Trend Hatalmas a nyomás beszállítókon: ha nem alakítják át a gyártósorokat, csődöt mondhatnak

Hatalmas a nyomás beszállítókon: ha nem alakítják át a gyártósorokat, csődöt mondhatnak

autopro.hu/P.M. | 2018.02.01 12:30

Hatalmas a nyomás beszállítókon: ha nem alakítják át a gyártósorokat, csődöt mondhatnak

2030-ra az új gépkocsik több mint felét elektromos autók adják, míg a hagyományos belső égésű motor lassan kihal. A trend az autógyártóktól és beszállítóktól további beruházásokat követel az új gyártási és fejlesztési kapacitás kialakítása miatt. A PwC előrejelzése szerint az autóipari vállalatcsoportoknak és beszállítóiknak kritikus fontosságú döntéseket kell meghozniuk a következő években.

Hirdetés

A PwC elemzése szerint a gépjárműpiac 2030-ig radikális változásokon megy át. Az új megosztási módok elterjedése miatt a gépkocsik száma Európában 280 millióról 200 millióra, míg az Egyesült Államokban 270 millióról 212 millióra csökkenhet. Ezzel szemben Kína gépkocsiállománya 2030-ig 180 millióról 280 millió darabra nő. Tanulmányban látszólag egymásnak ellentmondó megállapítások olvashatóak. Így amíg a gépkocsiállomány Európában és az USA-ban 2030-ig drámai mértékben csökkenhet, a közúti forgalom az eddiginél is nagyobb lesz. A forgalomba helyezések száma jelentősen nő, ugyanakkor a tradicionális gyártók és beszállítók fokozott nyomás alá kerülnek.
2030-ig minden harmadik levezetett kilométer közös gépkocsihasználat során történhet

– Ez csak első pillantásra tűnhet ellentmondásosnak. Ez egy olyan autóipari forradalom, amelynek során számos, az elmúlt évtizedekben az autóiparban megszokottá vált szabály teljesen megváltozhat – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető partnere.

Különösen fontos ezek közül a költségmegosztáson alapuló módszerek PwC által előre jelzett térnyerése.

– Mindössze néhány év leforgása alatt a ma általános norma, miszerint a legtöbben maguk vezetik a saját gépkocsijukat, csupán egy lesz a sok mobilitási lehetőség közül – tette hozzá Osztovits Ádám. – Tanulmányunk szerint akár már 2030-ra a levezetett kilométerek több mint egyharmada valamilyen megosztásos rendszerben történik.

Minden második autó elektromos lesz

A megosztási trend két másik autóipari technológiai megatrenddel párosul: az egyik a vezetési rendszerek villamosítása, a másik az önvezető autók kifejlesztése terén elért óriási előrelépések. Előrejelzésük szerint 2030-ra az új gépkocsik 55%-át elektromos autók adják, míg a hagyományos belső égésű motor lassan kihal.

Az Európában és az USA-ban várható fejlemények nagyjából azonos ütemben történnek, ezzel szemben Kínában a megosztott és az önvezető közlekedési módok a nyugati világhoz képest gyorsabban fognak elterjedni. Ezzel Kína válhat az autóipari átalakulás vezető piacává.

A különböző trendek egymást erősítik, például az elektromos járművek egyszerűbb meghajtórendszerüknek köszönhetően kevésbé hajlamosak a meghibásodásra – ez jelentős előny a megosztott és intenzívebben használt járművek esetében. Az önvezető autók így robottaxikká válhatnak, amennyiben valamilyen megosztásos rendszerben használják őket.

Egyre kevesebb lesz a valódi sofőr

A különböző megatrendek együttes hatásaként a közúti forgalom egésze radikális változásoknak néz elébe. Miután egyre többen élnek a közös autóhasználat lehetőségével, 2030-ra valószínűleg sokkal kevesebb lesz az autótulajdonosok száma, azonban az egyéni közlekedés mértéke erőteljesen növekszik. Az egyénileg megtett kilométerek száma Európában 2030-ig 23%-os mértékben, mintegy 5,88 milliárd kilométerre növekedhet. Az előrejelzések szerint az USA-ban hasonló, 24%-os növekedés, míg Kínában 183%-os növekedés várható.

A népességnövekedés mellett ennek az is oka, hogy az önvezető autókat azok is igénybe veszik majd, akik ma még saját maguk nem tudnak vezetni. A teljes mértékben önvezető autók kifejlesztése azt is jelenti, hogy valószínűleg lesznek üres járatok, mivel a robot taxiknak először össze kell szedniük az új utasokat.

– Az utak egész biztosan zsúfoltabbak lesznek – jegyezte meg Osztovits Ádám. – Ennek ellenére káoszra nem kell számítani – épp ellenkezőleg. A növekvő összekapcsoltságnak köszönhetően az egyéni közlekedés megszervezése sokkal könnyebb feladat lesz a jövőben.

Ezek alapján a PwC tanulmánya a negyedik megatrendet – az elektromos járművek, az önvezető autók és a megosztásos közlekedési módok mellett – az összekapcsoltságban látja.

Hatalmas költségekkel jár a beszállítóknak

Mit jelent ez a trend a gyártók és a beszállítók számára? A PwC forgatókönyve feltételezi, hogy 2030-ig az évenkénti új forgalomba helyezések száma Európában a harmadával, vagyis több mint 24 millió autóra növekedhet; ez lenne az egyetlen mód a meglévő autók közös gépkocsihasználat miatti fokozott igénybevételének ellensúlyozására. Az USA tekintetében a PwC Autofacts 2030-ig 20%-os növekedést és az új gépkocsieladások 22 milliós növekedését veszi alapul. Kína vonatkozásában több mint 30%-os növekedéssel számolnak, ami 35 millió eladott gépkocsit jelent.

Ez a nagy mennyiség az autógyártóktól és beszállítóktól további beruházásokat követel az új gyártási és fejlesztési kapacitás kialakítása érdekében, amellyel új koncepciójú, nagymértékben specializált járművek fejleszthetők ki az eddiginél sokkal alacsonyabb áron.

– Az autóipari vállalatcsoportoknak és beszállítóiknak kritikus fontosságú döntéseket kell meghozniuk a következő években – mondta Végh Bálint, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának szakértője. – Egyrészt míg csökkenő árréssel kell számolniuk – aminek oka főként a vezető flottaoperátorok által kifejtett nyomás –, másrészt jelentős mértékben kell növelniük az új gyárakkal, az elektromobilitással és más megatrendekkel kapcsolatos beruházásaikat.

Ezzel egyidőben az új technológiai versenytársak is felfedezik a piacra való benyomulás lehetőségét. A PwC stratégiai tanácsadó cége által készített párhuzamos tanulmány előrejelzése szerint a hagyományos szereplők globális iparági profitból való részesedése 2030-ig a jelenlegi 85%-ról kevesebb, mint 50%-ra eshet vissza. Ebben az esetben csak azok a vállalatok maradnak fenn hosszú távon, amelyek egyértelmű vezető szerepet töltenek be a termékoldali innovációban, továbbá azok, amelyek felismerik, hogy a mobilitás már nem csupán termék, hanem szolgáltatás, és olyan szolgáltatásokat kínálnak ügyfeleiknek, amelyek kényelmesek, jutányosak és egyszerűen használhatók – tette hozzá Végh Bálint.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink