Trend Hogy is van ez? Mégsem terheli túl az e-autók hada a villamoshálózatot?

Hogy is van ez? Mégsem terheli túl az e-autók hada a villamoshálózatot?

autopro.hu/B.B. | 2017.09.27 12:00

Hogy is van ez? Mégsem terheli túl az e-autók hada a villamoshálózatot?

Nincs túl sok egyetértés az elektromos autók energiaellátásának ügyében. Míg a villamoshálózatok kezelői nemrég aggodalmukat fejezték ki azok várható terjedése miatt, addig az e-autólobbi szerint alaptalanok a félelmek. De akkor hol az igazság?

Hirdetés

Az elektromos autók nem jelentenek veszélyt a villamoshálózatra – replikázott a német elektromobilitási szövetség (BEM) és a szélenergiai szövetség is arra a nemrég megjelent okfejtésre, melyet a németországi villamoshálózat-fenntartók vázoltak. A BEM elnöke szerint nem várható, hogy szűk keresztmetszetek alakulnának ki az energiaellátásban.

Kurt Sigl arra alapozza az eddigi félelmeket leszerelni kívánó kijelentését, hogy nem valószínű, hogy több millió elektromos autó tulajdonosa egyidejűleg helyezze töltőre járművét. Ez abból a szempontból érthető, hogy az elektromos autók akkumulátorai idővel egyre nagyobb kapacitásúak, a hétköznapokban egyre jobban használhatóvá válnak, mint ahogy az is egyértelmű, hogy ezeket a járműveket sem használjuk éjjel-nappal. – Egy átlagos német személykocsi 14 ezer kilométert fut egy évben, vagyis alig 40 kilométert egy nap. Ez nagyjából egy óra utazást jelent, tehát napi 23 óra marad, hogy a kocsi telepeit feltöltsük, ami nagy szórást biztosít az energiafelvétel időbeli eloszlásában – magyarázta Sigl.

Az elektromos autólobbi további érveket is fel tud sorakoztatni, például hogy a német autóállomány 11 millió tagja tulajdonosának második, akár harmadik példánya, így ezek futásmennyisége ennek megfelelően még alacsonyabb. A volt Audi-menedzsert támasztják alá a német szélipari szövetség adatai is. Egy modern szélturbina még a „széliparilag” kedvezőtlen fekvésű Bajorországban is 1500 Watt teljesítményre képes, ami négyezer elektromos kocsi energiaigényét fedi le.

Egy elektromos autó száz kilométeren átlagosan 17 kW (egy évre vetítve 2400 kW) áramot használ fel. Mindez – másik példával élve – előállítható 18 négyzetméternyi napelem segítségével is, ami nagyjából egy garázs tetejének területe.

Csakhogy ezekkel a logikusnak tűnő magyarázatokkal sem lenne szabad letudni azt a problémát, hogy egyes félelmek szerint 2022 után a német atomerőművek lekapcsolásával az áramkereslet jóval a -kínálat alatt marad. Az tisztán látszik, hogy mindkét oldal képes a saját igazát alátámasztó, megalapozott érvek felmutatására, ám amíg a nézőpontok nem közelednek, nehéz megállapítani, hogy Európa legnagyobb gazdasága néhány év múlva villamos áram exportőr vagy importőr lesz-e – márpedig ez egyáltalán nem kis kérdés a környező országok, így az európai közösség szempontjából sem.

Kiemelt Partnereink