt pályázat – keretében 2016 szeptemberétől több mint 500 elektromos autót vásároltak Magyarországon. Azt látjuk, hogy a NGM által rendelkezésre bocsátott keretösszeg rendelkezésre áll, a pályázati anyagokat be tudjuk fogadni, teljesíteni tudjuk azokat.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink