Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Renault szerint az új modelljeik megdobják majd az eladásaikat
2024.04.23 17:17Új ötletekkel készül a PEngineers a Techtogetherre
2024.04.23 16:18Új szén-dioxid-megkötő módszert tesztelését kezdi meg az OMV-Petrom
2024.04.23 15:24Achim Grewe lesz az Audi Hungaria új pénzügyi igazgatója
2024.04.23 13:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Tél tábornok legyőzi az okosautókat?
A téli időjárási viszonyok feladhatják a leckét a vezető nélküli járművek fejlesztőinek. Mi a helyzet például akkor, ha nem látszanak a sávjelzések?
Jelentős biztonsági kockázattal szembesült a Volvo Svédországban végzett tesztjei során: az utat figyelő radarokra fagyott hó lehetetlenné tette az autó tájékozódását. A svédek a problémát azzal oldották meg, hogy nemes egyszerűséggel a fűtött szélvédő mögé helyezték át a szenzorokat.
Azonban bármennyire is találékonynak tűnik ez a megoldás, még nem hárult el minden akadály: továbbra sincs olyan autó, amely a legszélsőségesebb körülmények között is képes önmagát vezetni. Hiába vannak a csúcstechnológiás szenzorok fűtött helyen: ha egy erős hózáport a jármű előtt álló tárgyként értelmeznek, használhatatlanná válnak. A különböző tárgyak által kibocsátott elektromágneses hullámokat érzékelő radarok ugyan megoldást jelenthetnek a problémára, de mi a helyzet akkor, ha az utak tisztítása nem megfelelő, és a sávok felfestései nem látszanak?
A Ford a megoldást egy hatalmas adatbázis létrehozásában látja: az utakról normál körülmények között háromdimenziós képeket készítene, melyeket télen felhasználva a műholdaknál is pontosabb helymeghatározás lenne elérhető. Az előzetes képeket az aktuálisan érzékelt pozícióval összevetve a szoftver akár 10 centiméteres pontossággal tudná a kocsit navigálni. Ez viszont még mindig csak a probléma egyik oldala: ha a jármű tudja, hol van pontosan, már „csak” azt kell eldönteni, hogyan és merre haladjon tovább. A jövő autóit meg kellene tanítani arra, ahogyan a mai sofőrök egymás nyomvonalát követik a havas úton. Csakhogy a kitaposott sávok elhelyezkedésére nyáron készített fotókkal nem lehet felkészülni.
A Ford az előzetes feltérképezésre szavaz |
A fejlesztők részéről ötletekből nincs hiány: a szoftvereket gyártó NVidia úgy véli, az akadályok a mesterséges intelligencia segítségével háríthatók el. Bár konkrét elképzeléseket a vállalat szakemberei még nem vázoltak, könnyen lehet, hogy az embernél a számításokat sokkal gyorsabban elvégző gépek összehangolva és a legújabb tapasztalatokkal folyamatosan frissítve képesek lehetnek legyőzni Tél tábornokot. Egyvalami azonban biztos: hiába működik az év 364 napján száz százalékban megbízhatóan egy önvezető autó, elterjedésének komoly akadályt jelenthet, ha az év maradék egy napján egy erős havazásban az út szélén marad.