Beszállítók Kinek van félnivalója a Google autójától?

Kinek van félnivalója a Google autójától?

Biró Csongor | 2014.06.04 07:04

Kinek van félnivalója a Google autójától?

Az autóipar fejlődésével a kutatás-fejlesztési tevékenység határozza meg az erőviszonyokat a gyártók és a beszállítók között. Úgy tűnik, hogy az egyensúly elmozdult a beszállítók irányába, a trendeket már ők diktálják.

Hirdetés

Fogócskáznak az autógyártók a nagy, Tier 1-es beszállítóikkal, de míg az utóbbiaknál vékaszám öntik a kutatás-fejlesztésre a pénzt, addig az előbbieknél főleg a költséghatékonyságra és a munkahelyek megőrzésére koncentrálnak.

A supplierbusiness.com portál nemrég írt arról, hogy a Hyundai Mobis (a koreai autómárkák legnagyobb beszállítója) jövőre 1,8 milliárd dollárt költ kutatás-fejlesztésre, zöld, környezetkímélő és hatékony technológiákra. Kutatóinak és mérnökeinek a számát 2015-ig pedig 3000-re növeli. Míg korábban árbevételének csupán 1 százalékát fordította vissza k+f-re addig ma már több, mint 2 százalékát költi erre. Az összeszerelési tevékenységét mindinkább felváltja a nagyobb hozzáadott értékű eszközteremtés. De ez mind kevés ahhoz, hogy lépést tarton a rohamosan változó elektronikai, telematikai és szoftveres rendszerekkel, amelyekben a Szilícium-völgy techvállalatai már fényévekre járnak. Ezek a vállalatok nagyratörő terveikkel - lásd Google autó - nem is a gyártóknak teremtenek versenyhelyzetet - bár Mark Reuss, a General Motors fejlesztési igazgatója erre is figyelmeztette cégét -, hanem azok beszállítóit szorongatják.

Már saját autót is képes építeni a Google

Nézzük, mit tud a Google legújabb, ezúttal saját és természetesen önvezető autója? A kaliforniai Code Conference konferencián a napokban mutatták be a Google kétüléses, biztonsági övekkel és csomagtartóval ellátott robotautójának prototípusát. A fura kis gnómban, amelynek még nem kapott nevet, kormánykerék és pedál sincsen: a járművet számítógép vezérli (egy nagy piros stop gombot szereltek a műszerfalra veszély esetére). Legnagyobb sebessége 40 kilométer/óra (lehetne több is, de mivel lassú járműként engedélyezték közúti tesztelését, csak ennyivel haladhat), ára egyes források szerint 75, mások szerint 150 ezer dollár (de ez nem is fontos, hisz ezekre a járművekre már nem gépkocsiként, hanem szolgáltatásként kell tekinteni), szélvédője műanyagból készült.

Működése nagyon egyszerű: a start gomb megnyomása után beírjuk a célt, a jármű pedig elvisz oda. Szenzorok figyelik környezetet, és bármely irányból 180 méter távolságból érzékelik az autót körbevevő mozgó és álló objektumokat. Egy nagy méretű kijelző mutatja a pontos időt, a levegő hőmérsékletét és a tervezett érkezési időt. Hatótávja 150-160 kilométer, környezetkímélő, akkumulátoros villanyautó.
A Google 2009 óta dolgozik a vezető nélküli autós projekten, számos Toyota Priusba, Lexus RX 450h szabadidő-autóba építettek már radarokat és lézerérzékelőket az évek során. A mostani prototípusból a tervek szerint 100-200-at gyártanak, a hosszúra nyújtott tesztidőszak végén, 2020 környékén hozzák forgalomba a típust. Ekkorra tervezi az összes nagyobb gyártó (Nissan, Toyota, Audi, Mercedes-Benz, BMW, General Motors, Volvo) és a kínai hadsereg is az önvezető autó bevezetését.

Vezető nélkül driftel a BMW M235i

A Google mellett nagy autóipari beszállítók is évek óta fejlesztik önvezető autóikat, így tesz a Continental, a Magnetti Marelli, a Bosch és a Valeo is. A Continental szóvivője szerint 2025-ban láthatjuk útjainkon az első vezető nélküli autókat, bár egy korábbi cikkünkből kiderül, hogy már 2020-ra elkészül a vállalat a piackész technológiával.

A beszállítók egy dologban előnyben vannak a technológiai cégekkel szemben: képesek nagy tételben, ellenőrzött körülmények között, biztonságosan, megbízható minőségben le is gyártani, amit azok csak megálmodtak és 3D-s nyomtatóval előállítottak. Hogy milyen szoftver hajtja majd ezeket az autókat? Ezért folyik most az ádáz verseny, amely 2017-re minden bizonnyal győztest hirdet.

A Google vagy az Apple nem akar autókat gyártani, ők a jövő irányát szeretnék meghatározni, azt az egyet, amelyben ők diktálnak és ők adják a szoftvert. Jeremy Carlson, az IHS Automotive amerikai kutatóintézet egyik vezető elemzője szerint az önvezető autók 2025 előtt megjelenhetnek az utakon (főként Kaliforniában, Nevadában, és Nagy-Britanniában, ahol ma is lehetővé teszi a jog a közlekedésüket bizonyos feltételekkel), de ezek csak négyes szintű autonóm járművek lesznek, azaz bármikor irányíthatóak ember által (van pedáljuk, kormányuk). A teljesen önálló, emberi ellenőrzést nem igénylő járművek 2035 előtt nem kerülnek forgalomba. Az előrejelzések szerint a robotautók 2035 körül a világ autópiacának a 9 százalékát teszik majd ki, míg 2055-ben már 90 százalékukat, 2025-ben a számukat 230 ezerre becsülik, 2035-ben pedig már 11,8 millióra. A tét mindenki számára óriási, legyen az gyártó, beszállító vagy IT-vállalat, netán egyszerű felhasználó fogyasztó, aki végül a számlát kiegyenlíti.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink