Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Így változtatja meg a hologram az autók kijelzőit
2024.04.20 12:22Így hat az automatizálás idén a vállalkozásokra
2024.04.20 08:18A gyerekeknek biztonságosabb biciklizni, mint autózni
2024.04.20 04:20Végrehajtja első légi hidrogénkísérletét az EasyJet
2024.04.19 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Jobban oda kellene figyelni az autóipar akkumulátorainak újrahasznosítására
Lítium, kobalt, grafit és nikkel – ez az a négy anyag, amelyből a következő időszakban egyre többet szippant majd fel az autóipar. A felhasználással nincs gond, az újrahasznosításnál viszont már nem olyan kedvező az összkép. Mindenkinek jobb lenne, ha ez változna.
Jobban oda kellene figyelni az elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges nyersanyagok utánpótlására – erre jutott tanulmányában a freiburgi Öko-Institut. Bár globálisan megfelelő mennyiségű lítium, kobalt, grafit és nikkel áll rendelkezésre az elektromos autók térnyeréséhez, kitermelésük gyorsaságában már adódhatnak problémák.
Különösen a kobalt és a lítium esetében fordulhat elő, hogy a gyorsan növekvő autóipari kereslettel nem tud lépést tartani a bányászati szektor, így ez a két anyag hosszú távon is szűk keresztmetszetet okozhat a villanyautók gyártásában. Ez leginkább a nyersanyagok árában érződne, amik már az eddigi – a jövőbenihez képest várhatóan minimális – kereslet hatására is növekedésnek indultak.
A megoldást a tanulmány szerint az akkumulátorok újrahasznosításának fejlesztése jelenthetné. Ennek ösztönzésére leginkább egy összeurópai szabályozás lenne legalkalmasabb, amivel egybekötve a nyersanyagokat kitermelő országokat is segítene lehetne, például környezetvédelmi és szociális rendelkezésekkel.
Előrejelzések szerint az elektromobilitásban 2030-ig a lítium-ion-alapú akkumulátorok lesznek a dominánsak. Ennek megfelelően a nyersanyag iránti kereslet megötszöröződése várható, de bő egy évtized múlva kobaltból is kétszer annyi szippant majd fel a gazdaság, mint ma.