Trend Három hónapja működik a német elektromos autópálya – de hol vannak az e-kamionok?

Három hónapja működik a német elektromos autópálya – de hol vannak az e-kamionok?

autopro.hu/Sz.K. | 2019.08.10 14:00

Három hónapja működik a német elektromos autópálya – de hol vannak az e-kamionok?

Nemrégiben elérhetővé vált az első német elektromos autópálya. Az áramszedővel felszerelt hibrid kamionok haladás közben is tölthetik akkumulátoraikat.

Hirdetés

Sok autósnak szemet szúrhattak már Németország Dél-Hessen tartományában az ötös számú autópályán a külső sáv felett húzódó bizarr vezetékek, melyek úgy néznek ki, mint a vasúti sínek feletti vezetékek. A magyarázat azonban csak kicsit furcsa, az áramszedővel ellátott hibrid kamionok ezen keresztül tudják tölteni akkumulátoraikat, hogy áruikat környezetbarátabb módon tudják szállítani. Azonban három hónappal a működés kezdete után is ritkán látni ilyen kamiont.

A Scania teherautóit használják

A projektet irányító közlekedési hatóság, a Hessen Mobil használ egyelőre csak áramszedős hibrid kamiont. A jármű napi 1-2 alkalommal halad az autópályán. – A második teherautó ősszel érkezik – jelentette be Frauke Werner, szóvivő, hozzátéve, hogy a harmadik jármű várhatóan jövő év elején kerül forgalomba.

2022-ig a tervek szerint öt ilyen, a Scania haszongépjármű-gyártó által fejlesztett jármű kerül az utakra, mind különböző fuvarozóhoz kerül, akik részt vesznek a tesztben.

– Érvényes adatok és megállapítások jelenleg még nem állnak rendelkezésünkre – mondta Werner. A projektet négy évesre tervezik, így három hónap után nem tudnak mérleget vonni. – Ez egy kísérleti projekt, mely a laboratórium helyett az utakon zajlik. Emellett a kamion rendszeresen a műhelyben van. Az első időközi elemzésre a jövő év közepén kell számítani.

Kerstin Seibert, a Spedition Schanz igazgatója szerint a sofőr nagyon elégedett. Nagyon lelkes amiatt, hogy ilyen halk az elektromos hajtás.

Elektromobilitás

Az első német elektromos autópálya május elején kezdett működni az A5-ös vonalán, Langen és Weiterstadt között. A kísérleti projekt során azt vizsgálják, hogy Németország felsővezeték technológiája alkalmas-e a terhelésre, illetve, hogy hasznosítható-e az áruk klímabarát és zajkímélő szállítására közúton. Baden-Württembergben és Schleswig-Holsteinben is fognak ilyen jellegű kísérleteket végezni. A projekthez a VW-leány Scania gyárt összesen 15 darab hibrid hajtású kamiont.

Az elv egyszerű. Ha egy áramszedővel felszerelt teherautó a vezeték nyomvonalában halad, hozzákapcsolódik, az akkumulátorok pedig út közben is tudnak töltődni, így elektromos hajtást használva tud továbbhaladni. Ha az akkuk lemerülnek, a dízeles hajtás indul be. Az ELISA projekttel (elektrifizierter, innovativer Schwerverkehr auf Autobahnen – innovatív elektromos teherforgalom az autópályákon) mostantól minden adatot be tudnak gyűjteni, melyek a rendszer későbbi németországi bővítéséhez szükséges lehet. A projektben résztvevők szerint ez a megoldás nem lesz a vasúti árufuvarozás konkurenciája.

A költségek még mindig nem tisztázottak

A Hessen Mobil megvizsgálja a projekt közlekedésre gyakorolt hatásait, az ökológiai és gazdasági szempontokat, továbbá a közútkezelő további ráfordításait is. Nem tisztázott még az sem, hogy ki fogja fizetni az itt felhasznált energiát – írta a Handelsblatt magazin.

A szövetségi környezetvédelmi minisztérium a Langen és Weterstadt közt húzódó öt kilométeres szakaszt 14,6 millió euróval (4,7 milliárd forinttal) támogatta, illetve további 15 millió eurót (4,9 milliárd forintot) fordít az adatgyűjtésre és -kiértékelésre.

Ha a rendszer megfelel, akkor sem elektrifikálnak minden autópályát. A minisztérium becslése szerint Németországban csupán 1000 kilométert érinthet a változtatás. A költség pedig egymillió euró (324 millió forint) kilométerenként.

Nyitókép: ehighway.hessen.de

Kiemelt Partnereink