Trend Robotok és emberek: hol az arany középút?

Robotok és emberek: hol az arany középút?

autopro.hu/B.B. | 2016.08.17 10:49

Robotok és emberek: hol az arany középút?

A kódokat mikroszekundumok alatt olvasó gépek és az – egyelőre – komplexebben gondolkodni képes emberi munkaerő összehangolása nem kis feladatot jelent a vállalati erőforrás tervezésekor.

Hirdetés

Az Egyesült Államokban a munkahelyek 47 százalékánál magas a kockázata annak, hogy egy-két évtizeden belül a robotok kiszorítják az embereket – állapította meg egy 2013-as felmérés. Az azóta eltelt három évben ugyan nem vesztették el tömegek a munkájukat, ám ez korántsem jelenti azt, hogy az Oxford University vizsgálata hibás lenne. Sokkal valószínűbb, hogy a robotok térnyerése lineráis helyett exponenciális görbével írható majd le.

A jelenség mindenesetre már most reakcióra készteti a vállalatokat. Hiba lenne azt gondolni, hogy a munkáltatók pusztán anyagi szempontokat mérlegelnek egy-egy embert helyettesítő gép beszerzésekor, az Audi neckarsulmi üzemének termelési főnöke szerint például lehetetlen az emberi tapintást gépekkel helyettesíteni, írja az autonews.com. Csakhogy az intelligens gyárak közelgő kora azt sejteti, ez sem lesz sokáig így.

A nyugati országokban fel-felmerülő személyi alapjövedelem, illetve a robotok „személyi” jövedelemadójának gondolata mind-mind arra utal, hogy az előrelátó egyének és vállalatok egyaránt érzékelik a munkaerőpiac várható átalakulását. Ugyanez vonatkozik az oktatási reformokat sürgetőkre, akik a képzési rendszerben sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnének a robotikára.

Az átalakulás az autóipart is alaposan érinteni fogja, az Európai Bizottság adatai szerint tízezer munkásra már most is 1149 robot jut, ami megegyezik az USA és Dél-Korea adataival, Japánétól pedig elmarad. A robotokat ma leginkább a veszélyes, extrém megerőltető és a magas pontosságot igénylő munkaállomásokon alkalmazzák, a inváziójuknak leginkább az alacsony és közepes képzettséget igénylő munkakörök vannak kitéve. „Az első hely, ahol az autonóm gépek átveszik az irányítást, nem a közút, hanem a gyár lesz” – mondta a BMW-nél dolgozó Oliver Zipse.

Ugyanakkor a helyzet nem reménytelen, hiszen Lars Wrebo, a Volvo alelnöke úgy gondolja, ha túl magas az automatizálás aránya, az egész gyár sebezhetővé válik. A BMW termelési vezetőjének kijelentésén pedig érdemes elgondolkodni: a robotokkal való versenyképességet csak tanulás útján lehet megőrizni, a problémamegoldó készség egyre nagyobb szerepet kap majd.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink