Trend Tél tábornok legyőzi az okosautókat?

Tél tábornok legyőzi az okosautókat?

autopro.hu | 2016.02.15 13:49

Tél tábornok legyőzi az okosautókat?

A téli időjárási viszonyok feladhatják a leckét a vezető nélküli járművek fejlesztőinek. Mi a helyzet például akkor, ha nem látszanak a sávjelzések?

Hirdetés

Jelentős biztonsági kockázattal szembesült a Volvo Svédországban végzett tesztjei során: az utat figyelő radarokra fagyott hó lehetetlenné tette az autó tájékozódását. A svédek a problémát azzal oldották meg, hogy nemes egyszerűséggel a fűtött szélvédő mögé helyezték át a szenzorokat.

Azonban bármennyire is találékonynak tűnik ez a megoldás, még nem hárult el minden akadály: továbbra sincs olyan autó, amely a legszélsőségesebb körülmények között is képes önmagát vezetni. Hiába vannak a csúcstechnológiás szenzorok fűtött helyen: ha egy erős hózáport a jármű előtt álló tárgyként értelmeznek, használhatatlanná válnak. A különböző tárgyak által kibocsátott elektromágneses hullámokat érzékelő radarok ugyan megoldást jelenthetnek a problémára, de mi a helyzet akkor, ha az utak tisztítása nem megfelelő, és a sávok felfestései nem látszanak?

A Ford a megoldást egy hatalmas adatbázis létrehozásában látja: az utakról normál körülmények között háromdimenziós képeket készítene, melyeket télen felhasználva a műholdaknál is pontosabb helymeghatározás lenne elérhető. Az előzetes képeket az aktuálisan érzékelt pozícióval összevetve a szoftver akár 10 centiméteres pontossággal tudná a kocsit navigálni. Ez viszont még mindig csak a probléma egyik oldala: ha a jármű tudja, hol van pontosan, már „csak” azt kell eldönteni, hogyan és merre haladjon tovább. A jövő autóit meg kellene tanítani arra, ahogyan a mai sofőrök egymás nyomvonalát követik a havas úton. Csakhogy a kitaposott sávok elhelyezkedésére nyáron készített fotókkal nem lehet felkészülni.

A Ford az előzetes feltérképezésre szavaz

A fejlesztők részéről ötletekből nincs hiány: a szoftvereket gyártó NVidia úgy véli, az akadályok a mesterséges intelligencia segítségével háríthatók el. Bár konkrét elképzeléseket a vállalat szakemberei még nem vázoltak, könnyen lehet, hogy az embernél a számításokat sokkal gyorsabban elvégző gépek összehangolva és a legújabb tapasztalatokkal folyamatosan frissítve képesek lehetnek legyőzni Tél tábornokot. Egyvalami azonban biztos: hiába működik az év 364 napján száz százalékban megbízhatóan egy önvezető autó, elterjedésének komoly akadályt jelenthet, ha az év maradék egy napján egy erős havazásban az út szélén marad.

Kiemelt Partnereink