Beszállítók Pitypangból gyártana abroncsot a Continental

Pitypangból gyártana abroncsot a Continental

autopro.hu | 2014.01.21 14:00

Pitypangból gyártana abroncsot a Continental

Kevesen gondolnák talán: a gyermekláncfű komoly lehetőségeket rejt az abroncsgyártás számára, ráadásul a növény termesztése megoldás lehet a parlagon hagyott földterületek kihasználására.

Hirdetés

A Continental és az aacheni székhelyű Fraunhofer Biológiai és Ökológiai Intézet (IME) jelentős áttörés előtt áll a pitypangból készülő gumiabroncsok előállítása terén. Az utóbbi években a hatékony termesztési módszereknek és az optimalizált földművelési rendszereknek köszönhetően lehetővé vált a kiváló minőségű, természetes abroncsok előállítása a gyermekláncfűből. Az IME münsteri telephelyén nemrég megkezdődött annak a kísérleti üzemnek az építése, ahol tonnaszámra állítanák majd elő környezetbarát abroncsokat.

Pitypang-nyílásra várva a Fraunhofer Biológiai és Ökológiai Intézetében (IME)

A barátfű (ismertebb nevén pitypang, gyermekláncfű) magjaiból álló fehér korona elfújásakor kevesen gondolnak arra, hogy nedve kiváló alapanyag a gumiabroncsok gyártásához. - Azért fektettünk ebbe az ígéretes jövő előtt álló környezetbarát alapanyag fejlesztésébe és gyártásába, mert meg vagyunk győződve arról, hogy hosszú távon lehetővé teszi termékeink továbbfejlesztését - magyarázza Nikolai Setzer, a Continental AG gumiabroncs divíziójáért felelős igazgatósági tagja. A kaucsukfákból nyert alapanyaggal szemben a gyermekláncfű nedvének felhasználása ígéretes előnyöket rejt magában.

Nikolai Setzer

A gyermekláncfű termesztése kevésbé függ az időjárástól, mint a kaucsukfáé. További érv mellette, hogy mezőgazdasági szempontból annyira alacsony igényekkel rendelkezik, hogy termesztése új hasznosítási lehetőséget jelent a műveletlen földterületek számára. Az elsősorban száraz területeken, szántókon termő pitypangra sokáig úgy tekintettek, mint haszontalan gyomnövényre, amely egyébként rendkívül jó szárazságtűrő képességgel is rendelkezik.

A pitypang nedvéből történő kaucsuk előállításának további előnye, hogy a termesztésre használt földterületek lényegesen közelebb lennének a Continental abroncsgyártó üzemeihez, mint a jelenleg importált kaucsukfa. A Continental tehát koránt sem ért fejlesztési lehetőségeinek határára, sőt, a cég idén elkészülhet az első pitypang-alapú abroncsokkal, amelyek közúti tesztjei néhány éven belül elkezdődhetnek.

- Az utóbbi években egyre nagyobb szakértelemmel végeztük a pitypang termesztését, valamint a nedvéből történő kaucsuk előállítását. A DNS-technológiának köszönhetően tisztában vagyunk azzal, hogy melyik gén melyik molekuláris tulajdonságért felel. Mindez képessé tesz bennünket arra, hogy a lehető leghatékonyabbá tegyük a gyermekláncfű termesztését - avat be a fejlesztés részleteibe Dirk Prüfer, az IME projektmenedzsere. A szakember szerint a pitypangból előállított abroncs nemcsak megfelelő minőségű, de az új adalékanyagnak köszönhetően tartósabb és nagyobb teljesítményre is képes lesz, mint a hagyományos abroncs.

Boris Mergell

A Continental fontos lépést kíván tenni abba az irányba, hogy idővel nemcsak a személyautók, hanem a haszongépjármű, a kerékpár és a különleges felhasználású gumiabroncsok területén is megvalósuljon a fosszilis eredetű adalékanyagok helyettesítése. - Ha képesek vagyunk a pitypangból készülő gumiabroncsokból a jelenleg használt termékekkel megegyező minőségű, ipari mennyiséget előállítani, jelentős mértékben függetlenedhetünk a szubtrópusi területek éves betakarítási helyzetétől - jelentette ki Boris Mergell, a Continental anyag- és gyártástechnológiai részlegének vezetője, hozzátéve, hogy egyelőre nem született döntés a pitypang Európában történő ipari termesztéséről.

Kiemelt Partnereink