Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
2024.04.24 16:25Baleset történt az SK On komáromi akkugyárában
2024.04.24 15:22Akkumulátorgyárat épít a Honda
2024.04.24 13:20Így térülhetnek meg az elektromos targoncák
2024.04.24 12:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Felezzük meg a logisztikai költségeket!
Az autonóm vezetés, az elektromos meghajtás, a digitalizálás, valamint a járművezetők növekvő hiánya egyre nagyobb nyomást gyakorol a logisztikai iparágra, így a cégeknek számos kihívással kell szembenézniük. Szerencsére van megoldás.
A tehergépjárművek a szállítmányozás legfőbb szereplői: Európában és az USA-ban 70, míg Kínában az áruk 75 százaléka teherautók rakterében jut el célállomásáig. A szakértők szerint azonban a legtöbb vállalat munkafolyamatai még mindig nem kellően hatékonyak, így magas költségekkel kell számolniuk a teherautó-flották után is. A helyzetet, hogy a cégek nem képesek teljes mértékben kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket, csak tovább fokozza az egyre növekvő sofőrhiány, valamint az egyre szigorúbb kibocsátási szabályozás, melyek a logisztikai cégeket és a tehergépkocsi-gyártókat is komoly kihívások elé állítják.
A változások egy nagyon töredezett iparágat érintenek: számos cég tűnhet el a piacról, ha nem alkalmazkodnak időben. Éppen emiatt igyekszik egyre több vállalat felvenni a versenyt az új trendekkel. Az olyan innovációk, mint az autonóm járművek, az automatizálás és a digitalizálás pedig mélyreható következményeket hordozhatnak: szakértők szerint a logisztikai kiadások akár felükre felére is mérséklődhet. A fejlesztések egyetlen hátránya, hogy a megtakarítások négyötöde a szállítási és a logisztikai ágazat személyzetének leépítésén keresztül érhető el.
Idővel a jövő kamionjairól eltűnhetnek a kabinok, amivel járművenként 30 ezer eurót takaríthatnának meg a gyártók. Természetesen az autonóm technológiáért mélyen a zsebbe kell nyúlni, de összességében így is mintegy hét százalékkal csökkenhetnének a kamionárak a jövőben. A sofőrök fülkéből való száműzését azonban elodázhatja, hogy bár a Bosch felmérése szerint a megkérdezettek egyharmada már nem tesz különbséget ember és gép között bizalmi szempontból, a többség még mindig szívesebben lát egy hús-vér sofőrt a volán mögött, mint egy beprogramozott gépet.
A fejlesztések foglalkoznak az autonóm járművekkel, az elektromos teherautókkal, és a hálózatépítéssel is. Az autonóm teherkocsik térhódítása egyre erőteljesebb, állandó tesztek zajlanak e téren; ilyen például a konvojban haladó autonóm járművek tesztelése hosszú távú fuvarozáshoz, amivel akár negyven százalékos költségmegtakarítást is el lehet. Ezen felül a rendelkezésre álló idő 78 százalékát tölthetnék a járművek az utakon – ez a szám jelenleg csupán 29 százalék a pihenőidő miatt.
További mérföldkövet jelenthet az elektromos hajtás. Az elektromos teherautóknál a legnagyobb költségfaktor még mindig az akkumulátor. A csökkenő árak ellenére sem garantált a nyereséges üzem hosszabb utakon, azonban 400 km-es távon belül az elektromos meghajtás gazdaságilag már életképes alternatíva.
Egy másik fontos fejlesztés a hálózatépítés: a jövő teherautója teljes mértékben hálózatba csatlakoztatott, így még hatékonyabbá teszi a logisztikai folyamatokat. Jelenleg számos teherautó üresen közlekedik, egy digitalizált ellátási lánc azonban kiküszöbölhetné az üresjáratokat, segítené az adminisztratív terhek, a szervizidő és a biztosítási költségek csökkentését egyaránt.
A logisztikai cégek és haszongépjármű-gyártók következő feladata tehát, hogy meghatározzák a piaci stratégiát a megfelelő intézkedésekkel, és fejlesszék üzleti modelljüket.