Gyártók Mágnesekkel kikövezett úton halad a Volvo az önjáró autók felé

Mágnesekkel kikövezett úton halad a Volvo az önjáró autók felé

autopro.hu | 2014.03.13 16:36

Mágnesekkel kikövezett úton halad a Volvo az önjáró autók felé

A Volvo a végére ért annak a kutatási projektnek, amely során azt tesztelte, hogy az útba épített mágneseket milyen módon lehet az autók helymeghatározására használni. A Svéd Közlekedési Hatósággal (Trafikverket) közösen finanszírozott kutatás kulcsfontosságú megoldási lehetőség lehet az önvezérelt járművek esetén.

Hirdetés

A megbízható és kimagaslóan pontos helymeghatározás alapvető és meghatározó fontosságú kérdés az önvezérelt autók fejlesztésében.

A már rendelkezésre álló helymeghatározási technológiák – mint a GPS vagy a kamerák – használhatósága bizonyos körülmények között korlátozott, az útba épített mágneseket azonban nem zavarják a fizikai akadályok vagy a rossz időjárási körülmények.

– A mágnesek láthatatlan síneket hoznak létre, amelyek szó szerint kikövezik az utat, és a helymeghatározási pontatlanságot tíz centiméter alá szorítják. A technológiát különböző sebességek esetében teszteltük, és az eredmények egyelőre nagyon ígéretesek – mondja Jonas Ekmark, a Volvo preventív biztonsági vezetője. A célunk az, hogy az autó képes legyen kezelni és vezetni önmagát. – A pontos és megbízható helymeghatározás az önvezérelt autók egyik szükséges előfeltétele.

Az útba épített mágnesek az autonóm vezetés terén adódó megoldások mellett számos egyéb lehetőséget is kínálnak:

  • A helymeghatározásra szolgáló, útba épített mágnesek preventív biztonsági rendszerként segíthetnek megelőzni az útról való letérésből fakadó baleseteket.
  • A mágnesek hozzájárulhatnak a körültekintő téli útkarbantartáshoz, ami sokat segíthet a hóval fedett tárgyak – például az útszéli korlátok és jelzőtáblák – által okozott károk megelőzésében. Lehetőséget adnak az útfelület hatékonyabb kihasználására is, hiszen a pontosabb helymeghatározásnak köszönhetően a sávok keskenyebbek lehetnek.

A kutatók 100 méter hosszúságú szakaszt építettek Hälleredben, a cég Göteborg közelében található tesztpályáján. A 40x15 milliméteres ferrit-mágnes korongokból álló mintázatot 200 milliméter mélységben építették be az útfelületbe. Az autókat pedig számos mágnes érzékelővel szerelték fel.

A kutatás célja az olyan kritikus kérdések értékelése volt, mint például az érzékelési hatókör, a megbízható tartósság és az útfenntartási költségek, valamint ennek hatásai.




Hirdetés

Kiemelt Partnereink