Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Látogasson el díjmentesen az Ipar Napjai kiállítására!
2024.04.25 07:22Akkumulátorgyár készül a VW számára
2024.04.25 06:18Ez a vállalat megreformálja a raklapozást
2024.04.25 04:16Új gyártócsarnokot építtet a Szabó Fogaskerékgyártó
2024.04.24 17:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nyersanyagpiac: most vegyen kobaltot!
Aki korán kapcsol, az új technológiák megjelenésével komoly összegeket nyerhet. Nincs ez másképp a lítium-ion akkumulátorok esetében sem, befektetők és spekulánsok szerint most a kobalt rejtheti a legnagyobb anyagi potenciált.
Sokszor hallottuk már, hogy az elektromos vagy épp hibrid autók terjedésének egyik legnagyobb akadálya a belsőégésű motorokhoz képest jóval speciálisabb nyersanyagigény lehet. A viszonylag ritka, így értékes anyagok felhasználása nem kicsit dobja meg a gyártási költségeket, azonban hiába emelkednek emiatt az alternatív hajtású kocsik katalógusárai, a vevők egy része (például egyes vállalatok) az úttörő technológia presztízsértéke miatt kevésbé árérzékeny, és hajlandó szélesebbre nyitni pénztárcáját.
Csakhogy van egy rossz hírünk az e-autó vásárlását tervezőknek: az árak korántsem csak a korlátosan rendelkezésre álló, vagy esetleg nehezen kitermelhető alapanyagok miatt ugranak, hanem az autópiaci trendek átalakulására rájátszó spekulánsok miatt is. A londoni Benchmark Mineral Intelligence folyamatosan ismételt elemzései szerint a lítium árfolyama már korábban reagált a várható autóipari igényekre – 2015-ről 2016-ra több, mint megkétszereződött, noha ekkora változást nem indokolna a rendelkezésre álló mennyisége és az igény közti eltérés.
A Reuters szerint ezúttal a kobalton a sor, hiszen befektetők most ezt a fémet kezdték felhalmozni. Az akkumulátorokhoz szintén fontos nyersanyagra egy sanghaji és egy svájci vállalat csapott le legnagyobb mértékben, igaz a felhalmozott mennyiség és az befektetett tőke nagysága ismeretlen. Akárhogy is, a fém árfolyama három hónap alatt 63 százalékkal növekedett. Ezen felül további kockázatot jelenthet, hogy az egyik legnagyobb kobaltkitermelő ország a politikailag nem épp legstabilabb Kongói Demokratikus Köztársaság.
A nyersanyagpiaci jelenséget sem Tesla, sem GM, sem a Panasonic nem kommentálta. Ugyanakkor a fogyasztókat segítheti az elszálló nyersanyagárakban, hogy a keresletnövekedés újabb és újabb technológiák kifejlesztését hozhatja magával, ami az alapanyagigényekre kedvező kihatással lehet.