Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Ezért van mindig dugó az M0-áson
2024.04.23 08:18Autonóm teherautót tesztel valódi forgalomban az MAN
2024.04.23 07:17Összefog a Volvo és a CATL
2024.04.23 06:19Mindentudó a mesterséges intelligencia?
2024.04.23 04:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Németország, Kína: zöld jelzés a vezető nélküli autóknak?
Új jogszabályok megalkotásával az utolsó nagyobb akadály is elhárulna a közúti robotpilóták elől. A németek most óriásit lépnének előre.
Egyre inkább úgy tűnik, az autógyártók után a döntéshozók is felkészültek a közlekedés jogi megreformálására. Az utóbbi időben az Egyesült Államokban a fejlesztéseket végző cégek egyre erőteljesebben követelik a jogszabályok jelentette akadályok elhárítását, most pedig (talán részben ennek hatására) a jogalkotók Németországban és Kínában is nekiállhatnak a munkának.
Az ázsiai országban tisztviselők kérték a jogi procedúra megindítását. A mostani elképzelések szerint lépésről lépésre haladnának: először egy kísérleti programban vizsgálnák az autonóm járművek működését, melynek során megbüntetnék azt a sofőrt, aki egyik kezével sem fogja a kormányt, írja a chinadaily.com. A leendő szabállyal a gyártók rengeteg új, önkéntes tesztelő tapasztalataival gyarapodnának.
Kínában a Volvo mellett a BMW is tesztel - ez is sürgetheti a jogalkotókat |
Kínában kimagasló a sofőr nélküli rendszerek iránti érdeklődés: míg felmérések szerint globálisan az emberek 58 százaléka nyitott az önvezérlő autók használata iránt, addig a kínai megkérdezettek körében 76 százalék ez az arány. Talán ez lehet az egyik oka annak, hogy a Volvo nemrég jelentette be egy kínai kísérlet indítását.
Az ázsiaiaknál nagyobb lépésre készülhetnek a németek: egyes helyi lapok úgy értesültek, hogy a kabinet komoly törvényjavaslattal áll elő. Ennek gyorsabb elfogadását segítheti, hogy a közlekedési miniszter az Audi modelljében már 2015 elején megtapasztalhatta, hogy a technológia készen áll. Németországban korlátozott körülmények között már eddig is lehetett használni bizonyos automata funkciókat, de ehhez szintén szükség volt egy, a kormányt tartó személy felügyeletére.
A most benyújtott javaslat az emberrel egyenrangú félként ismerné el az autóban lévő informatikai rendszert. Az Automobilwoche szerint a számítógépek néhány kisebb megkötéssel szabad kezet kapnának a jármű irányításában nem csak autópályán, de városokban is. Ilyen feltétel lehet, hogy fent kell tartani annak lehetőségét, hogy a sofőr bármikor beavatkozhasson a rendszer működésébe: bármilyen vezérlőszervvel (kormánnyal, pedálokkal stb.) végzett módosítás után az irányításnak teljes egészében vissza kell kerülnie az emberhez.
A német közlekedési miniszternek nagyon tetszett a technológia a tavalyi próba után |
Az új szabályozás az autonóm közlekedés eddigi egyik legnagyobb kérdésére, a felelősség témakörére is kiterjed: mindegy, melyik rendszer végzi az irányítást, a következményekért a humán vezető fog felelni. Bár könnyen lehet, hogy az ide vonatkozó részt később módosítják, a lépéssel a döntéshozók gyakorlatilag elismerik a gyártók által fejlesztett rendszerek száz százalékos megbízhatóságát.
Amennyiben Németországban elfogadják a javaslatot, további szabályozásokra lesz majd szükség. Az biztos, hogy módosítani kell a közlekedésről szóló Bécsi Egyezményt, mely kimondja: minden vezetőnek folyamatosan uralnia kell járművét.