Trend Mi az akadálya a gyorstöltők elterjedésének?

Mi az akadálya a gyorstöltők elterjedésének?

autopro.hu | 2015.03.18 09:17

Mi az akadálya a gyorstöltők elterjedésének?

Az ABB konferenciát rendezett az e-mobilitás, ezen belül az elektromos járművek gyorstöltő infrastruktúrájának lehetőségeiről a témában érdekelt intézmények és vállalatok szakemberei számára.

Hirdetés

A világon elsőként Észtországban kezdte meg működését országos gyorstöltő-hálózat elektromos autók számára, amely az ABB technológiájával valósult meg és szintén a cég felel az olyan kapcsolódó szolgáltatások lebonyolításáért, mint az üzemeltetés 24 órás felügyelettel és a fizetési rendszer. A 165 darab, internetkapcsolattal rendelkező egyenáramú (DC) gyorstöltőből álló, mindenki számára elérhető hálózat gyorstöltőit minden 5 ezer főnél több lelket számláló körzetben, és minden főútvonalon legalább 50 km-ként helyezték üzembe. A kormány 507 darab Mitsubishi i-MiEV elektromos autót vásárolt saját használatra, és 50 százalékos kedvezményt nyújt a lakosság számára elektromos autó vásárlására. Az ABB egyenáramú rendszerei körülbelül húsz perc alatt képesek újratölteni az elektromos járművek akkumulátorait.

Steven Dorresteijn, az ABB elektromos töltési infrastruktúra európai értékesítési vezetője az e-mobilitás nemzetközi trendjeiről számolt be az aktuális európai és a kínai helyzet bemutatásával, különös tekintettel arra, hogy Kína piacvezető az e-mobilitás terén. A gyorstöltők elterjedésének egyik gátja a töltési szabványok különbözősége, és kompatibilitásának hiánya, melynek megoldására az cég több autógyártóval is együttműködik. A szakember áttekintette a három alapvető töltési szabványt, a velük kompatibilis e-gépjárműveket, az ABB rendelkezésre álló töltőit és alkalmazásprogramozási felületeit, valamint a kapcsolódó szolgáltatásokat és műszaki támogatást. Ma Európában 756 darab CCS szabvánnyal rendelkező egyenáramú gyorstöltő és 1532 darab CHAdeMO szabvánnyal rendelkező töltőállomás áll az elektromos autó tulajdonosok rendelkezésére.

Beszámolt arról, hogy az elmúlt évek során az ABB több, az észthez hasonló méretű európai beruházásban is telepített már töltőket: A VitaeMobility projekt keretében 50 darab DC gyorstöltőt helyezett üzembe Belgiumban, míg Dániában a CLEVER névre hallgató átfogó fejlesztés keretében állított fel szintén 50 darab DC gyorstöltőt. Kínában a következő 6 évben az ABB szállítja az új Denza elektromos autóhoz az egyenáramú gyorstöltőket, aminek köszönhetően Kína világviszonylatban vezető szerepre tesz szert az elektromos járművek (EV) gyorstöltése terén.

A világ első, nagy teljesítményű, felsővezeték nélkül tölthető elektromos autóbuszrendszerének energia-ellátására az ABB új technológiát fejlesztett ki, amit első ízben nagy teljesítményű, mintegy 135 fő szállítására alkalmas elektromos autóbuszokon alkalmaztak Genfben. Az autóbusz feltöltése közvetlenül a kijelölt megállókban történik egy felsővezeték nélküli, önműködő mechanizmuson alapuló, mindössze 15 másodpercet igénybevevő gyorstöltési eljárás segítségével, miközben az utasok le- és felszállnak a járműre.

Az ABB partneri kapcsolatra lépett a Volvóval is, melynek során a két vállalat közösen fejleszt és hoz forgalomba elektromos és hibrid hajtású buszokat nyílt szabványú egyenáramú (DC) gyorstöltő rendszerekkel. Olyan szabványos töltőrendszert állítanak fel az elektromos és villamos-hibridhajtású buszok számára, amely a járművek tetejére telepített automatikus csatlakozó rendszeren keresztül a buszmegállókban, avagy kábeles töltőrendszer segítségével az éjszaki üzemszünetben képes gyorsan feltölteni a járműveket.

Magyarországon az ABB telepített elsőként ultragyors töltőt Budapesten, az Istenhegyi úti MOL kúton. A Terra 100.2 típusú töltő képes 20 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szintre felölteni egy CHAdeMO szabvány csatlakozóval rendelkező elektromos autót. A mogyoródi Hungaroring versenypálya főbejáratánál szintén átadtak egy, az ABB által az MVM Partner számára tervezett töltőoszlopot.

Balogh Attila az ABB e-mobilitás szakértője bemutatta, hogyan épül fel egy országos elektromos közlekedéshez szükséges hálózat. Szemléltette, hogy Magyarország jelenlegi helyzetében milyen tényezők megléte szükséges az elektromos járművek napi használatának elterjedéséhez. Meglátása szerint lehetőség van egy jól átgondolt rendszer felépítésére, amely az állami engedményektől a töltési infrastruktúra megvalósításán át az elektromos jármű használókat támogató szolgáltatásokig terjed. Ehhez kapcsolódóan hazai vonatkozású áttekintést adott a meglévő ABB töltési hálózatokról, amelyek mintául szolgálhatnak a hazai hálózat kiépítéséhez.

ABB az elmúlt évben elfogadta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) felkérését egy, a hazai e-mobilitás elterjedését szolgáló kutatási-fejlesztési projektben való együttműködésre. A hazai fejlesztési terv első fázisa az e-mobilitás műszaki-technológiai feltételeinek feltárása, és a további tervezéshez szükséges jellemzők meghatározása üzemi kísérletek (pilot projekt) keretében. A munkához az ABB az üzemi kísérlethez szükséges eszközöket (telepített töltő egység), valamint a technológiai- technikai támogatást (fogyasztásmérés, időbeli eloszlás) biztosítja megközelítőleg 1-1,5 éves időtartamra, amelynek segítségével megismerhetők lesznek a szükséges műszaki- energetikai jellemzők.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink