Trend Kopogtat a totális automatizálás korszaka (vagy már itt is van)

Kopogtat a totális automatizálás korszaka (vagy már itt is van)

Uzoni Ábel | 2016.11.14 08:30

Kopogtat a totális automatizálás korszaka (vagy már itt is van)

A digitális termékfejlesztés és gyártás korszaka elérkezett, és a várakozások szerint az egész termelői értékláncot át fogja alakítani. A technológiai szolgáltatók és a gyártók mindennél jobban összenőnek, egymásra utaltságuk soha sem látott mértékben megnő.

Hirdetés

Talán nem meglepő, hogy kizárólag férfiak látogattak el a graphIT PLM Perspektíva 4.0 rendezvényére a budapesti Eurocenter mozitermeiben rendezett konferenciára. Kétség sem fér hozzá, hogy az analitikai, szimulációs, gyártástervező és –menedzselő, 3D-s tervező szoftverek világában a férfiak dominálnak, és a csodálattal emlegetett, egyben várva várt Ipar 4.0 világát ők alakítják. A digitális termékfejlesztés és gyártás korszaka elérkezett, és a várakozások szerint az egész termelői értékláncot át fogja alakítani. A technológiai szolgáltatók és a gyártók mindennél jobban összenőnek, egymásra utaltságuk soha sem látott mértékben megnő. Ezért nagy a szerepe a termékéletciklus-kezelésnek (PLM, product life cycle management). A 4.0 felé közelítő ipar számára elsődleges jelentőségű, hogy gyártási folyamatban a terméktervezés és a futószalag szintje a minőségellenőrzésig bezárólag mind szorosan összekötött, összefüggő rendszert alkosson. Tudatosítani kell, hogy nagy a verseny abban is, hogy gyártástámogatóként ki tud szállítani olyan rendszereket, amely a tervezést, analízist, 2D, 3D-rajzolást, szimulációt, gyártáskontrollt, egy szóval mindent egy kézben tudja tartani, és abban is, hogy ezeket a rendszereket integrálva ki tud versenyképes gyártó maradni.

Sallay Péter, a graphIT ügyvezető igazgatója az egyik maratoni hosszúságú, a PLM ipari alkalmazását szimulációs és megmunkálás-tervezési oldalról bemutató workshopja alatt zajló sajtótájékoztatón bemutatta a Siemens fémházas kompakt számítógépét, a nanoboxot, amely nem más, mint egy ipari „heavy duty” PC, amely gyakorlatilag minden munkakörülmény között tud dolgozni.

Nagy hőmérsékleti tartományban működni képes, bárhova felszerelhető, könnyen kábelezhető, nagy sebességű USB-porttal szerelt készülékről van szó, amely jól integrálható az automatizálási láncba. A nanoboxot Bambergben gyártják, amelyet teljes joggal az Ipar 4.0 fellegváraként, mintagyáraként is emlegetnek.

Sallay Péter egy további, magának egyre jobban utat törő technológiát érintett, az additív technológiák térhódítását, amely magát a beszállítói láncot is átalakíthatja. Mert ha egyszeri befektetéssel nyomtatás útján lehetővé válik az alkatrészek helybeni sorozatgyártása, teljes folyamatmenedzsmenttel, minek számolni a beszállítókkal? Abszolút mértékben kiiktathatóvá válnak! Nagyon durva korszakhatár ez, és talán ez a szakmai nap is segített abban, hogy a szektorban érdekelt felek felismerték a kihívásokat és saját területük piaci helyzetével össze is vetik a hallottakat. De – mint az ügyvezető jelezte - az additív technológia persze még nem tart ott, hogy főtengelyek sorozatgyártását lehetne rábízni, ugyanakkor sokat várnak tőle. Talán az is jelzi ezt, hogy Berlinben, a Siemens anyagtudományi részlegén kétszáz mérnök vizsgálja, hogy mennyiben tér el az additív technológiás termék anyaszerkezete egy azonos, de hagyományos úton elkészült társáétól.

Mint azt hallottuk, a Siemens a tervezéstől a terepi / üzemi szintig terjedően átvilágította, átgondolta, és automatizálási megoldásokkal látta el a termelői iparágat, és aki fel akar nőni az egyre keményebb versenyképességi küzdelemhez, mindenképp ugyanezt kell tennie. Mert ha egy beszállító „ellustulja” az innovatív megoldások termelésbe való beépítését, nem fog tudni lépést tartani a megrendelő egyre specifikáltabb kéréseinek (ide értve az évről évre bekövetkező árleszorítást is), kihullik a láncból. A graphIT Kft. egyébként azért megkerülhetetlen már a hazai járműiparban, mert ők szállítják a Siemens PLM-megoldásait a General Motors/Opel, a Suzuki, a Daimler/Mercedes Benz, a Volkswagen, az Audi, a Nissan és a Fiat beszállítói számára.

A PLM perspektíva 4.0 rendezvényen CAD (tervezés), CAM (megmunkálás) illetve CAD/CAM (integrált gyártás) megoldásokkal kapcsolatos gyártási újdonságokkal is ismerkedhettek a szakemberek, emellett az Evopro és a Siemenssel együttműködő kecskeméti Magnus Aircraft Kft. egy-egy példán keresztül mutatta be a PLM alkalmazhatóságát.

Kozó Gábor az Evopro részéről azt mondta el az ipari rendszerek létrehozásáról, hogy jelenleg szektorszinten rengeteg problémába lehet ütközni, ugyanis a különböző szolgáltatók, gyártók különböző termékeinek szinkronizálása, együttes működtetése állandóan nagy kihívás. Dorogi János, a Siemens K+F részlegéről az eFusion névre keresztelt elektromos repülőgép-projektjét mutatta be. A Siemens csapata egy tisztán elektromos hajtásrendszerű kisrepülőt fejlesztett a cég NX névre keresztelt tervező szoftverének segítségével, az ultrakönnyű jármű jelenleg valóban mérföldköveket rak le az elektromos repülés felfedezés előtt álló világában. A gép első alkalommal áprilisban emelkedett levegőbe, azóta számos repülőórán van túl. A 430 kilogrammos, gép fogyasztása - 0.2 kwh / km – gyakorlatilag megegyezik egy elektromos autó fogyasztásával.

A rengeteg információval szolgáló szakmai napról úgysem lehetett minden info-bitet elhozni, zárásként azonban álljon itt egy kiragadott érdekesség, amely az autóipari szereplők számára kötelezően érdekes kell, hogy legyen. A szintén a Siemens és a graphIT által szolgáltatott digitális szimuláció (CAD/CAE) segítségével az adott termékre, alkatrészre vonatkozó statikai, dinamikai vizsgálatok, hőtani, áramlástani, anyagfáradási és akusztikai analízisek végezhetők el. Ezzel még az adott termék életciklusának kezdetén képet lehet kapni a használat során lejátszódó folyamatokról. És talán már ebből is képet alkothatott mindenki, hogy az eljárás egyszerre versenyképességi és költségmegtakarítási kérdés.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink