Trend Lehet-e újat mondani a jövő járművéről?

Lehet-e újat mondani a jövő járművéről?

Gégény István | 2016.01.05 12:17

Lehet-e újat mondani a jövő járművéről?

Okos, elektromos, önjáró – mind közhelynek számít. Las Vegasban mégis minden év kezdetén megpróbálnak emelni a téten, mi pedig most is elhozzuk a holnapot a CES-ről.

Hirdetés

Néha az az érzése támadhat a járműipar fejlődését szemlélőknek, hogy szinte mindent tudunk arról, hogy merre, mivé kellene fejleszteni a közlekedési eszközöket, már csak meg kell azokat valósítani. 2018, 2020, 2050 – csak úgy sorakoznak egymás után a évszámok, amikorra kisebb vagy nagyobb rendszerváltásokat prognosztizál a szakma. Csakhogy ez a változás, megújulás, a régi köntös újra cserélése nem automatikus folyamat, hanem folyamatos fejlődés, amelynek során időnként nem árt egyeztetni óráinkat, terveinket, hogy mégis, merre van az amarra.

Tavaly Mark Fields (Ford) azt üzente, a jövő üzemanyaga az adat

A Consumer Electronics Show, közismertebb nevén a CES eredetileg amolyan kütyüfesztiválként vonultatott fel mindenféle többé-kevésbé reális találmányokat, hogy aztán azok egy része mindennapi használati tárgyként, szolgáltatásként életünk részévé váljon. Noha a kütyük most is ott lesznek január 6-9. között a kaszinók fővárosában, évek óta egyre inkább leuralja a terepet a járműipar – valahogy úgy (és éppen annak okán), ahogy az elektronika kezdi átvenni a fő fejlesztési irányvonalat a közlekedés fejlesztésében.

Dieter Zetsche (Daimler) szerint a jövő autója emberszabású lesz

Nem csupán a kiállítótérben, hanem a nagyszínpadon is érzékelhető ez a dominancia: tavaly az 5 vezérszónok közül kettőt a guruló iparág adott. Akkor Mark Fields, a Ford vezérigazgatója az adat fontosságára hívta fel a figyelmet, mégpedig azért, mert szerinte a jövő járműiparának középpontjában már nem az autónak, hanem a mobilitásnak kell állnia. Dieter Zetsche, a Daimler első embere ekkor mutatta be az azóta továbbfejlesztett jövőautót - a német vezér az amerikai kolléga gondolatmenetének ellenpólusaként az embert helyezte fókuszba.

Idén Mary Barra (GM) fog valami fontosat mondani

Idén 8 úgynevezett „keynote address” mutat irányt a holnap technológiái felé – a járműipar ezúttal sajátos duettet küld a kamerák kereszttüzébe. Mint minden rendes fesztiválon, itt is van nulladik nap, így már ma, január 5-én megtudhatjuk, mit üzen a nagyvilágnak Herbert Diess, a Volkswagen személyautókat gyártó vállalat – tehát nem a konszern – vezetője. Volna pár ötletünk, hogy miről kellene szót ejtenie, de ezt rábízzuk a kommunikációs szakemberekre. Nem kevésbé kritikus kérdéseket kaphatna – ha lehetne kérdéseket feltenni – Mary Barra, aki január 6-án fog beszélni a publikum előtt. A GM vezérigazgatóját egyébként tegnap választották meg az autógyártó elnökévé is, ami azt igazolja, hogy a gyújtáskapcsoló-botrányból sikeresen vezeti ki a konszernt az erős kezű hölgy.

Úgy tudjuk, Herbert Diess (VW) egy elektromos autó leleplezésével terelné el a figyelmet a dízelbotrányról

Az autókról, illetve a beszállítók, szolgáltatók által felvonultatandó nóvumokról később részletesen is beszámolunk, ám ha a jövő jelenlegi autói közül ki kellene választanunk egy nagykövetet, a sokáig csak tervrajzokon létező, ám ezúttal teljes valóságában is bemutatkozó Rinspeed Etos modellt ajánlanánk olvasóink figyelmébe. A plug-in hibrid kérésre elcsomagolja a kormányt, saját drónnal rendelkezik, ami akár virágért is elszalad, amíg mi udvarolunk, de le is kamerázza, ahogy suhanunk az úton. Személyi fedélzeti asszisztens gondoskodik a ránk szabott funkciókról, 8 darab 180 fokos látószögű HD kamera pedig a teljes terep pásztázását végzi mindeközben.

A 2016-os CES-en debütál a Rinspeed Etos

Egy szerkezet még a sofőrülésben elhelyezkedő utas szemmozgását sem hagyja figyelmen kívül, és ha úgy érzékeli a rendszer, hogy valami fontos részletet elmulasztott az illető észrevenni, jelzést küld a rendszer.

Rinspeed Etos
Képgalériát is mutatunk a sokat tudó járműről
Hirdetés

Kiemelt Partnereink