Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Mi lesz a kifacsart akkumulátorokkal?
Míg az újabban az elektromos hajtás felé hajló autóipar figyelmét a dráguló nyersanyagok és a szűkös termelőkapacitások kötik le, kevés szó esik a jövőben elhasználódott akkumulátorok sorsáról - márpedig ez egyszerre jelent problémát és jó eséllyel kecsegtető üzletet.
Szinte másról sem szól az autóipar az utóbbi években, mint az elektromobilitásról: a gyártók egyre másra ígérik az újabb és újabb villamosított modellek bemutatását, az eladásokban pedig komoly darabszámokkal terveznek. Hogy csak egyetlen példát nézzünk, 2028-ig csak a VW-csoport 70 új e-modell bemutatását tervezi, összesen pedig 22 millió példányos értékesítéssel számol.
A szinte a semmiből feltörő technológia számos kérdőjelet hozott magával, például a nyersanyagok terén: az elektromos autók kulcsalkatrészének számító akkumulátorokhoz szükséges ritkafémek ára az egekbe ugrott, hiszen még az is kérdéses, van-e egyáltalán elegendő belőlük az elektromos autózás széleskörűvé tételéhez. Többek között ezért is égető kérdés, lehet-e őket könnyen, egyszerűen, fenntartható módon és nem utolsósorban költséghatékonyan hasznosítani.
Friss tanulmányában erre, pontosabban az akkumulátoroknak az elektromos kocsik életciklusának végét követő sorsára fókuszált a McKinsey. Az üzleti tanácsadó és elemző szerint az újrahasznosításnak nagy löketet adhat az érintett ritkafémek szűkös kínálata, így az nem csak környezetvédelmi szempontokból, de gazdaságilag is racionális tevékenységgé válhat. A McKinsey vizsgálata szerint az esetek jóval több, mint felében hasznosíthatók a kiszerelt akkumulátorok, például a bennük lévő értékes nyersanyagok visszanyerésével vagy statikus energiatároló rendszerekbe integrálásával. Utóbbiak kapacitása 2030-ra a 300 GWh-t is elérheti.
Értelemszerűen az akkumulátorok újrahasznosításához vagy másodlagos piacának kiépítéséhez autógyártók, beszállítók és energiaszolgáltatók széleskörű összefogására, esetleg további termékfejlesztésekre is szükség lehet. Erre jó példa a BMW, a Svédországban Európa legnagyobb akkugyárát építő Northvolt és a Belga Umicore tavaly ősszel indult közös vállalkozása, melyben hasonló újrahasznosítási kihívásokra keresnek választ. A trió szintén nagy lehetőséget lát a használt telepek statikus energiatárolókká változtatásában, csakúgy, mint a Nissan, amely már évek óta kísérletezik Leaf modelljeiből kinyert, az autó hajtására már kevésbé alkalmas akkumulátorok feladatának újraértelmezésén.