Miért jó, ha az autóm beszélget a lakásommal? – a Bosch megmondja

Szerző: autopro.hu/P.M. | 2017.01.06. 14:30

A világ legnagyobb fogyasztói elektronikai szakvásárán a technológiák és szolgáltatások nemzetközi szolgáltatója a következő témákra összpontosít: okosotthon, okosváros, hálózatba kapcsolt mobilitás és Ipar 4.0.

Évente közel 25 százalékkal nő majd a hálózatba kapcsolt mobilitás 2022-re. Csupán néhány éven belül a személyautók a tárgyak internetének aktív részeivé válnak, más közlekedési eszközökkel és az okosotthonnal is kommunikálnak majd. A CES 2017 (Consumer Electronics Show, Fogyasztói Elektronikai Kiállítás) vásáron a Bosch olyan új tanulmányautót leplez le, amely bemutatja, hogy az élet különböző területei miként kapcsolódnak össze zökkenőmentesen a jövőben.

– A jármű központi szerepet játszik majd a tartományok közötti kommunikációban – mondta Werner Struth, a Bosch igazgatótanácsának tagja. – Az autó és a vezetője közötti személyre szabott kommunikáció is bővül a jövőben: új funkciók kapcsolják össze a járművet a környezetével, az okosotthonnal és a szervizzel. Ezek a funkciók teszik majd lehetővé a nagymértékben automatizált vezetést. Amennyiben az autó az okosotthonhoz vagy az okosvároshoz kapcsolódik a felhő által, az mérhető előnyöket eredményez. A hálózatba kapcsolás az autót egy négykerekű asszisztenssé lépteti elő.

Ráadásul a tanulmányautó innovatív technológiák széles skáláját rejti. Amint a vezető beült, az arcfelismerés jóvoltából az autó szinte azonnal az egyéni elvárásaihoz igazítja például a kormánykereket, a visszapillantó tükröket, a belső hőmérsékletet és a rádióállomást. A rendszer tapintható érintőképernyővel kezelhető, illetve innovatív gesztusvezérléssel, mindkét módszer egyértelmű visszajelzést nyújt a használat során. Amennyiben a jármű jelentős mértékben automatizált, akkor a felhőalapú szolgáltatások akár videokonferenciát is lehetővé tehetnek. Sőt, a vezető és az utasok megtervezhetik a hétvégi bevásárlást, esetleg megtekinthetik a legfrissebb videókat. A Bosch egy közelmúltban végeztetett felmérése szerint az átlagos gyakran autózó felhasználóknak a nagymértékben automatizált vezetés 2025-re az Amerikai Egyesült Államokban, Németországban vagy Kínában évente közel 100 órát takarít majd meg. Tisztán műszaki szempontból a kommunikációs vezérlőegységek – mint például a Bosch Central Gateway központi átjáró – teszik lehetővé a hálózatba kapcsolást. Az átjáró az a központ, amely biztosítja a kommunikációt minden tartomány minden adatbusza számára. Az ETAS és az ESCRYPT (mindkét vállalat a Bosch csoport része) nyújtja a szükséges átviteli és titkosítási technológiákat. Ezek gondoskodnak arról, hogy a járművek szoftverei a jármű teljes élettartama alatt biztonságosan frissíthetők legyenek a felhőn keresztül. Amennyiben az autó kommunikál a környezetével, elengedhetetlenek a rendszeres biztonsági frissítések.

A környezetével való kommunikáció során a jármű a hálózatba kapcsolt városban is fontos feladatokat lát el. Például a közösségi adatokon alapuló parkolás kapcsán az autó az üres parkolóhelyek észlelőjévé lép elő. Ahogy a gépkocsi halad az utcán, automatikusan felismeri a leparkolt járművek közötti üres helyeket. Egy felhőalapú szolgáltatás felhasználja ezeket az adatokat egy valós idejű parkolási térkép létrehozásához, amely a felhasználóknak jelentős idő- és anyagi megtakarítást jelent, ráadásul a stresszt is csökkenti.